“Dacă ne uităm pe evoluţia cifrei de afaceri din ultimii trei ani pe care a înregistrat-o compania Rio Bucovina, şi, în particular, pe vânzările de apă minerală naturală a brandului Bucovina, putem spune că acestea au crescut şi în primul trimestru al acestui ancu 12,2% faţă de perioada similară a lui 2013, ajungând să deţină o cotă de piaţă volumică de 9,2% în perioada febriarie-martie 2014”, precizează reprezentanţii companiei, care citează date furnizate de compania Nielsen.
Rio Bucovina a investit anul trecut peste patru milioane de euro în modernizarea liniei de producţie de la fabrica Vatra Dornei, iar anul acesta a anunţat alte investiţii de 1,5 milioane de euro în fabrica de la Giurgiu. Cele trei fabrici din portofoliul companiei (din Giurgiu, Vatra Dornei şi Timişoara) au o capacitate totală de îmbuteliere de aproximativ 400 mil. litri/an.
“Evoluţia companiei contrastează cu dinamica segmentului de apă îmbuteliată din România, pe partea de retail, care a avut în perioada decembrie 2012-noiembrie 2013, faţă de aceeiaşi perioadă a anului trecut, un trend descendent. Astfel, piaţa de apă îmbuteliată a scăzut cu aproape 4 procente în 2013 faţă de 2012, raportat la perioada menţionată”, menţionează reprezentanţii companiei.
Concret, Rio Bucovina a înregistrat o creştere volumică de 4,5% în perioada decembrie 2012-noiembrie 2013, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. La finalul anului trecut (octombrie-noiembrie 2013), cota de piaţă volumică la nivel naţional a fost de 10,3 % pe segmentul apă îmbuteliată din România, conform datelor Nielsen. Cu o cotă volumică de 14,8% (în perioada februarie-martie 2014, la nivel naţional) în segmentul de apă plată, brandul Bucovina şi-a depăşit principalii competitori.
“Ne-am consolidat poziţia de lider pe piaţa de apă plată îmbuteliată, pe Bucureşti, cu o cotă volumică de piaţă de 22,6%, şi am devenit primul jucător la nivel naţional pe segmentul de apă plată îmbuteliată, cu o cotă de piaţă de 14,8%, în perioada februarie-martie 2014, pentru brandul Bucovina”, potrivit companiei.
În 2014, obiectivul Rio Bucovina este de “consolidare a poziţiei pe piaţă şi atingerea unui public ţintă cât mai extins. Un semn pozitiv al expansiunii este legat de creşterea capacităţii de îmbuteliere în perioada ianuarie-martie 2014, cu 14% mai mare decât în perioada similară din 2013”. Ritmul de creştere al Rio Bucovina va fi susţinut şi de investiţii de peste un milion de euro în facilităţile de producţie, în eficientizarea distribuţiei directe şi indirecte, precum şi în dezvoltarea portofoliului de produse.
În ceea ce priveşte creşterile viitoare ale vâzărilor, compania ia în calcul şi faptul că în România consumul este mult mai scăzut decât în alte ţări europene, iar tendinţa de renunţare la apa de la robinet în favoarea celei îmbuteliate este tot mai evidentă. “În ultimii ani se observă o evoluţie ascendentă a pieţei de apă îmbuteliată plată, care derivă din faptul că în acest moment, consumatorul targetat este mult mai educat şi preocupat de un stil de viaţă sănătos şi echilibrat. De aici şi interesul acestuia pentru conţinutul apei, calitatea diferitelor tipuri de apă îmbuteliată şi beneficiile pentru organism ale apei pe care o consumă”, explică reprezentanţii cpmpaniei.
Într-adevăr, continuă ei, odată cu criza s-au mai schimbat obiceiurile de consum ale populaţiei. De exemplu, “segmentul ambalajelor economice are un potenţial deosebit: noi suntem lideri autoritari pe segmentul family pack, cu apa minerală naturală plată Bucovina 5 l, iar prin cumpărarea unei noi fabrici de îmbuteliere lângă Bucureşti, am intrat şi pe segmentul apelor de izvor cu un ambalaj mare, pentru a ieşi în întâmpinarea nevoilor consumatorilor de a cumpăra eficient”.
Rio Bucovina, o companie cu capital 100% privat, inființată în 2006, vinde mărcile proprii Bucovina (apă minerală naturală plată și carbogazificată,La Vitta (apă de izvor și apă de masă), Malibu (apă de masă), plus băuturile răcoritoare carbogazoase La Vitta, Malibu, Bon Ton şi RIO, Golden Horse (băutură energizantă) şi produsele alimentare La Vitta. Rio Bucovina are în portofoliu şi Bebe Bucovina, singura apă minerală naturală plată recomandată pentru prepararea formulelor de lapte, a ceaiurilor și meselor de cereale sau pentru diluarea sucurilor naturale destinate bebelușilor.
Cum arată acum piaţa românească de ape minerale privită în ansamblul ei? Patru companii – Romaqua (Borsec, Aquatique), Coca-Cola HBC (Dorna, Izvorul Alb), European Drinks (Hera, Izvorul Minunilor) și Rio Bucovina – cumulează o cotă de aproape 65% din totalul pieţei de apă minerală, estimată la 350 mil. euro, conform datelor companiei de cercetare AC Nielsen. Restul pieţei este împărţit între jucători medii precum Apemin Zizin, Bibco Biborţeni, Pepsi Americas sau Apemin Tuşnad.
În total, Societatea Naţională a Apelor Minerale (SNAM) a livrat, anul trecut, aproape un miliard de litri de apă minerală către 25 de companii din domeniu.