Marca Rolls Royce (RR) este pe veci legata de legendarul Silver Ghost, pentru multi automobilul ideal al tuturor timpurilor. Incepand cu Primul Razboi Mondial, RR a realizat, la comanda Guvernului Majestatii Sale Britanice, motoare de avioane care au facut istorie, de la Hawker Hurricane si Spitfire la Harrier-ul cu decolare verticala.Un an dezastruos pentru liniile aeriene, din care Rolls Royce a iesit cu bineIn 1998, cand a vandut germanilor atat uzina, cat si brandul pentru automobile, RR era
Marca Rolls Royce (RR) este pe veci legata de legendarul Silver Ghost, pentru multi automobilul ideal al tuturor timpurilor. Incepand cu Primul Razboi Mondial, RR a realizat, la comanda Guvernului Majestatii Sale Britanice, motoare de avioane care au facut istorie, de la Hawker Hurricane si Spitfire la Harrier-ul cu decolare verticala.
Un an dezastruos pentru liniile aeriene, din care Rolls Royce a iesit cu bine
In 1998, cand a vandut germanilor atat uzina, cat si brandul pentru automobile, RR era deja consacrat ca al doilea mare producator mondial de motoare de avion si elicopter si lider pentru motoarele de propulsie navala. Acestea din urma echipeaza absolut toate tipurile de vase (inclusiv submarinele nucleare), printre clientii RR numarandu-se 2.000 de companii comerciale si forte navale din 50 de state.
Dar domeniul de excelenta al RR este cel al aeronavelor, unde a reusit recent sa devanseze puternicul concurent american Pratt & Whitney pe segmentul clientilor civili.
55.000 de motoare cu reactie produse de RR echipeaza aeronavele din peste 150 de tari, printre clientii sai numarandu-se peste 2.400 de firme, 500 companii aeriene si 160 de forte aeriene nationale. Iar cele 18.000 de motoare de elicopter aflate in exploatare propulseaza doua treimi din aparatele civile, RR avand, totodata, o prezenta puternica pe piata elicopterelor militare (Comanche, Apache, Sea King, Tiger, Super Lynx 300 etc.).
RR are vocatie pentru modelele care intra in istorie. Produsul, care domina azi piata constructiilor de aeronave civile prin cei doi giganti, Boeing si Airbus, este motorul Trent, in diverse variante: de la Trent 500, care echipeaza, din acest an, Airbus A340-500/600, la Trent 900, ales de trei dintre primele patru companii aeriene care au comandat deja super-jumbo-jetul A380.
In acest an dezastruos pentru liniile aeriene si industria aeronautica, RR va avea o reducere de profit de numai 12% si va continua sa-si intareasca pozitia in piata.
RR este creditata azi cu 32% din cele 2,5 miliarde USD, la cat este evaluata piata motoarelor de avion, avand o cota de 40% pe piata europeana si 25% pe piata mondiala a aparatelor militare, unde este lider pentru avioanele de transport, prin echiparea avioanelor produse de Lockheed Martin. In acest deceniu, prin realizarea proiectelor curente, RR va acapara 25% din piata nord-americana.
In urmatorii 20 de ani, va fi nevoie
de 31.000 de motoare de avion
Dupa ce, in urma cu cateva decenii, a adus si a impus pe piata motoarele cu reactie in varianta moderna, RR este acum implicata in cateva proiecte care reprezinta urmatoarea generatie de sisteme de propulsie, dintre care cele mai spectaculoase sunt:
· Motorul cu reactie pentru vehicule navale pe perna de aer.
· Motorul EJ200 pentru avionul de lupta Eurofighter Typhoon, care poate urca pana la 15.240 de metri si dezvolta o viteza de 2 Mach, cu o viteza de croaziera superioara aparatelor in uz. Piata pentru Typhoon este apreciata la circa 1.000 de bucati, pentru urmatorii zece ani.
· Componentele de propulsie verticala, domeniu in care RR este autoritatea necontestata, pentru avionul de lupta JSF (Joint Strike Fighter F135), realizat in cooperare cu Lockheed Martin si Pratt & Whitney. Modelul F135 are o piata estimata de 3.000 de bucati pentru SUA si Marea Britanie, plus alte 2.000 de bucati pentru export.
Cu investitii de 3,376 miliarde USD in bunuri de capital si 9,976 miliarde USD in cercetare-dezvoltare, in ultimii 12 ani, RR si-a cvadruplat cota pe o piata care a crescut de trei ori. Pentru urmatorii 20 de ani, piata aeronavelor civile este evaluata la 14.330 de aparate, care vor avea nevoie de 31.000 de motoare. Pastrandu-si ritmul de dezvoltare si capacitatea de inovare tehnologica, Rolls Royce are cele mai mari sanse de a se instala, inainte de sfarsitul perioadei, in pozitia de lider absolut al producatorilor de motoare pentru aeronave.
Traseul performantei Rolls Royce
1990 2001
Cifra de afaceri 5,678 mld. USD 9,208 mld. USD
Portofoliu
de comenzi 8,748 mld.USD 23,022 mld. USD
Motoare livrate
in aviatia civila 385 1.362
Tipuri de avioane civile echipate 6 30
Clienti din top 50 al companiilor aeriene 10 38
Cota de piata 9% 32%
Vanzari
per angajat 78,2 mii USD 224 mii USD
Profit 346 mil. USD 700 mil. USD