Colliers a pierdut trei importanţi executivi. Întregul departament de evaluări al Cushman & Wakefield a părăsit firma pentru Parker Lewis. Deloc întâmplător, plecările coincid cu intrarea pe piaţă a unor noi jucători.
Prinse în vârtejul crizei, companiile de consultanţă încep să piardă bani şi oameni importanţi. Prima şi, cel puţin în aparenţă, cea mai importantă victimă a hemoragiei de executivi pare a fi Colliers International, care a pierdut, în doar o jumătate de an, trei dintre cei mai cunoscuţi oameni din companie. Astfel, vicepreşedintele Horaţiu Florescu, brokerul care a intermediat afacerea America House (imobil achiziţionat de Natixis de la GTC pentru 120 milioane de euro la un yield de sub 6%, care nu va mai apărea prea curând pe piaţă), a părăsit Colliers la câteva luni după ce plecase şi şefa diviziei retail, Monica Barbu. Cea de-a treia pierdere a fost plecarea lui Gabriel Chimişliu, directorul diviziei Industrial. Şi Alexandra Dimofte, unul dintre promotorii agenţiei imobiliare Eurisko, firmă intrată în urmă cu doi ani în portofoliul CB Richard Ellis, a decis, în această vară, să pună consultanţa imobiliară în cui, măcar pentru un timp, cât va sta în vacanţă. Dar cea mai recentă mişcare din piaţă este trecerea întregului departament de evaluare al Cushman & Wakefield, în frunte cu şeful său, Dan Ionaşcu, la Parker Lewis, companie pe care acesta a convins-o să intre pe piaţa internă după mai bine de şapte luni de negocieri.
Fiecare pe drumul lui
După ce a părăsit Colliers, Gabriel Chimişliu spune că va intra în vacanţă. „Anul acesta sunt în, hai să-i spunem, vacanţă activă. Am câteva afaceri în construcţii, agricultură şi IT, de care am de gând să mă ocup mai îndeaproape. Ce voi face de la anul încă nu ştiu“, spune Chimişliu. Tot în vacanţă este şi Alexandra Dimofte, cel puţin momentan.
În schimb, cei plecaţi din primăvară de la Colliers, Horaţiu Florescu şi Monica Barbu, au pus bazele companiei Prime Property Advisers, pe care au reuşit să o asocieze lanţului de birouri europene al consultantului britanic Knight Frank. Similar a procedat şi Dan Ionaşcu, cel care, din postura de senior partner, conduce biroul autohton al Parker Lewis. Asemănările se opresc aici. Diferenţa majoră dintre aceştia este modelul de business ales. Dacă Florescu şi Barbu vor conduce o firmă care, până la urmă, va rămâne dedicată tranzacţiilor, Ionaşcu a ales consultanţa non-tranzacţională. „M-a interesat foarte mult să aduc în România o companie specializată în servicii non-tranzacţionale. Pe piaţa românească, nivelul şi oferta de servicii specializate de acest gen nu sunt generoase“, îşi motivează Ionaşcu opţiunea. Practic, ceea ce la celelalte agenţii imobiliare există ca un apendice (mai ales evaluarea) constituie „core business“ pentru Parker Lewis, companie care oferă asistenţă dedicată serviciilor financiare din zona bancară, având birouri în Elveţia, Marea Britanie, Belgia, Israel, Franţa, Spania şi Grecia.
O perioadă bună pentru afaceri noi
„Acum se vede cine este cu adevărat antreprenor. Chiar dacă nu putem vorbi de câştiguri acum, cine poate susţine afacerea un an sau doi şi are strategie pe termen lung va câştiga cotă de piaţă pe seama slăbirii concurenţilor“, explică specialistul în resurse umane George Butunoiu. „Biroul Parker Lewis România reprezintă, până acum, o investiţie de un milion de euro. Având în vedere contextul, aceşti bani includ şi garantarea salariilor pe primii doi ani“, spune Dan Ionaşcu.
