Dacă Daniel Dines de la Uipath a devenit cunoscut ca fiind "șeful roboților", atunci Liviu Drăgan ar trebui supranumit, pe bună dreptate, "demiurgul roboților," el fiind cel care, prin tehnologia implementată de compania sa, dă viață roboților, iar aceștia ajung să vorbească, în scris, cu oamenii.
Este vorba despre compania Druid, relativ nouă apărută în peisajul de business din România, dar care a avut o creștere mai mult decât spectaculoasă de la apariție până în prezent. Druid este o companie 100% românească, specializată în dezvoltare de soluții software bazate pe inteligență artificială, înființată în februarie 2018 de către Liviu Drăgan, fostul șef de la Total Soft. În termeni mai tehnici, compania se ocupa cu dezvoltarea şi antrenarea de asistenți virtuali inteligenți. Mai simplu spus, Druid face niște aplicații numite „chatboți” care „vorbesc” cu un om și îl ajută să rezolve diverse probleme.
Ideea business-ului a apărut în vara anului 2017, când Liviu Drăgan a identificat, împreună cu alți 2 colegi, nevoia de autonomie a oamenilor, în special a utilizatorilor din mediul de business, indiferent că este vorba de un client, persoană fizică sau o companie.
După studierea diverselor tehnologii disponibile, echipa fondatoare a ajuns la concluzia că problema autonomiei personale în mediul de business poate fi rezolvată prin Inteligență Artificială și acești roboți conversaționali, decisiv fiind și faptul că tot mai mulți oameni caută să rezolve probleme rapid folosind smartphone-ul. De aici a apărut și ideea unei interfețe „chat-based” pentru produsul ce urma să fie platforma Druid.
Denumirea companiei a fost aleasă din dorința de a avea un nume sonor, ușor de recunoscut, care să inspire inteligență și înțelepciune. Astfel, începutul anului 2018 a fost rezervat pentru construirea produsului și a strategiei comerciale, echipa stabilind ca prioritară încheierea unor parteneriate strategice cu marile companii de consultanță, pentru a facilita accesul cât mai multor companii la tehnologia Druid.
Primul succes a venit chiar în anul 2018, la doar câteva luni de la lansarea companiei, când Druid, împreună cu UiPath și Microsoft, intră într-un parteneriat de inovație pentru transformarea digitală a Băncii Transilvania. Cu peste 2,5 milioane de clienți, 500 de sedii și 8000 de angajați, Banca Transilvania a fost prima care a implementat roboții care vorbesc.
Anul 2019 a marcat o creștere impresionantă pentru Druid, atât din punct de vedere al dezvoltării produsului dar și al business-ului, compania câștigând peste 50 de clienți Enterprise în România, pornind în același timp o serie de proiecte pilot cu clienți internaționali (în SUA, Europa și America de Sud).
Startup-ul anului în Europa Centrală şi de Est
După ce a ajuns deja la un portofoliu de clienți grei, Druid a anunțat că vrea să se extindă deja în afară. Compania a comunicat că dorește să își extindă operațiunile în Statele Unite ale Americii și, în exclusivitate pentru Capital, a anunțat că urmează să se extindă în Europa de Vest.
Mai mult, de curând, compania a anunțat că în acționariat a intrat un prim investitor instituțional. Este vorba despre Early Game Ventures, care a anunțat o investiție în compania fondată de Liviu Drăgan și care a și dat o primă evaluare a companiei: 8 milioane de euro.
„Planurile noastre includ o expansiune rapidă în Statele Unite şi încă o rundă de investiții la jumătatea anului viitor, când vom ridica din piață undeva între 8 şi 10 milioane de euro la o evaluare a companiei de peste 20 milioane,” a declarat omul de afaceri Liviu Drăgan.
Investiția celor de la Early Game a venit la scurt timp după ce Druid a primit cea mai mare recunoaștere pe care o poate primi o companie aflată la început de drum. La sfârșitul lunii noiembrie, Druid a fost desemnat startupul anului în Europa Centrală şi de Est, în cadrul prestigioasei competiţii CESA 2019.
Cum iau naștere roboții care vorbesc
Deși în spatele Druid este este enorm de multă tehnică, pe scurt, crearea roboților care vorbesc are două etape: Conversation Designer, prin care orice om cu o bună înțelegere a fluxurilor de informații din cadrul unui departament poate crea un flux conversațional prin instrumente “drag and drop” și Integration Designer, prin care fluxul conversațional se îmbogățește cu informații extrase din sistemele informatice ale organizației.
Dacă vă întrebați ce știu să facă chatboții, atunci trebuie să știți că aceștia sunt capabili de lucruri incredibile. Astfel, aceștia reușesc să identifice și să interpreteze intențiile utilizatorului și este capabil să ofere răspunsuri contextualizate. Roboții Druid pot să supravegheze.
Un astfel de robot permite utilizatorilor să transmită sarcini altor utilizatori și să verifice dacă sarcinile sunt executate şi să transmită alerte dacă sarcina respectivă a fost sau nu realizată. Chatboții preiau sarcini și activități de rutină de la utilizatori, cum ar fi completarea automatizată a formularelor. Dacă un chatbot nu cunoaște răspunsul la o întrebare, acesta poate redirecționa întrebarea automat spre o persoană umană.