Revista CAPITAL a publicat ediția anuală „Top 100 Manageri din România”. 10 categorii: CEO, CFO, COO, Marketing, HR, CSR, PR, Vânzări, Administratori publici și Sănătate și câte 10 persoane intervievate pentru fiecare în parte.
Care credeți că este cel mai de succes proiect implementat în 2020?
Robert Berza: În e-commerce, într-un 2020 totalmente atipic, cred că extrem de important a fost să facem lucrurile fundamentale excelent: să avem marfă relevantă în timp ce multe depozite, fabrici și chiar țări erau „închise”, să livrăm rapid cu aceleași resurse atunci când cererea și numărul de comenzi s-au dublat, să ne păstrăm oamenii sănătoși și conectați la direcția companiei, în ciuda faptului că au stat închiși în casă mai mult decât credeau vreodată.
Altfel, aș aminti Romanian Corner: un proiect menit să le aduca atât clienților din Romania, cât și celor din Bulgaria sau Ungaria designeri locali, talentați, la care altfel se putea ajunge preponderent prin intermediul showroom-urilor din București, dar și să le ofere acestora suportul digital de care aveau nevoie.
Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?
Robert Berza: eMAG Genius e un proiect pe care, împreună cu alți colegi, l-am „desenat” pe hârtie în 2015. Anul trecut l-am văzut live, lansat de alți colegi, iar de atunci punem și eu și echipa mea umărul la creșterea lui. Cred că este un produs excelent pentru clienții care înțeleg cât de mult timp le salvează cumpărăturile online și, în aceeași masură, un proiect esențial pentru viitorul eMAG.
Care sunt proiectele prevăzute pentru 2021?
Robert Berza: Pentru Fashion Days, cel mai challenging proiect din punct de vedere tehnologic este un upgrade masiv al UX în aplicațiile iOS și Android, dublat de un rebranding gândit împreună cu Brandient, agenția noastră de consultanță. Altfel, pentru clienți va fi mai puțin vizibil un alt demers extrem de complicat, dar important pentru noi: dublarea într-un singur an al gamei, al numărului de produse active în fiecare moment.
Care sunt cele mai mari probleme cu care v-ați confruntat în contextul pandemiei?
Robert Berza: Operațional nu aș aminti nimic spectaculos pentru că avem o echipă pregătită să facă față unei presiuni crescute: ne dăm practic în fiecare an un mare examen, de Black Friday, și este deja clar pentru noi că nu ne mai pot surprinde variațiile imense de cerere sau complexitatea creșterii imense a livrărilor pe termen scurt.
Însă brusc, pentru toți cei care nu suntem implicați în zonele de depozit sau curierat, să lucrăm de acasă pentru mai bine de un an și să ne adaptăm comunicarea la un ecran rece și la mai multe ferestre de Teams sau Zoom a fost și sper să rămână un eveniment unic. „Dorul de colegi” rămâne și astăzi pregnant în discuțiile noastre și probabil din vară, după o campanie bună de vaccinare, îl vom alina.
De ce v-ați lovit în relația cu administrația locală sau centrală?
Robert Berza: De puține lucruri. În fond, pentru noi, clienții sunt prioritarea permanentă și toate eforturile noastre se duc spre a le îmbunătăți cât mai mult experiența de cumpărare, spre a-i ajuta să descopere branduri și produse noi, dar mai ales să salveze timp și bani.
Cel mai important lucru pe care îl așteptăm de la administrațiile centrale sau locale este să accelereze campania de vaccinare astfel încât în vară să ne putem vedea mai des atât cu colegii, cât și cu prietenii, să putem să călătorim spre locuri care ne învață neîncetat lucruri noi despre viață, dar și despre muncă, să ne reîncărcăm bateriile.
Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
Robert Berza: Să încerce să descopere în ce echipă se integrează bine și simte că pune umărul cu spor, să fie flexibil la a învăța cât mai mult și să accepte că cel mai mare capital de acumulat și de căutat este experiența relevantă.
Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
Robert Berza: Un echilibru între cumpărăturile online și offline: înainte de pandemie, în România lui 2019, online-ul reprezenta 10% din total retail. În 2029, e-commerce-ul de fashion, IT, home&deco o sa fie in jur de 50% din total.
Ce vă spune acest cuvânt?
Robert Berza: Pentru o companie e singura măsură a succesului. Veniturile, profitul, cash-ul, capitalizarea la bursă, toate se măsoară în dolari sau euro și cu cât sunt mai mari valorile, cu atât mai de succes e compania.
Pentru mulți angajați ai acestor companii, banii sunt ca o fată Morgana: cu cât e mai clară imaginea, cu atât sunt șanse să piardă esența carierei lor. Nu banii aduc fericire la birou sau knowledge, ci invers: doar într-un loc in care ești motivat și în care crești constant ca om și ca membru de echipă, vei ajunge să câștigi din ce în ce mai bine.
Revista este disponibilă în format print și poate fi comandată de pe magazinul online agoramag.ro.
Sursa foto: arhiva personală