Cele peste 300.000 de vehicule care vor fi produse la Craiova pot susţine ritmul de creştere al mărcii americane Comisia Europeană va aviza în câteva săptămâni preluarea uzinei de la Craiova de către gupul Ford. După câteva luni de agonie fabrica românească este la un singur pas de a intra în portofoliul companiei americane. Conform publicaţiei Automotive News Europe, Ford aşteaptă aprobarea CE privind preluarea Automobile Craiova în câteva zile. "Am
Cele peste 300.000 de vehicule care vor fi produse la Craiova pot susţine ritmul de creştere al mărcii americane
Comisia Europeană va aviza în câteva săptămâni preluarea uzinei de la Craiova de către gupul Ford. După câteva luni de agonie fabrica românească este la un singur pas de a intra în portofoliul companiei americane.
Conform publicaţiei Automotive News Europe, Ford aşteaptă aprobarea CE privind preluarea Automobile Craiova în câteva zile. "Am predat toate documentele necesare către Comisia Europeană. Apoi ni s-a spus că există o problemă", a afirmat directorul general al diviziei din Europa a grupului american, John Fleming, ale cărui planuri de viitor se năruiau unul după altul în 2007. Potrivit acestuia, planul Ford Motor de a prelua şi majora producţia la Automobile Craiova ar putea suferi o amânare până în anul 2009 chiar dacă lucrurile se vor lămuri în această primăvară. Conducerea Ford recunoaşte că există frustrări legate de investigaţia UE, care a condus la întârzierea începerii producţiei la Craiova.
Şi la Bucureşti, încheierea investigaţiei celor de la Bruxelles este aşteptată cu cu încredere şi nerăbdare. Teodor Atanasiu, preşedintelui Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a declarat recent că „s-au lămurit lucrurile la Bruxelles şi o să primim răspunsul oficial, astfel încât contractul să intre în vigoare imediat ce legea va fi aprobată în Parlament. Înţelegerea noastră cu ei a fost ca în acel interval în care am prelungit valabilitatea contractului (cu 45 de zile, până la 14 martie 2008 – n.r.) să primim răspunsul. Ne aşteptăm ca răspunsul să fie pozitiv. Probabil vor fi puse câteva condiţii, dar nu de natură să producă rezilierea contractului”.
Pentru a nu provoca noi amânări, şi Guvernul a cerut Senatului continuarea dezbaterii pe proiectul de lege privind privatizarea Automobile Craiova, iar pe 13 februarie această Cameră a Parlamentului a adoăptat cu majoritate de voturi Legea, deşi nu a fost primit încă un răspuns oficial de la Bruxelles. De altfel, viteza cu care autorităţile române vor depăşi etapa aprobărilor este extrem de importantă. "Viteza de realizare a investiţiei este o problemă vitală", a declarat recent Sebastian Vlădescu, preşedintele Comisiei de privatizare a Automobile Craiova, conştient că programul de detvoltare al Ford este deja dat peste cap iar producţia va începe cu o întârziere considerabilă faţă de graficul propus în vara anului trecut.
Ca şi autorităţile de la Bucureşti, oficialii Ford care au în sarcină negocierile cu autorităţile locale din Craiova, accelerează la maximum cadenţa discuţiilor. Antonie Solomon, primarul oraşului din Oltenia este gata să ajute compania americană în orice mod. „Oamenii (n.n. – oficialii Ford) ne-au rugat să nu le punem beţe-n roate pentru autorizaţiile de urbanism. Vor să modifice interiorul fabricii şi să mai construiască o clădire. Mi-au spus că în două luni speră să se apuce de treabă, iar într-un an să scoată primul Ford de Craiova. Le-am promis că dau certificatul de urbanism nu în 30 de zile, ci de ieri. Ar fi culmea să punem beţe-n roate Ford-ului", a declarat Solomon.