Tot cu un milion de euro a plecat la drum şi Prime Property Advisers, care ţinteşte un loc în primii cinci consultanţi din piaţă. Practic, noile entităţi vor concura într-o măsură mai mare sau mai mică companiile la care au activat înainte, iar cea mai afectată pare a fi Cushman & Wakefield, deşi Colliers a pierdut cei mai mulţi oameni. Momentan, banii câştigaţi de pe urma tranzacţiilor din piaţă sunt o glumă în comparaţie cu sumele scoase anul trecut, reprezentând maximum 10%-15%, iar principalele ţinte au devenit serviciile de property şi asset management, şi, în special, evaluările. „Am contractat deja clienţi locali, între care sunt trei bănci, pe care le asistăm pe partea de corporate, şi două companii de leasing financiar“, afirmă Ionaşcu.
Marea bătălie între consultanţi se va da pe serviciile conexe, iar companiile care au ignorat evaluările şi, în general, departamentele cu activitate non-tranzacţională vor avea scăderi masive ale veniturilor în acest an. Dovada a venit încă de anul trecut, când cea mai mare creştere a veniturilor (de 50%)pentru Colliers a fost adusă de divizia de evaluări, în condiţiile în care cifra de afaceri a firmei a scăzut cu 8,2%, la 65 milioane de lei. În condiţiile actuale de piaţă, când atât achiziţiile ( din cauza lipsei de cash), dar şi vânzările (din cauza devalorizării proprietăţilor) nu mai sunt atât de tentante, pentru jucătorii din piaţă devin extrem de importante replierile de ordin financiar. „E vorba aici de necesitatea permanentă a revizuirii contractelor de închiriere – când chiriiile scad, cineva trebuie să renegocieze indexarea, descreşterea şi TVA respective, iar soluţia este apelarea la un consultant juridic specializat“, susţine Dan Ionaşcu.
În ce măsură vor reuşi noile firme apărute să se impună depinde în mod decisiv de evoluţia pieţei. Problema va rămâne dificilă pe piaţa tranzacţiilor, cei implicaţi în domeniu urmând să ducă bătălii grele pe o piaţă în continuă restrângere.
Acum se vede cine este cu adevărat antreprenor. Chiar dacă nu putem vorbi, în această perioadă, de câştiguri, cine poate susţine afacerea un an sau doi şi are strategie pe termen lung va câştiga cotă de piaţă pe seama slăbirii concurenţilor.
George Butunoiu, specialist resurse umane
10 mil. euro reprezintă valoarea pieţei autohtone de consultanţă imobiliară non-tranzacţională, în opinia lui Dan Ionaşcu, senior partner la Parker Lewis
-95% reprezintă scăderea valorii tranzacţiilor imobiliare din România în prima jumătate a anului în curs faţă de aceeaşi perioadă din 2008. Pentru semestrul III, căderea ar putea atinge 100%
Cum stau cu banii?
– Colliers International a pierdut, în 2008, puţin peste 8% din cifra de afaceri din 2007. Anul acesta, compania a abandonat activitatea de pe piaţa rezidenţială, axându-se pe domeniile ceva mai puţin afectate de criză, în special activitatea de evaluare.
– DTZ Echinox a raportat venituri de 5,7 milioane de euro pentru anul trecut şi estimează că va obţine profit şi în 2009, chiar dacă cifra de afaceri ar putea scădea.
– Regatta a înregistrat anul trecut afaceri în valoare de aproximativ cinci milioane de euro. Rezultatele companiei s-au situat cu 37,5% sub estimările iniţiale ale reprezentanţilor companiei.
– Cushman & Wakefield, unul dintre liderii consultanţei în retail, şi-a sporit veniturile cu circa 25% în 2008 până la 4,7 milioane euro. Firma a pierdut toată echipa diviziei de evaluări, iar afacerile clienţilor specifici scad.