România, în raza unui nou satelit artificial

Amos 3 va retransmite 15 canale TV româneşti, plus canalele din oferta operatorului DTH Boom. Compania israeliană Spacecom, cel mai mare operator de servicii de retransmisie prin satelit de pe piaţa românească, va lansa satelitul Amos 3, care va avea cea mai mare putere de emisie pentru spaţiul ţării noastre. „În ceea ce ne priveşte, lansarea Amos 3 ne va asigura un avantaj foarte puternic pentru piaţa din România“, afirmă Oded Bar, vicepreşedinte de vânzări

Amos 3 va retransmite 15 canale TV româneşti, plus canalele din oferta operatorului DTH Boom. Compania israeliană Spacecom, cel mai mare operator de servicii de retransmisie prin satelit de pe piaţa românească, va lansa satelitul Amos 3, care va avea cea mai mare putere de emisie pentru spaţiul ţării noastre.

„În ceea ce ne priveşte, lansarea Amos 3 ne va asigura un avantaj foarte puternic pentru piaţa din România“, afirmă Oded Bar, vicepreşedinte de vânzări al Spacecom pentru Europa. În prezent, compania operează doi sateliţi, Amos 1 şi Amos 2. Primul va ajunge la capătul duratei de funcţionare anul viitor şi va fi înlocuit, probabil în martie 2008, de Amos 3, proiect în care Spacecom a investit 170 de milioane de dolari.

Alţi doi sateliţi, Amos 4 şi Amos 5, sunt deja planificaţi a fi lansaţi până în 2012 (Amos 5 probabil înainte de 4, conform afirmaţiilor lui Oded Bar). În cazul Amos 4, investiţia totală va fi comparabilă cu cea în Amos 3 – circa 170 de milioane de dolari, sumă confirmată de oficialii Spacecom. Deocamdată nu se cunoaşte încă amplasamentul pe orbită al celor doi noi sateliţi; ceea ce se ştie este că Amos 4 va acoperi, cu siguranţă, o parte a estului emisferei nordice.

Un business cu riscuri

Operarea de sateliţi e o afacere cu totul aparte: pe lângă investiţiile semnificative în echipamentul propriu-zis, cercetare-dezvoltare, teste şi lansarea propriu-zisă, există riscuri majore – legate nu numai de eventualele defecţiuni ale satelitului (care nu poate fi reparat pe orbită, iar asigurarea nu acoperă decât echipamentul în sine), ci şi de anticiparea unui cash flow relativ constant de-a lungul unei perioade de cel puţin un deceniu. „Amos 3 îl va înlocui pe Amos 1, astfel că va prelua şi contractele pe termen lung, deci o parte din capacitatea de transport a satelitului este deja cumpărată“, spune Oded Bar. „Prin urmare, riscul se referă doar la o parte a capacităţii de transport a satelitului. Dar de obicei, atunci când vrem să lansăm un satelit, ne dorim să avem deja un client mare.“

„Client mare“ nu înseamnă doar marile companii care beneficiază de serviciile de retransmisie de semnal prin satelit – fie că este vorba de posturi TV importante, de furnizori de servicii internet, de companii de telecomunicaţii, fie chiar de bănci şi companii de asigurare, care cumpără servicii mai aparte, de genul back-up-urilor de date. Cel puţin în cazul Spacecom, astfel de clienţi sunt şi guvernele. „De pildă, guvernul Israelului cumpără unele transpondere (relee de retransmisie purtate de satelit, n.r.) pe toată durata de viaţă a satelitului; astfel că putem prevedea, într-o anumită măsură, viitoarele fluxuri financiare şi ne putem planifica bugetul“, declară Bar. Spacecom are drept clienţi şi alte guverne, precum cel al Ungariei. În ceea ce îi priveşte pe clienţii mai mici, de genul staţiilor TV, cu aceştia se încheie contracte pe perioade determinate, de trei, cinci sau, mai rar, de şase ani.

Astfel de proiecte – de câteva sute de milioane de dolari, într-o perioadă de câţiva ani – impun găsirea unor modalităţi de finanţare; cel mai des utilizate sunt, spune Bar, fie împrumuturile contractate cu băncile, fie emiterea de obligaţiuni corporative tranzacţionate la bursă. Însă, pentru Amos 5 compania explorează şi alte variante. „Suntem în discuţii cu mai multe guverne, pentru că vrem să le vindem o parte din satelit. Dacă reuşim, va fi un satelit în proprietatea a trei părţi: operatorii, Spaceom şi, posibil, un guvern. Negocierile sper să se finalizeze în următoarele şase luni.“

 

Spacecom şi sateliţii

AMOS 1, AMOS 2, AMOS 3

Amos 1 a fost lansat în 1996 şi va ajunge la capătul ciclului de funcţionare în 2008. Amos 2 a fost lansat în decembrie 2003, termenul maxim de operare fiind prevăzut în anul 2016. Amos 3, care va fi lansat în martie 2008, are o durată de viaţă de 16 ani în planul de afaceri. Satelitul va fi lansat direct pe poziţia sa orbitală, ceea ce va reduce efectele şocului lansării asupra integrităţii sale; astfel, durata sa de viaţă reală va fi de peste 18 ani.

SPACECOM

Patru companii deţin 80% din acţiunile Spacecom: Eurocom Holdings Ltd (deţinută de acţionari privaţi, cu activităţi în domeniul telecomunicaţiilor), Mer Services Group (furnizor de soluţii de comunicare), General Satellite Services Company (grup de investitori privaţi, activ în industria sateliţilor) şi Israel Aerospace Industries (companie a statului israelian, un mare exportator de sisteme, produse şi servicii aeronautice). Restul de 20% din acţiuni sunt tranzacţionate la bursă. Spacecom a avut anul trecut venituri de 35 de milioane de dolari.

Compania retransmite în România 15 canale TV locale, plus canalele din oferta operatorului DTH Boom (deţinut tot de un grup israelian; contractul dintre Boom şi Spacecom are o valoare de 19 milioane de dolari şi este valabil până în 2020). În prezent, compania lucrează la un proiect de lansare de servicii de date şi în România.