Întârziere enervantă
Nervozitatea oficialilor Ford cauzată de întârzierea preluării uzinei este justificată de lipsa unor capacităţi de producţie suficiente care să susţină creşterea mărcii în Europa. Încă de anul trecut, şeful Ford of Europe declara că fabricile existente se află sub presiune şi că a fost deja atinsă capacitatea maximă de producţie. „Vânzările noastre în Europa au crescut continuu încă din 2002 şi este clar că performanţele, designul şi calitatea maşinilor noastre continuă să atragă clienţii către marca Ford”, consideră Stephen Odell, vicepreşedinte al diviziilor de marketing, vânzări şi service al Ford Europa.
Numai în ultimul an vânzările Ford au atins în Europa 1,8 milioane de vehicule, în creştere cu 5,4% faţă de 2006. Din totalul vânzărilor din 2007, peste 1,4 milioane au fost autoturisme. Conform rapoartelor JATO Dynamics şi ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile), modelele Focus şi Fiesta au fost cele mai vândute din întreaga gamă Ford. „Sunt încântat de performanţele atinse în 2007. Am comercializat cu 110.000 de unităţi mai mult decât în 2006. Asta după ce şi creşterea de la 2005 la 2006 a fost de circa 80.000 de vehicule”, a declarat Odell.
Noi produse, noi provocări
Creşterile impresionante ale vânzărilor de vehicule Ford au fost influenţate şi de noile produse incluse în gamă. Succesul lansării noului model Mondeo a surprins mulţi competitori, iar recenta apariţie a variantei restilizate a lui Focus are toate şansele să menţină acest vehicul în topul vânzărilor de pe bătrânul continent şi în 2008. Nu sunt de neglijat nici prognozatele apariţii pe piaţă în acest an ale noilor modele Kuga şi Fiesta, conceptele ambelor vehicule fiind îndelung lăudate de presa de specialitate din Europa. „Cu ajutorul noilor modele care vor fi lansate în acest an, suntem optimişti şi considerăm că vom menţine ritmul de creştere şi în 2008”, consideră Stephen Odell.
Din nefericire însă, întregul plan al celor de la Ford poate fi penalizat de lipsa unor capacităţi suficiente de producţie care să poată susţine creşterea. Acest fapt a fost evocat la începutul lunii februarie şi de preşedintele Ford Europa, John Fleming, care a declarat că toate uzinele din Europa lucrează deja mult peste capacitatea normală.
2008, an dificil dar important
„Vom continua să fim nervoşi pentru că lucrăm într-o industrie foarte volatilă afectată de o mulţime de factori din afară”, a declarat John Fleming pe 1 februarie jurnaliştilor de la Reuters. „Am luat o mulţime de decizii dificile la Ford Europa şi, ca să fiu cinstit, este foarte greu să fac estimări în legătură cu viitorul”, a adăugat oficialul evitând să facă referire la dificultăţile privind preluarea uzinei de la Craiova. Revenind însă la evoluţia mărcii Ford în 2008, Fleming menţionează că „vom avea încă un an cu apariţii importante pe piaţă. Recent am lansat noul Focus şi a fost foarte bine primit. Suntem în curs de a pune pe piaţă noul Kuga şi, mai târziu, vom lansa noul Ford Fiesta”.
Angajamentul Ford pentru Craiova
Conform contractului de privatizare, Ford va face investiţii de 675 de milioane de euro pentru modernizarea şi retehnologizarea fabricii de la Craiova. Totodată, producţia de autovehicule va atinge 300.000 de unităţi anual la care se vor adăuga şi 300.000 de motoare, aceste plusuri fiind susţinute şi de o creştere a personalului de la 3.900 de angajaţi câţi exsistau în 2007 la 7.000 sau chiar 9.000 de persoane. „Cheltuielile totale ale Ford în România vor creşte constant şi vor atinge 1 miliard de euro în 2012”, a declarat John Fleming, Preşedintele şi Directorul General Executiv al Ford Europa.
Vânzările Ford în România
Importatorul Romcar Motors a avut rezultate foarte bune în ultimii trei ani. Graţie unor vânzări care aproape s-au dublat de la un an la altul, cota de piaţă a mărcii a crescut de la 3% la 5,9% iar pentru 2008, prognozele sunt foarte optimiste.
An /unităţi/ cota de piaţă (%)
2005 /7.749/ 3
2006 /12.844 /4,3
2007 /21.732 /5,9
Sursa: APIA
Data: 19 februarie 2008