Preţurile automobilelor din România au crescut, anul trecut, cu 6,4%, în condiţiile unei rate a inflaţiei de 7,3%, conform studiului „Car Price Report“, publicat recent de Comisia Europeană. România se află pe locul secund în Uniunea Europeană în privinţa creşterii preţului autoturismelor în intervalul ianuarie 2007 – ianuarie 2008, menţionează studiul. Ocupanta primului loc este Bulgaria, unde autoturismele s-au scumpit cu 8%, la polul opus situându-s
Preţurile automobilelor din România au crescut, anul trecut, cu 6,4%, în condiţiile unei rate a inflaţiei de 7,3%, conform studiului „Car Price Report“, publicat recent de Comisia Europeană.
România se află pe locul secund în Uniunea Europeană în privinţa creşterii preţului autoturismelor în intervalul ianuarie 2007 – ianuarie 2008, menţionează studiul. Ocupanta primului loc este Bulgaria, unde autoturismele s-au scumpit cu 8%, la polul opus situându-se Slovacia (- 8,1%).
Pe ansamblu, România rămâne printre cele mai ieftine pieţe auto europene, chiar dacă pe piaţa locală sunt comercializate şi modele care costă mai mult decât în alte state. Raportul CE ia în calcul atât preţurile fără taxe (CIP), cât şi cele cu taxe (TTI), însă, date fiind diferenţele majore ale sistemelor de taxare din statele europene, preţul de referinţă rămâne cel fără TVA. În acest caz, comparând preţul a zece modele din clase diferite, se poate observa că nu mai puţin de patru (Renault Clio Dynamique 1.5dCi, Opel Astra Enjoy 1.4, Kia Cee’d EX 1.6 diesel şi Volkswagen Golf Trendline) au cel mai mic preţ din UE.
Bulgaria şi Ungaria, concurenţi serioşi
Un alt exemplu interesant este Fiat Punto Dynamic. Chiar dacă, în acest moment, modelul beneficiază de o reducere substanţială de preţ, graţie unei oferte, în câteva săptămâni preţul său fără TVA va reveni la valoarea raportată de producător, 11.765 de euro. Acest preţ este mai mare decât cel din Ungaria cu nu mai puţin de 1.500 de euro. E drept că ungurii trebuie să mai plătească 625 de euro pentru aerul condiţionat, dar preţul total rămâne mai mic decât cel de la noi. „Diferenţele care există între diversele pieţe pot fi generate de foarte multe variabile, una dintre cele mai importante fiind tipologia pieţei în sine şi, mai ales, etapa în care aceasta se află. Fiecare importator negociază individual preţul cu producătorul, ţinând cont, printre altele, de concurenţă şi de cota de piaţă. Tocmai de aceea este şi foarte greu să se facă o comparaţie. De asemenea, de la o piaţă la alta diferă foarte mult modul în care este configurată maşina în versiunea standard (aerul conditionat, airbag-ul etc.), precum şi momentul lansării faţă de cel iniţial, din ţara producătoare“, a explicat pentru Capital Valeriu Ţoneş, şeful departamentului de relaţii publice al importatorului Fiat în România.
Reprezentanţii AutoItalia consideră că migrarea clienţilor către ofertele de pe pieţele vecine nu este de luat în calcul. „În cazul Fiat, având două maşini echipate identic, diferenţa de preţ nu reprezintă în mod obligatoriu un avantaj, dacă ţinem cont de costurile de înmatriculare (indiferent de ţară) şi de costurile post-vânzare. În plus, în privinţa serviceului, există multe diferenţe de norme între ţările importatoare, una dintre ele fiind în cazul de faţă şi garanţia oferită – trei ani în România şi doar doi în Ungaria“, a declarat Iulia Păun, specialist PR al AutoItalia Group.
Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008