Portul Constanța nu deține scannere care pot detecta drogurile
Portul Constanța riscă să preia și drogurile care trebuiau să ajungă în Ucraina, nu doar cerealele. Informația a fost anunțată de numeroase rapoarte internaționale. Pericolul este cu atât mai mare cu cât portul deține doar două scanere care nu sunt potrivite pentru detectarea drogurilor.
Situația este și mai gravă dacă ținem cont de descoperirile de anul trecut ale unei anchete „România, te iubesc”. Jurnaliștii arătau la acea vreme că unul dintre scannere era chinezesc, avea o vechime de 20 de ani și se defecta destul de des.
Unul dintre ele este deținut de Biroul Vamal de Frontieră Constanța Sud și a fost pus la dispoziție de către Administrația Portului Constanța. Cel de-al doilea scanner este de tip mobil și este utilizat de către Poliția Transporturi pentru a inspecta mărfurile și coletele în port.
Potrivit unui raport internațional al unei organizații care luptă împotriva crimei organizate, blocarea și închiderea porturilor ucrainene a declanșat o reconfigurare a rutelor. Printre acestea a apărut și soluția direcționării drogurilor către țara noastră.
România și Bulgaria, expuse fluxurilor de droguri în urma războiului din Ucraina
Raportul citat arată că Portul Constanța este în aceeași situație cu Varna (Bulgaria). În lipsa unor investiții majore, aceste două porturi vor fi tot mai expuse fluxurilor de cocaină, heroină și droguri sintetice.
Peste 75 de milioane de tone de mărfuri au tranzitat în 2022 Constanța.
Jurnalistul de investigație Attila Biro a declarat pentru stirileprotv.ro că problema scannerelor este una foarte mare. Drogurile ar intra ambalate sub formă de banane sau ar fi introduse în cereale. Astfel, devine tot mai grea descoperirea lor.
„O mare problemă este că în port nu există scannere pentru detectarea acestor droguri care intră sub diverse forme. Știm din trecut că cantități mari de droguri au intrat în Constanța ambalate sub forma unor banane, de exemplu. Nu știu în momentul de față. Nu avem o captură care să arate că drogurile sunt băgate în cereale, dar știm că traficanții se folosesc de diverse elemente ca drogurile să fie mascate ca să intre în România”, precizează Biro.
Inspectorii vamali susțin că scannerele sunt reparate în scurt timp
Ion Ardeleanu, inspector vamal, a oferit o scurtă declarație pentru Pro TV. Potrivit lui, problemele „au fost remediate în termen foarte scurt, în 24 de ore s-au rezolvat problemele. Care n-au necesitat subansamble, piese”.
În cazul în care este nevoie de subansamblu, reparațiile pot dura și săptâmâni în șir.
Scannerul din Portul de Sud, care scanează mărfurile doar de la o înălțime de 80 de centimetri în sus, poate reprezenta o limitare în detectarea contrabandei sau a altor activități ilegale care ar putea implica ascunderea de droguri sau mărfuri ilegale sub camioane sau alte vehicule.
Ion Ardeleanu, concluzionează: „Nu avem posibilitatea…Așa e construită unitatea de scanare”.
Captura de 1,4 tone de heroină în portul Constanța acum doi ani arată amploarea potențialului de trafic de droguri și contrabandă în această zonă.