Metrorex avertizează asupra riscului de grevă
Risc major de grevă la metrou! În ultimele săptămâni, Metrorex, compania care administrează transportul cu metroul în București, se află într-o serie de negocieri intense cu sindicatul USLM (Unitatea Sindicatul Liber Metrou) pentru stabilirea unui nou Contract Colectiv de Muncă (CCM).
Scopul acestor discuții este de a găsi un compromis acceptabil pentru ambele părți, fără a afecta calitatea serviciilor oferite cetățenilor.
Mariana Miclăuş, directorul general al Metrorex, a declarat marți că dialogul social continuă și că există speranțe pentru o soluționare amiabilă.
„Încă suntem în negocieri cu partenerii de dialog social. Vom avea înţelepciunea necesară, ambele părţi, astfel încât cetăţenii să nu sufere. Negocierile sunt într-adevăr intense, lungi. Chiar şi acum mă întorc (la sediul companiei – n. r.) pentru că vom avea o altă întâlnire cu partenerii. Sper şi cred că suntem pe drumul cel bun de a rezolva problemele de ambele părţi, de a găsi soluţia optimă pentru societate, în general”, a afirmat Miclăuş.
Salarii și drepturi suspendate
În centrul discuțiilor se află mai multe solicitări ale angajaților, incluzând acordarea de tichete de masă tuturor salariaților, indiferent de salariul lunar, revenirea la acordarea premiilor și o indexare salarială pe baza creșterii salariului minim brut garantat.
Conform legii, angajații din domeniul feroviar beneficiază de drepturi speciale, dar sindicaliștii susțin că, în ultimii ani, anumite prevederi au fost suspendate sau plafonate prin diverse reglementări, cum ar fi Legea 296.
Sindicatul consideră că aceste măsuri sunt necesare pentru a compensa rata inflației și pentru a asigura un venit corespunzător nivelului de calificare specific lucrătorilor feroviari.
Posibilitatea unei prelungiri a termenului de negociere
Termenul-limită actual pentru încheierea negocierilor este 31 octombrie, prelungit deja cu acordul sindicatelor.
Totuși, Miclăuş a subliniat că ar putea fi necesară o altă prelungire, pentru a permite finalizarea analizelor financiare și obținerea aprobărilor de la Consiliul de Administrație.
Deși există speranțe pentru o soluționare până la această dată, complexitatea negocierilor și lipsa unei politici clare de salarizare pentru anul 2025 în legea bugetului de stat sugerează că o decizie finală ar putea întârzia.
Sindicatul cere banii pe care angajaţii trebuie să-i primească potrivit legii
În cazul în care negocierile nu ajung la un consens, USLM a anunțat că este pregătit să organizeze o grevă generală. Președintele sindicatului, Marian Artimon, a menționat că angajații își cer drepturile legale și că nu solicită beneficii adiționale, ci doar aplicarea legislației privind indexarea salariilor și acordarea sporurilor suspendate.
„Ne-am certat, ei tot că nu, şi le-am mai dat o şansă până pe 31 octombrie să mai negociem. Dacă nu, ne apucăm de ce ştim mai bine, de bătaie, de ieşit în stradă, de luptă sindicală, pentru că nu se poate. Atunci când are o lege care spune să-ţi ia drepturile ţi le ia şi atunci când are o lege care îi obligă să dea drepturi uită să ţi le dea.
Noi nu ne certăm pe prostii, noi vrem banii care ni se cuvin, pe care sunt obligaţi de lege să ni-i dea: adică o indexare nu e o creştere salarială, e o indexare cu rata inflaţiei şi cu salariul minim european cu care ne lăudăm atât de tare când ne ducem la OCDE la nivel european, şi când este să le dăm la cetăţeni, la salariaţi, uităm să-l dăm.
Avem o lege care spune că statutul personalului feroviar are un anumit nivel de salarizare în funcţie de salariul minim brut pe economie.
Atâta timp cât ăla a crescut cu 1.050 de lei, trebuia să ne crească cu 1.050 de lei şi nouă. Prin faptul că le plafonează, înseamnă că noi rămânem femei de serviciu cu sistemul personalului feroviar calificat”, a afirmat duminică preşedintele Unităţii Sindicatul Liber Metrou (USLM), Marian Artimon.