RomÃ¥nii încep să dea Loganul pe SUV-uri şi compacte

Piaţa autoturismelor şi-a modificat în acest an structura, clienţii clasei mici migrånd către vehicule sport-utility şi modele ale clasei C. Anul 2008 a adus multe surprize atåt comercianţilor, cåt şi clienţilor de maşini din Romånia. După ce, ani de-a råndul, piaţa autoturismelor a crescut cu valori impresionante, în acest an, se fac simţite primele semne de regres. Scăderea cu aproape 1% a vånzărilor raportate de dealeri şi importatori căt

Piaţa autoturismelor şi-a modificat în acest an structura, clienţii clasei mici migrånd către vehicule sport-utility şi modele ale clasei C.

Anul 2008 a adus multe surprize atåt comercianţilor, cåt şi clienţilor de maşini din Romånia. După ce, ani de-a råndul, piaţa autoturismelor a crescut cu valori impresionante, în acest an, se fac simţite primele semne de regres. Scăderea cu aproape 1% a vånzărilor raportate de dealeri şi importatori către APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) este însoţită şi de o schimbare a  orientării clienţilor. Atåt de bine våndutele modele aparţinånd clasei B, în care intră autohtonele Dacia Logan şi Sandero, dar şi Renault Clio, Skoda Fabia sau Chevrolet Aveo, par să nu mai aibă acelaşi succes.

Comparånd vånzările din primul semestru al acestui an cu cele din perioada similară a anului 2007, putem observa că segmentul maşinilor mici a înregistrat cel mai puternic recul din întreaga piaţă a autoturismelor. „Segmentul B sau M0 al pieţei romåneşti este în continuare cel mai mare ca volum, dar toţi marii competitori din această zonă sunt în scădere“, a declarat, pentru Capital, Jacques Daniel, directorul de vånzări al grupului Renault în Romånia. Nimic mai adevărat. Scăderea de aproape 10% raportată de APIA pentru această clasă nu este decåt rezultatul unei scăderi accentuate a interesului pentru modele precum Clio, Fabia, Aveo şi Polo, puţin estompată de cåteva modele cu creşteri, precum Peugeot 206 şi Toyota Yaris. Dacă adăugăm şi cele aproape 20% pierdute de modelele Dacia din acelaşi segment, scăderea se dovedeşte a fi chiar mai accentuată.

Motivele acestei scăderi sunt multe şi, unele dintre ele, destul de greu de anticipat, fapt ce a pus mari probleme în special tandemului Dacia-Renault, care se baza pe această zonă a pieţei.

„Suntem mari într-un segment care scade“, spune Jacques Daniel, încercånd să explice motivul pentru care grupul francez a avut o primăvară fierbinte. Dar nu numai clasa mică a avut de suferit în acest an. Monovolumele, care anul trecut înregistrau o creştere impresionantă de peste 84%, au trecut în 2008 pe un trend negativ, fiind achiziţionate de un număr de clienţi cu 10% mai mic. Chiar şi clasa E a scăzut, e drept cu numai 0,7%.

Unde se duc clienţii

În condiţiile în care piaţa autoturismelor a scăzut cu numai 0,9% în acest an faţă de cel anterior, este clar că mulţi dintre clienţii claselor amintite mai sus au căutat altfel de maşini, iar ţinta predilectă pare să fi fost segmentul C, ai cărui principali exponenţi sunt modele precum Skoda Octavia, Ford Focus, Renault Megane sau Kia cee’d. Cel puţin asta rezultă din datele APIA, pentru că, în timp ce clasa B a pierdut 6,8% din cota de piaţă, segmentul C a avansat cu 6,5%, pånă la o cotă de 30,5%.

Reprezentanţii industriei auto italiene în Romånia, compania AutoItalia, care are două modele în clasa C, Fiat Bravo şi Linea, susţin că „în Romånia, creşterea vånzărilor în clasa C poate fi explicată prin faptul că diferenţa de preţ dintre o compactă şi o maşină de clasă B nu mai este un factor atåt de restrictiv ca pånă acum. Există o competiţie acerbă între modele, iar ofertele importatorilor au de asemenea un cuvånt de spus. Mai trebuie ţinut cont şi de faptul că, de cele mai multe ori, cumpărătorii de compacte se află deja la a doua sau la a treia cumpărare a unei maşini şi reprezintă un segment al populaţiei ajuns la o anumită maturitate financiară şi cu cereri foarte specifice. În plus, compactele sunt maşini ideale de familie şi oferă, în acelaşi timp, şi un anumit statut proprietarului, aspect deloc de neglijat“. Prin urmare, reducerile de preţ din 2008 ale modelelor din clasa C le-au făcut tangibile şi pentru clienţii care achiziţionau cu predilecţie maşini mai ieftine aparţinånd segmentului B.

Pe långă aceasta, în a doua parte a anului trecut şi în prima jumătate a lui 2008, au fost lansate o mulţime de modele apaţinånd clasei compacte, iar acest lucru este de natură să aducă şi mai mulţi clienţi comercianţilor de astfel de vehicule.

Chiar şi în interiorul clasei C există învingători şi învinşi. Astfel, în timp ce modele precum Renault Megane, Opel Astra Classic sau Volkswagen Golf înregistrează reculuri mai mult sau mai puţin importante, Skoda Octavia, Ford Focus sau Volkswagen Jetta au creşteri ale vånzărilor cu peste 50%.

Principala explicaţie a acestor diferenţe este legată de vechimea modelelor pe piaţă. În timp ce modelele care pierd clienţi se află de cel puţin patru ani în Romånia, cele care cresc sunt cu mult mai noi, avånd unu-doi ani vechime.

O altă clasă care continuă să cucerească adepţi este aceea a SUV-urilor. Clienţii maşinilor din această clasă par să treacă uşor peste piedicile puse de Guvern prin taxa de primă înmatriculare sau, mai nou, de poluare, şi de preţurile destul de piperate ale modelelor. E drept însă că, şi aici, creşterea din 2008 este mult mai mică decåt cea din anul anterior. În timp ce în primul semestru din 2007 acest segment creştea cu 66,1%, în 2008, creşterea raportată de APIA este de numai 28,6%.