Contextul dat de criza medicală alături de restricțiile impuse de Guvern cu privire la certificatul verde COVID au crescut numărul de căutări online în domeniul fashionului în ultimele luni: „Lumea este mult mai interesată de îmbrăcăminte, o creștere de 25% față de anul trecut pentru lunile august, septembrie, octombrie. Încălțămintea este într-o zonă medie, de +17%, iar gențile, ceasurile și accesoriile la +10%”, prezintă Robert Berza.
În ceea ce privește piața de fashion, liderul incontestabil este în continuare Inditex, fiind urmat de H&M, Fashion Days și Pepco, conform datelor culese de companie. „Pe valul de digitalizare grupul DANTE în zona de fashion s-a apropiat foarte mult de H&M, de volumele lor în 2020. De la un player cu ambiții, dar cu volume mici față de H&M și Inditex, am reușit să-i prindem din urmă pe H&M”, declara Robert Berza.
Fashion Days s-a concentrat în ultimul an pe câștigarea încrederii clienților alături de promovarea e-commerceului. Prin campaniile derulate, brandul a crescut la nivelul indicatorilor „top of mind”(studii în care eșantionul răspunde la întrebări precum „Care este primul brand de fashion care vă vine în minte?”) în aprilie cu 6,8%, în iulie cu 6,1% și în octombrie cu 10%. Fashion Days se apropie de branduri precum Zara sau H&M, iar obiectivul său este ca în viitor să le depășească.
Și pe partea de marketing aceștia și-au schimbat strategia, derulând o politică de promovare în zona digitală. „În 2022, probabil, Youtube și Instagram vor fi nume mai în focusul nostru decât ProTV și Antena”, explica General Managerul.
Aplicația, motorul Fashion Days
În prezent sunt peste 92 de branduri românești aflate la categoria Romanian Corner pe platforma Fashion Days, iar obiectivul este de a depăși 100. Există peste 3.600 de produse listate care au adus venituri în creștere cu 120% anul acesta față de cel precedent.
75% din veniturile Fashion Days provin din aplicație, iar compania și-a luat angajamentul de a deveni „app first”. Pe de altă parte, anul acesta au fost activi aproximativ 2 milioane de clienți pe aplicație, în creștere cu 19% față de 2020 și cu 139% în 2019. 47% din comenzi se fac cu cardul online, mai bine decât dublu față de situația prepandemică, din 2019, când procentul se afla la 19%.
Un serviciu puternic utilizat de către consumatori a fost și cel al lockerelor EasyBox. În 2021, 60% din comenzile plasate pe Fashion Days au avut ca punct de livrare un astfel de locker în București și Ilfov, iar în restul țării situația este în jurul a 45%. Aici un avantaj foarte important a fost dat de către politica Fashion Days de livrare gratuită la EasyBox sau de retur instant prin intermediul lockerelor.
Dacă ai cardul salvat în aplicație, primești refund în 30 de minute după ce ai lăsat produsul în EasyBox. Anul viitor, spre începutul său, Fashion Days urmează să facă încă un pas în zona de refund cu un nou serviciu: „buy now pay later”. General Managerul a explicat sistemul: îți cumperi 2 cămăși și 2 sacouri, ajung la tine acasă, le probezi, dacă unul dintre produse nu ți se potrivește, îl returnezi într-un EasyBox, iar retailerul îți ia banii doar pe celelalte 3 produse.
Fashion Days a înregistrat o creștere de 92% a veniturilor în lunile ianuarie-octombrie față de situația anului 2019. Astfel, retailerul este unul dintre puținii jucători de pe piață care înregistrează volume mult mai mari față de situația de dinaintea pandemiei.
Black Friday în Fashion
Conform datelor unui studiu realizat de Kantar la comanda eMAG, 90% din respondenți știu de campania Black Friday, iar 60% dintre ei intenționează să cumpere la acest eveniment. „Hainele sunt în top 3 categorii căutate de Black Friday, cu un potențial de achiziție de 23%. 23% dintre clienți intenționează să se uite în zona de îmbrăcăminte, în timp ce încălțămintea este mai jos, aproximativ 10% potențial de achiziție”, explica Robert Berza.
Conform Fashion Days, aproximativ 600.000 de comenzi online vor fi plasate în săptămâna Black Friday, dublu față de estimările pentru anul 2017. Anul trecut, 4,1 milioane de persoane au vizitat platforma retailerului, au fost plasate 162.000 de comenzi și s-au înregistrat 113.000 de cumpărători în timpul campaniei Black Friday. General Managerul se așteaptă la o creștere de 20% a vizitatorilor anul acesta, aproape de 5 milioane, o creștere de 27% a numărului de comenzi și de 28% a numărului de clienți, adică 40.000 de clienți noi.
Robert Berza se așteaptă ca vârful campaniei să fie în prima oră de la lansare, când clienții vor plasa multiple comenzi, în funcție de produsele pe care le doresc. Astfel, Fashion Days își propune ca 70% din articolele vândute să fie livrate până vineri noaptea, iar restul să ajungă până pe 25 noiembrie.
„De-a lungul timpului, clienții care au comandat în primele ore s-au bucurat de livrare până vineri seara. Șansele sunt mai mari dacă comanzi în prima zi”, completează acesta.
Compania are în depozitele sale marfă în valoare de 230 milioane lei, aproximativ 56 milioane de euro, produse negociate și cumpărate încă de anul trecut. Obiectivul principal al campaniei este de a livra cât mai repede articolele cumpărate de clienți, iar în momentul în care aceștia le ridică din EasyBox, curierii să poată continua fluxul. În spate o să lucreze o armată de livratori de la Sameday, FAN Courier și Poșta Română, și chiar va fi derulată o campanie cu premii pentru clienții care își vor ridica rapid cumpărăturile de la locker.
Estimările Fashion Days pentru valoarea medie a unui coș sunt de 435 lei, în scădere față de anul trecut când a fost 440 lei. Motivul ține de faptul că există un număr mai mare de produse premium aflate la reducere, iar clienții vor plasa mai multe comenzi cu valori reduse pentru a-și asigura articolele. Valoarea medie a produselor scade la 179 lei de la 194 lei deoarece platforma a adăugat mai multe articole entry price.