Românii stau cu ochii-n 4×4

APETIT De la un an la altul, vânzările de vehicule cu tracţiune integrală din România sunt tot mai mari, trendul ascendent fiind susţinut atât de apetitul românilor, cât şi de creşterea numărului de modele nou-intrate pe piaţă. Sunt mari, puternice şi, de cele mai multe ori, urâte. Ocupă mult spaţiu şi consumă destul de mult. În oraşe sunt greu de manevrat, iar pe şosele înspăimântă colegii de trafic. Acestea sunt câteva dintre aspectele, considerate de unii Å

APETIT De la un an la altul, vânzările de vehicule cu tracţiune integrală din România sunt tot mai mari, trendul ascendent fiind susţinut atât de apetitul românilor, cât şi de creşterea numărului de modele nou-intrate pe piaţă.

Sunt mari, puternice şi, de cele mai multe ori, urâte. Ocupă mult spaţiu şi consumă destul de mult. În oraşe sunt greu de manevrat, iar pe şosele înspăimântă colegii de trafic. Acestea sunt câteva dintre aspectele, considerate de unii şoferi negative, iar de alţii pozitive, care caracterizează aşa-numitele vehicule Sport Utility. Din punctul de vedere al comercianţilor însă, SUV-urile sunt pur şi simplu o mare afacere.
În prima jumătate a acestui an, în România au fost comercializate 7.431 de automobile din clasa SUV (Sport Utility Vehicle), cu 66,1% mai multe decât în perioada similară a lui 2006. În acelaşi timp, piaţa totală de autoturisme a înregistrat şi ea o creştere importantă, de 24,6%, cu mult sub avansul SUV-urilor. De altfel, în ultimii ani, tendinţa de creştere a acestui segment de piaţă a fost tot mai accentuată. În 2005, cota de piaţă a vehiculelor de teren era de 3,5%, iar un an mai târziu nu mai puţin de 4% dintre autoturismele comercializate în România erau din clasa SUV.

Importatorul Hyundai Auto România consideră că SANTA FÉ oferă echilibrul just între calitate, performanţe, aspect şi preţ, aceasta fiind justificarea poziţiei actuale de bestseller, în timp ce TUCSON reprezintă demonstraţia clară că mare nu înseamnă neapărat şi scump. Detronat de pe locul întâi de cele două modele coreene, Volkswagen TOUAREG se laudă cu poziţia de cel mai căutat SUV premium, iar apariţia sa, alături de vedetele şi oamenii de afaceri la modă în România, îi asigură o notorietate la care alte modele pot numai să viseze.

Cum această tendinţă se păstrează de ani buni, iar clienţii sunt tot mai atraşi de senzaţia de siguranţă şi forţă oferită de maşinile cu dimenisuni mari şi o gardă la sol de cel puţin 17 cm, viitorul pare a fi roz pentru comercianţii care au în ofertă astfel de vehicule. Marius Cocu, directorul de marketing al Hyundai Auto România, consideră că „această evoluţie poate fi explicată prin subdimensionarea, în anii trecuţi, a cererii pentru SUV-uri, iar reducerea taxelor vamale pentru maşinile fabricate în afara Europei – cazul majorităţii mărcilor din Top 10 – începând cu 1 ianuarie 2007 este un alt factor important care a stimulat cererea de astfel de vehicule din România“. O poziţie similară este adoptată şi de Matei Albulescu, directorul mărcii Volkswagen, importate de Porsche România. „Întreaga piaţă europeană are un trend ascendent în ceea ce priveşte acest segment şi faptul se reflectă şi în ţara noastră. Pentru clientul român, în situaţia drumurilor şi a traficului actual, siguranţa oferită de un SUV este un argument important“, a declarat pentru Capital oficialul Volkswagen.

Doar trei europene în top

În clasamentul vânzărilor de vehicule de teren, numai trei mărci din primele zece sunt europene. Hyundai este liderul incontestabil în acest an, modelele Santa Fé şi Tucson monopolizând primele două locuri. Pe poziţia a treia în top se află Volkswagen Touareg, cu 715 unităţi comercializate în perioada ianuarie-iunie 2007. Fost lider autoritar al segmentului, el este însoţit în Top 10 de doar două modele ale unor mărci europene, Audi Q7 pe locul şase şi Mercedes Benz ML pe zece. Restul maşinilor care se bat pentru partea superioară a clasamentului sunt de provenienţă asiatică.
Marius Cocu este convins chiar că Hyundai este marca al cărui aport a contat cel mai mult în creşterea segmentului. „În prima jumătate din 2007, am reuşit să comercializăm nu mai puţin de 2.133 unităţi, în creştere cu 98% faţă de perioada similară din 2006. Este o creştere uriaşă, care depăşeşte cu mult majorarea de 66% a întregului segment. Aşadar, se poate spune că Hyundai este jucătorul cu cea mai consistentă contribuţie la creşterea vânzărilor de SUV-uri din România. Iar cota de piaţă de aproape 29% ne consolidează poziţia de lider incontestabil pe acest segment, în acest an“, spune şeful marketingului de la Hyundai.

Peste 16.000 de unităţi în 2007

Importatorii de SUV-uri consideră că în acest an piaţa va creşte foarte mult, estimările pentru a doua parte a anului fiind extrem de optimiste. „Acest segment va depăşi plafonul de 16.000 unităţi comercializate în 2007, în condiţiile în care poate cea mai importantă perioadă de vânzare a acestor maşini – septembrie-decembrie – va fi dominată de foarte multe evenimente şi acţiuni, din partea distribuitorilor, pentru creşterea vânzărilor. În egală măsură, iminenta apariţie pe piaţa din România a unor SUV-uri dintre cele mai diverse şi atractive va susţine o creştere constantă, superioară creşterii generale a pieţei auto“, spune Mihai Cocu.
Pe termen mediu şi lung, perspectivele sunt chiar mai favorabile. „SUV este un segment de viitor. Istoria şi experienţa ne-au arătat că fiecare model nou-lansat nu a acaparat din piaţa deja existentă, ci a adus cu el un grup nou de clienţi. Segmentul a crescut astfel cu fiecare nouă lansare, acesta fiind poate şi secretul majorărilor înregistrate de la an la an“, este părerea brand-managerului Volkswagen, Matei Albulescu.

Goana după imagine

Ca şi în cazul maşinilor de lux, cumpărate de multe ori numai pentru a îşi împrumuta imaginea exclusivistă posesorilor, SUV-urile au trecut de la specificul utilitar la cel de accesoriu. În România, este foarte greu să îţi imaginezi o vedetă sau un om de afaceri la modă care nu coboară dintr-un vehicul de teren, chiar dacă soseşte la un eveniment monden, desfăşurat în buricul oraşului.
De la un an la altul, vânzările de SUV-uri sunt tot mai mari, atât la noi, cât şi pe piaţa europeană, iar utilizarea lor este foarte departe de scopul pentru care a fost creat de americani primul Jeep Willys. Dacă în Occident principalii utilizatori sunt fermierii, orăşenii sunt, la noi, primii care trebuie se obişnuiască să circule alături de aceşti mastodonţi. De altfel, aceasta pare a fi şi următoarea ţintă a constructorilor auto: SUV-ul de oraş sau, mai exact, crossoverul.