Despre toate acestea, dar și despre trecerea la mașinile electrice și riscurile din spatele achiziționării unei mașini la mâna a doua, ne-au vorbit experții de la carVertical. Expertul în domeniul auto și șeful departamentului de comunicare, Matas Buzelis, ne-a vorbit despre actuala criză a semiconductorilor și despre evoluția prețurilor în acest an.
Pentru a combate înșelăciunile și fraudele auto din România, carVertical a început să lucreze cu dealerii locali de mașini second hand. Țiriac Auto, prin divizia dedicată vânzării de autovehicule rulate – Țiriac Auto Rulate, este una dintre primele companii care și-a unit forțele cu platforma de verificare a istoricului auto pentru combaterea fraudei.
1. Cum a fost afectată piața mașinilor second hand de întreaga pandemie? Românii au preferat să cumpere mașini electrice, mașini noi?
În România, piața vehiculelor noi și cea a vehiculelor second hand au fost afectate diferit în 2021. În ciuda cererii ridicate de mașini noi, dimensiunea pieței de vehicule noi a rămas aproximativ aceeași ca în 2020, din cauza crizei semiconductoarelor și a întârzierilor de
livrare.
În 2021, cumpărătorii de vehicule noi din România au manifestat un mare interes pentru mașinile electrice și hibride. În 2021, automobilele electrice și cele full-hybrid au avut o cotă de piață de 15,5%, adică cu 8,4% mai mare decât în 2020. Dacă această tendință va continua, mașinile electrice și full-hybrid vor avea o cotă de piață mai mare decât vehiculele diesel.
În 2021, piața vehiculelor de ocazie din România a înregistrat o creștere sănătoasă. Cererea de vehicule uzate importate a crescut pentru al treilea an consecutiv, ajungând la 395.759 de unități, sau cu 3,74% mai mult decât în 2020.
2. România este cunoscută ca țara mașinilor vechi. Care ar fi soluția pentru a ne schimba mentalitatea?
România nu este singura țară europeană cu un parc auto mai vechi decât media UE. Cu toate acestea, introducerea de stimulente pentru mașini mai noi, mai moderne și mai puțin poluante este cea mai eficientă modalitate de a reduce vârsta medie a parcului auto.
Educația, bunele practici de posesie a unor mașini mai noi și mai puțin poluante pot fi, de asemenea, de ajutor. Același lucru este valabil și pentru o inspecție tehnică obligatorie mai agresivă pentru toate autovehiculele înmatriculate, dar s-ar putea să fie prea complicat de
lansat.
O altă opțiune, mai degrabă nepopulară, este impunerea unei taxe pe poluare sau pe combustibil pentru vehicule. Nicio țară nu ar saluta o astfel de taxă, dar numeroase exemple și cercetări indică faptul că taxele pe poluare cresc cererea de vehicule mai noi și mai ecologice. Cu toate acestea, ar putea fi prea periculos pentru guvern, deoarece șoferii cu venituri mai mici vor fi nemulțumiți. O astfel de soluție ar putea perturba previziunile electorale.
3. Atunci când cumpărăm o mașină la mâna a doua, ne putem confrunta cu multe probleme. Ce trebuie să știm atunci când achiziționăm o mașină second hand și care sunt pericolele?
Atunci când cumpărăm un vehicul de ocazie, frauda privind kilometrajul este, de departe, cea mai frecventă problemă. Conform unor cercetări științifice, până la 50% din mașinile comercializate la nivel transfrontalier în Europa sunt cronometrate, ceea ce umflă ilegal
prețurile acestor vehicule. Deși majoritatea țărilor interzic această practică, vânzătorii frauduloși găsesc totuși o modalitate de a eluda legile.
De exemplu, un vehicul la 200 000 km este, de obicei, încă în stare excelentă – au curelele de distribuție și lanțurile înlocuite recent, uleiurile schimbate. Astfel de mașini bine întreținute ar putea cu ușurință să dubleze această valoare a kilometrajului. Cu toate acestea, dacă kilometrajul real este de aproape o jumătate de milion de kilometri – totul se poate prăbuși.
