Rivali pe foamea de carte și ceai a bucureștenilor

La doar câteva sute de metri de Cărturești Verona s-a deschis, luna trecută, o librărie făcută, la prima vedere, după același tipar. Față de Cărturești, Librarium Bastilia beneficiază de apropierea de ASE, de locuri de parcare și, culmea, de un spa.

În ultimii unsprezece ani, câți au trecut de la lansarea Cărturești, au existat mai multe tentative de a intra pe nișa „ceai, carte, muzică și dichis“, așa cum a fost ea rezumată chiar în sloganul librăriei. Unele dintre aceste proiecte au eșuat în scurt timp, din motive ușor de înțeles: Cărturești are un brand puternic, un public fidel (la care puține alte businessuri pot spera), sedii în cam toate punctele fierbinți ale marilor orașe, know-how, venituri de ordinul milioanelor de euro. Au existat și cazuri mai fericite, în care librăriile care au urmat această rețetă au reușit să rămână pe piață, însă, de cele mai multe ori, acestea sunt în orașele în care Cărturești nu și-a făcut încă intrarea.

Începând cu finele lunii noiembrie, se pare că, în sfârșit, s-a ivit o concurență reală. Grupul Librarium, prezent deja în trei orașe de provincie, a intrat și în Capitală, după ce a reușit închirierea uneia dintre clădirile-simbol ale Bucureștiului – Casa Petrașcu, aflată în Piața Romană, la intersecția străzilor Lascăr Catargiu și Căderea Bastiliei. Și totuși, până aici, nicio diferență majoră față de Cărturești: cea mai mare, cunoscută și profitabilă librărie din lanț, cea de pe strada Verona, aparține familiei Sturdza și reprezintă, ca și Casa Petrașcu, o clădire-simbol a Capitalei. În plus, oricine trece pragul Librarium va remarca oferta relativ similară de carte, vin, ceai și jucării, care se va îmbogăți curând și cu muzică și filme. Ambele au locuri dedicate celor care vor să răsfoiască o carte în incinta librăriei.

Lansări de carte și evenimente culinare

Există și diferențe: față de Cărturești, care a pornit extinderea din București spre provincie, Librarium a testat întâi piața din marile orașe din țară, în parte pentru că nu a găsit la timp o clădire liberă care să se plieze pe conceptul său: „spaţii centrale şi case cu poveste, monumente de arhitectură sau simple clădiri care au supravieţuit mai multor secole“. Apoi, dacă primul lanț își datorează o bună parte din popularitate terasei Verona, amenajată în curtea sediului principal, Librarium Bastilia nu are un spațiu care să se plieze pe ideea de terasă, compensând însă cu mansarda amplă, transformată în loc de evenimente, expoziții și bar.

Tot la capitolul diferențe, față de Cărturești, aici există și un loc de fumat și, spre deosebire de orice librărie din țară (sau din lume), la subsol există un spa, „modelul anilor ’90 – e departe de a fi modern, dar are jacuzzi, saună, duș, chiar și o sală de forță, rămasă fără aparate însă“, după cum spun reprezentanții Librarium.

Cheia profitului, creativitatea

Din perspectivă financiară, ambele au terminat 2010 cu aceeași pierdere, de 200.000 de euro, dar cu un background total diferit: în timp ce Librarium, fiind la început de drum, a făcut investiții constante în ultimii doi ani, cifra de afaceri raportată fiind, mai mult sau mai puțin, egală cu pierderea, Cărturești a avut anul trecut afaceri de 6,5 milioane de euro și, pentru prima oară de la lansare, a terminat un an pe pierdere. „Da, 2010 a fost un an dificil, dar am luat măsuri de reducere a costurilor și am reușit să creștem eficiența activităților. Așa că în 2011 ne așteptăm să ajungem la o cifră de afaceri de șapte milioane de euro și să încheiem pe profit“, spune Daniel Voinea, manager de marketing și comunicare al lanțului. În plus, dacă Librarium are 30 de angajați, Cărturești are de șase ori mai mulți.

Ce părere are Daniel Voinea despre apariția concurenței? „Un nou retailer inspirat de modelul Cărturești trebuie să vină cu ceva cu adevărat creativ vizavi de original și să fie capabil să susțină acest demers suficient de mult timp.“ Citită printre rânduri, declarația pare ironică. De partea cealaltă, care sunt temerile Librarium legate de intrarea în București? „Dacă ne temem de ceva… Să nu ajungem la publicul pe care ni-l dorim, să nu ne atingem unul dintre principalele obiective, atragerea studenților, pe care să-i creștem, să-i formăm, să-i educăm și să-i distrăm, și, evident, să nu fim confundați cu Cărtureștiul“, spune Adi Olaru, managerul librăriei din București și, până de curând, manager al librăriei Cărturești din Verona.