miza momentului pentru Romania este aderarea la Uniunea Europeana in anul 2007, aceasta neinsemnand nici pe departe ca procesul are numai simpatizanti. Pe plan intern exista o categorie importanta de persoane impotriva aderarii. Este vorba despre oamenii de afaceri care, in aceasta etapa, nu fac fata concurentei de pe piata interna. Si pe plan extern sunt cercuri de interese ce nu agreeaza acceptarea noastra ca stat membru. I-as mentiona in primul rand pe aceia care considera un nou val al extinderii ca fiind prea costisitor, apoi pe cei care nu doresc consolidarea Uniunii Europene. Si nu in ultimul rand, ma gandesc la toti cei afectati de delocalizarea intreprinderilor europene catre est, catre Romania, tinta avantajoasa pentru capitalul in expansiune.
Capital: Prin urmare, Romania va fi un factor de consolidare al Uniunii Europene?
Adrian Severin: Cu siguranta, da. Noi nu vom fi Polonia sau Ungaria, in sensul ca interesele noastre se definesc ca europene, in timp ce ale lor, nu. In momentul in care tu vrei sa faci Ungaria Mare, in momentul in care nu ai reusit sa accepti Trianon-ul, sa-ti accepti trecutul, nu esti european. In aceeasi situatie se afla si Polonia, incapabila sa se elibereze de obsesia ruseasca. Noi facem o politica gresita fata de Rusia, este adevarat, dar nu traim cu teama Rusiei. Suntem o tara care intr-adevar va consolida flancul european.
Capital: Domnule Severin, nu cumva au dreptate, in parte, cei ce se tem ca integrarea Romaniei, tara inca nepregatita din punct de vedere economic sa adere, va atrage dupa sine costuri insuportabile atat pentru statele membre, cat si pentru cetatenii romani?
Adrian Severin: Sunt absolut de acord ca nu trebuie sa intram in Uniunea Europeana inainte de a fi pregatiti. Dar aici apare o problema: ce inseamna sa fii gata, cand esti cu adevarat gata, au fost ceilalti cu adevarat gata? Nu. Dar oare vom fi noi vreodata pregatiti, respectiv in ce moment guvernele Romaniei vor reusi sa transforme tara dupa un proiect clar, cu obiective concrete? Pe termen lung, eu mi-am pierdut orice speranta ca acest lucru se va intampla.
Capital: Discutiile pe marginea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana eclipseaza orice alta tema de dezbatere din societate. In opinia dumneavoastra, sunt romanii informati si pregatiti pentru marea schimbare?
Adrian Severin: Tapajul care se face acum pe tema aderarii este fara nici o viziune. Oficialii nu spun ce vom face dupa ce ajungem in Uniunea Europeana. Ei ne vorbesc numai despre petrecerea de bun venit, nu si despre nota de plata. Nu ne intereseaza decat aderarea, pe urma mai vedem noi, ne descurcam.
Capital: Care sunt riscurile acestei abordari?
Adrian Severin: In lipsa unei viziuni si a unor strategii clare de dezvoltare destinate atingerii obiectivelor din etapele de pre-aderare si post-aderare, riscam sa intram in Uniunea Europeana complet anemiati. Si ne vom mira de ce nu avem nici un fel de influenta, de ce suntem marginalizati. Scopul pentru care aderam la Uniunea Europeana nu este acela de a ajunge niste rentieri, ci de a obtine profituri ca urmare a unor politici bine conduse. Chiar daca in Uniunea Europeana se vorbeste despre coeziune economica si sociala, nimeni nu ne va face partasi ai acestei coeziuni daca noi ne rezumam la a fi doar membri si atat, daca nu vom avea influenta politica.
Capital: In secolul trecut, Romania a avut influenta politica nu numai pe plan european, ci si pe cel mondial. Cum poate fi aceasta recastigata?
Adrian Severin: Romania poate deveni o voce respectata prin politica sa externa, iar o buna politica externa inseamna o conduita morala ireprosabila in relatiile internationale, Ma refer la morala transparentei, morala loialitatii, a consecventei si principialitatii. Doar o asemenea atitudine poate sa te conduca la influenta politica. Deasemenea, capacitatea de fi informat si de a transmite informatii, capacitatea de a genera idei interesante, bunele relatii pe care le ai, ca tara, cu alte state, toate acestea iti dau putere politica. Ei bine, Romania stiind ca nu este o forta economica si nici una militara ar trebui sa compenseze prin influenta politica. Or politica externa romaneasca nu a facut aproape nimic, sau daca a facut, a fost foarte ineficienta. De aici si diferenta de influenta politica dintre noi si vecinii bulgari. Bulgaria, tara cu o politica externa activa si eficienta, are un puternic suport politic european si daca, sa zicem, raspunde la examen de nota patru i se da cinci si trece clasa. In ceea ce ne priveste, lucrurile stau exact invers, ca rezultat al politicii externe ineficiente. Daca raspundem la examenul de admitere in Uniunea Europeana de nota sase, riscam sa luam patru si sa ramanem repetenti.
Capital: Este aceasta discriminare vizavi de Romania si rezultatul duplicitatii politicii noastre externe in raport cu Uniunea Europeana? Am fi avut o alta solutie?
Adrian Severin: Da, iar solutia ar fi fost sa tinem ferm calea principiilor. In acelasi timp, Romania ar fi putut sa se descurce mai bine in aceasta lume a intereselor divergente daca ar fi fost mai transparenta in actiunile sale politice.

Adrian Severin despre:
· Lobby-ul comisarului pentru extindere GALnter Verheugen in favoarea incheierii negocierilor cu Romania in pragul alegerilor, dupa ce, anterior, se pronuntase pentru finalizarea acestora in 2005 si aderarea in 2007 sau 2008 „Verheugen nu a spus ca UE va primi Romania nepregatita, doar ca negocierile ar putea fi incheiate mai devreme. Separand clar incheierea negocierilor de momentul aderarii, este evident ca Verheugen nu si-a schimbat punctul de vedere anterior exprimat”.
· Europa cu doua viteze si locul Romaniei „O Uniune Europeana cu un nucleu dur de state, care sa traga dupa el si tarile sceptice, este preferabila unei Europe debile si dezorientate, cum este cea de astazi. Romania ar trebui sa-si propuna sa fie parte a acestui nucleu, care se va constitui pe criterii politice. Daca vom intra in acest nucleu politic, sunt convins ca ii vom prinde pe ceilalti din urma si din punct de vedere economic”.