România, starul regional al investiţiilor

România se dovedeşte, pentru al doilea an consecutiv, cea mai atractivă destinaţie din Europa de Est pentru investitorii străini, dar Serbia şi Bulgaria vin puternic din urmă. În schimb, calitatea investiţiilor pe piaţa autohtonă creşte. Atunci când iau decizia de a investi în Europa de Est, managerii au dreptate doar într-o singură privinţă: într-adevăr, zona din care face parte şi România oferă costuri reduse ale forţei de muncă. În rest, la toate celelalte ca

România se dovedeşte, pentru al doilea an consecutiv, cea mai atractivă destinaţie din Europa de Est pentru investitorii străini, dar Serbia şi Bulgaria vin puternic din urmă. În schimb, calitatea investiţiilor pe piaţa autohtonă creşte.

Atunci când iau decizia de a investi în Europa de Est, managerii au dreptate doar într-o singură privinţă: într-adevăr, zona din care face parte şi România oferă costuri reduse ale forţei de muncă. În rest, la toate celelalte capitole, realitatea „din teren“ se dovedeşte a fi cu mult peste aşteptările lor. Potrivit celei de-a doua ediţii a studiului Ernst&Young privind Atractivitatea Investiţională a Europei de Est, directorii executivi din companiile care au investit deja aici au o părere mult mai bună, de exemplu, despre potenţialul de creştere a productivităţii, faţă de cei care intenţionează să investească. Aproape jumătate (48%) din cei care au investit deja consideră zona atractivă din acest punct de vedere, faţă de numai 16%, în cazul investitorilor potenţiali. La fel, un aspect neglijat este atractivitatea pieţei interne a ţărilor din zonă, apreciată pozitiv de 38% din executivii companiilor care au investiţii în zonă, faţă de doar 9%, în cazul celor care şi-au planificat o investiţie. Una dintre cele mai mari – şi plăcute – surprize este nivelul de pregătire al forţei de muncă. La momentul luării deciziei de a investi în Europa de Est, doar 2% din manageri consideră atractiv acest aspect, pe când 27% din cei ale căror companii au investit deja îl menţionează ca pe un avantaj cert, mai relevă studiul amintit. Totuşi, din punctul de vedere al diferenţelor dintre percepţie şi realitate, ţara noastră stă cel mai bine, imaginea atractivităţii pieţei româneşti fiind susţinută şi de realitatea cifrelor.

Şi în acest an, România rămâne liderul zonei, piaţa autohtonă fiind considerată cea mai atractivă (52% din respondenţi), urmată fiind de Turcia (50%), Bulgaria (40%) şi Grecia (31%).

„Totuşi, e o scădere faţă de anul trecut, când România a înregistrat 58%. Turcia se află în urcare în preferinţele investitorilor cu un procent, în timp ce Serbia vine foarte puternic din urmă“, comentează Fabrice Reynaud, senior manager la Ernst&Young. „Pe de altă parte, Europa de Est a redus diferenţa faţă de Europa Centrală şi la numărul de proiecte de investiţii străine, iar din acest punct de vedere, România se află în faţa unor pieţe ca Ungaria, Cehia sau Polonia“, adaugă acesta.

În perioada 2006-2007, zona estică a Europei a atras 353 de proiecte de investiţii străine directe, cu 18% mai mult decât în anul precedent, faţă de 442 în Europa Centrală, care a avansat din acest punct de vedere cu doar 3%. Şi la acest capitol România e lider regional, cu 149 de proiecte (+6%), însă Serbia, cu 63 de proiecte atrase, a consemnat o creştere de 174%. Din punctul de vedere al sumelor atrase, Turcia deţine însă prima poziţie, cu 14,98 miliarde de euro atrase în intervalul amintit, urmată de România, cu 7,06 miliarde. „Aici sunt contorizate însă atât investiţiile străine directe, cât şi fuziunile şi achiziţiile“, subliniază Reynaud.

Când vine vorba de reproşuri, investitorii consideră că creşterea costurilor şi lipsa forţei de muncă pot periclita atractivitatea regiunii. Cel mai important pericol este considerat creşterea costurilor în imobiliare, urmat de creşterea salariilor muncitorilor şi ale funcţionarilor.

Referitor strict la România, investitorii reproşează infrastructura precară din telecomunicaţii, transport şi logistică (27% din respondenţi) şi consideră că ar trebui înregistrate progrese în eradicarea birocraţiei şi corupţiei (19%) şi în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi flexibilizarea legislaţiei muncii (câte 15%).

Faţă de anii anteriori, România a început să devină o destinaţie preferată pentru investiţiile în activităţi cu valoare adăugată, fiind prima opţiune din zonă pentru amplasarea unor facilităţi de cercetare-dezvoltare (cu 38%, urmată de Turcia – 25% şi Bulgaria – 13%). Tot pe prima poziţie ne situăm şi ca destinaţie preferată pentru centrele de servicii (14%), dar cînd vine vorba de amplasarea sediului regional, Turcia e preferată în 33% din cazuri în faţa României, cu 30% din opţiuni.

«Europa de Est a redus diferenţa faţă de Europa Centrală şi în ceea ce priveşte numărul de proiecte de investiţii străine atrase.»
Fabrice Reynaud, senior manager, Ernst&Young

Campioni

353 de proiecte de investiţii străine s-au derulat anul trecut în Europa de Est, faţă de 442 în Europa Centrală. România, cu 149 de proiecte atrase, ocupă primul loc în regiune