Timp de patru zile, tot ce înseamnă companii și firme de cale ferată, infrastructură, trenuri, semnalizare, sisteme de trasnsport urban, digitalizare și-au dat înâlnire la Berlin. Innotrans 2018 este cel mai important eveniment expoziţional la nivel mondial pentru sectorul feroviar- cargo şi transport de persoane.
Peste 3.000 de expozanți din peste 140 de țări au venit la Berlin. Prezenţa companiilor și firmelor din industria feroviară permite prezentarea ultimelor noutăți, inovații și tendințe în domeniul transportului pe calea ferată și a sistemelor de transport urban. Dacă la intrarea în salon, te-au întâmpinat ultimele tehnologii privind motoare pentru locomotive, sisteme automatizate, aparate de cale, sau tot ce înseamnă echipament pentru mijloacele de tracțiune și vagoane, în “inima” Innotrans, diverse firme din Europa și Asia și-au expus ultimele noutății privind transportul de călători și inovațiile privind digitalizarea semnalizării transportului pe calea ferată.
Numărător de osii care măsoară gradul de uzură a liniei
Senzația Innotrans s-a aflat la standul Thales, francezii l-au prezentat Pepper, un robot, care ne-a arătat cum se monitorizează calea ferată printr-un numărător de osii prin fibră optică. Mai exact, acest produs prezentat de Thales poate descoperi orice problemă legată de calea ferată, gradul de uzură și stadiul privind procesul de întreținere a unei linii CF. Mai mult, senzorul are capacitatea de a număra pasagerii și de a cântări trenul care parcurge linia unde este montat, de a monitoriza sensul și direcția acestuia. „În România, nu există încă acest produs, pe linia de cale ferată din România avem numărătoare de osii conveționale. Se poate implementa oriunde, în prezent, există în Germania. Pe lângă acest produs inovat de Thales, am prezentat noile sisteme de semnalizare și conceptul de digitalizare, aflat în implementare la marile căi ferate europene”, ne-a declarat Claudiu Seicean, director comercial Thales România.
În apropiere de standul francezilor, o companie a prezentat un mijloc de transport electric, minibus de mare viteză, care poate circula cu până la 500 km/h. Acest mijloc de transport, cu o capacitate de 6 pasageri, poate transporta 200.000 de pasageri /zi, este destinat transportului de pasageri internațional și intercity. Noul concept de transport electric modular a fost prezenat pentru prima dată publicului în cadrul acestui salon.
Hurezeanu, Șova și Teodorovici-invitați surpriză
România a fost reprezentată la Innotrans de Asociaţia Industriei Feroviare Române, Astra Vagoane Călători SA, Atelierele CFR Grivița, Flexibil SRL, Hiarom Invest SRL, RAAL SA, Remarul 16 Februarie și Softronic. La fiecare ediție a Innotrans, AIFA a organizat Seara României. În acest an, surpriza acestui eveniment a fost ambasadorul României în Germania, Emil Hureazenu.
Alături de ambasadorul României în Germania a fost prezent ministrul Finanțelor, Eugen Teodorivici și ministrul Transporturilor, Lucian Șova. “Sunt onorat că pot face această deschidere. Nu este un secret prea mare că transporturile au nevoie de finanțare, este foarte bine că ministrul Transporturilor a venit să ia pulsul întreprinzătorilor români. Este unul dintre cele mai importante târguri de transporturi din lume. Un ambasador nu prinde decât două astfel de manifestări, pentru că odată la doi ani are loc Innotrans. (…). Suntem cu două-trei luni înaintea președinției Comisiei Europene. Toate acestea sunt ocazii care ne obligă să fim atenți cu tot ce facem în această perioadă”, a declarat Emil Hureazanu.
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova a felicitat toate firmele românești de la Innotrans. “Sunt prezente companii atât cu capital românesc, dar și români, reprezentanți ai celor mai puternice companii din domeniul feroviar. Din păcate, statul român și companiile naționale nu sunt clienți pe măsura nevoilor pe care le au partenerii care expun astăzi aici”, a menționat Șova. Ministrul Transporturilor a precizat că nu avem resurse financiare corespunzătoare pentru a intra mai consistent în relații comerciale cu producătorii de echipamente de material rulant care expun aici și cu ceilalți din România. “Este foarte important să fim prezenți aici, este foarte important să împreună cu mine sunt aici toți conducătorii companiilor naționale din domeniul feroviar pentru ca, dincolo de schimbul de idei care îl avem între noi, au schimbat informații cu elita transporturilor feroviare și construcțiilor în domeniul feroviar din Europa”, a mai declarat Lucian Șova. Întrebat de ce este nevoie pentru finanțarea și modernizarea căii ferate, ministrul Transporturilor ne-a spus că oficialii CFR trebuie să vină cu proiecte bine puse la punct, „anul viitor se vor finanța proiecte eligibile pentru întreținerea și modernizarea căii ferate”.
Aflat în dreapta ministrului Transporturilor, directorul general al CFR SA, Ion Gavrilă a adăugat că “trebuie să pregătim foarte bine proiectele pentru întreținerea și modenrizarea cării ferate”.
Ministrul Teodorovici a lansat o provocare producătorilor autohtoni
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici a anunțat că bugetul pentru anul 2019 va avea un alt principiu la bază. “Voi obliga fiecare ministru din guvern să fie ministru de finanțe pe fiecare zonă pe care o păstorește. Așa trebuie să procedezi ca ministru de linie, să urmărești, să scazi cheltuielile publice nejustificate, să crești veniturile în toate zonele în care poți face acest lucru. Din partea noastră, eu fiind un naționalist clar și convins, voi milita foarte puternic pentru ca în România să fie consumate produsele utilizate fabricate în România”, a precizat Teodorovici.
Ministrul Finanțelor a explicat că este nevoie de anumite scheme de ajutor de stat pentru industria feroviară. “Vă aștept să discutăm, să vedem cum putem să sprijinim concret astfel de acțiuni, să producem, să exportăm în spațiul european, dar și în afara acestuia. Această dependență de spațiul european ne crează foarte multe probeme din multe puncte de vedere. Trabuie să fim pragmatici, naționaliști, hai să fim și noi uniți. Din partea mea aveți tot sprijinul ca și alocare financiară în ceea ce înseamnă parte de reabilitarea infrastructură feroviară în regie proprie”, a punctat Teodorovici. Acesta a invitat reprezentanții industriei feroviare la minister pentru a pune pe hârtie toate problemele și necesitățile din sistem.