Diverși rulmenți, garnituri, pompe și motorul se apropie de sfârșitul vieții lor și pot chiar să-și dea ultima suflare. Cel mai rău lucru care se poate întâmpla este dacă o mașină foarte folosită sau chiar abuzată este vândută ca fiind bună – poate fi imposibil de identificat unele probleme fără o verificare online a istoricului. Această povară va cădea pe umerii noului proprietar al vehiculului, care a cumpărat mașina cu impresia că a parcurs mai puțini kilometri decât a făcut-o în realitate.
4. S-au schimbat obiceiurile de cumpărare față de anii precedenți? Cum?
Cred că lucrurile se schimbă, dar nu în ritmul în care ne-am dori să vedem. Oamenii acordă mai multă atenție stării mașinii decât oricând, deoarece prețurile mașinilor second-hand au crescut vertiginos. Verificările fizice, testele de conducere și verificările istoricului joacă cel
mai mult în obținerea unei mașini second-hand bune.
Afacerile de vânzare cu amănuntul a mașinilor de ocazie joacă, de asemenea, un rol important în întreaga transparență a pieței de mașini de ocazie, deoarece dealerii corecți oferă rapoarte de istoric ale mașinilor pe care le vând din proprie inițiativă. Întreprinderile care se concentrează pe experiența clienților și pe creșterea companiei lor, precum și pe reputație, investesc în transparență. Ca urmare, cumpărătorii au parte de mai multă încredere și claritate în timpul tranzacției.
5. Cum a afectat actuala criză a semiconductorilor vânzarea de mașini second hand?
Din cauza crizei semiconductorilor, termenele de livrare a mașinilor noi sunt de obicei întârziate. Acesta este motivul pentru care șoferii continuă să circule cu mașinile pe care le-au luat în leasing (finanțate). O astfel de activitate blochează fluxul de mașini uzate cu o
vechime de 3-7 ani către piața mașinilor de ocazie. Astfel, întregul lanț de schimb de mașini uzate este lovit. Lipsa de mașini vechi de 3-7 ani este motivul pentru care prețurile se umflă.
Cererea de autoturisme de ocazie a rămas puternică, dar, în condițiile unei oferte limitate, prețurile cresc vertiginos. Cu excepția cazului în care oferta de mașini noi sau de ocazie nu poate satisface cererea de pe piață, se așteaptă ca această tendință să continue până în 2022 și este probabil să continue și anul viitor.
6. Ce se va întâmpla cu prețurile mașinilor second hand în acest an?
Din cauza situației geopolitice și a luptelor industriei auto, prețurile vehiculelor de ocazie vor rămâne ridicate până când lanțurile de aprovizionare și timpii de livrare a mașinilor noi se vor îmbunătăți. Nu există nicio șansă ca prețurile să se stabilizeze în acest an, deoarece ar
putea fi o chestiune de câțiva ani, în funcție de războiul dintre Rusia și Ucraina.
7. Credeți că mașinile electrice vor putea înlocui complet mașinile pe benzină și diesel?
Da, în cele din urmă, dar cu o condiție. Vehiculele electrice vor deveni o alternativă sau un înlocuitor viabil pentru mașinile pe benzină sau diesel dacă producătorii de automobile vor reduce costurile tehnologiei. Reducerea costurilor tehnologice se va traduce automat prin
prețuri mai mici. În momentul de față, tehnologia bateriilor umflă prețul vehiculelor electrice, ceea ce face ca mulți clienți să nu aibă opțiunea de a se îndrepta către electrificare.
Unii dintre șoferi nu optează pentru mașini electrice doar pentru că nu dispun de infrastructura necesară pentru a încărca mașina acasă sau la serviciu. Va fi foarte dificil să se rezolve astfel de probleme în zonele foarte dens populate.
Popularitatea vehiculelor electrice este în creștere în Europa de Vest. Guvernele urmăresc o electrificare mai rapidă, împreună cu o infrastructură în creștere rapidă. Cu toate acestea, va fi nevoie de timp pentru ca această tendință să prindă contur în Europa de Est.