Românul care conduce în joacă o divizie mondială cu 1.200 angajaţi

Să fii plătit ca să te joci pe calculator... Mihai Pohonţu a reuşit practic imposibilul, transformându-şi o pasiune nu doar într-o profesie, ci într-o carieră internaţională. La numai 29 de ani, Mihai Pohonţu are deja o carieră invidiată de mulţi, mai ales că se bazează pe o activitate care, scăpată de sub control, provoacă o nedorită dependenţă multor tineri: jocurile pe calculator. După ce, timp de doi ani, a condus filiala din România a unuia dintre cei mai m

Să fii plătit ca să te joci pe calculator… Mihai Pohonţu a reuşit practic imposibilul, transformându-şi o pasiune nu doar într-o profesie, ci într-o carieră internaţională.

La numai 29 de ani, Mihai Pohonţu are deja o carieră invidiată de mulţi, mai ales că se bazează pe o activitate care, scăpată de sub control, provoacă o nedorită dependenţă multor tineri: jocurile pe calculator. După ce, timp de doi ani, a condus filiala din România a unuia dintre cei mai mari producători de jocuri, Electronic Arts (EA), din vara anului trecut a fost promovat directorul echipei globale de testare a jocurilor (Quality Assurance – QA) în cadrul companiei. „Poziţia implică managementul operaţional al centrelor de testare din San Francisco, Los Angeles, Vancouver, Montreal, Orlando, Londra, Bucureşti şi Hyderabad, dar şi viziunea strategică asupra dezvoltării tehnologiei şi metodologiilor de testare“, explică el pentru Capital. Sună interesant, dar este şi important. Această divizie, cu 1.200 de angajaţi în întreaga lume şi un buget de peste 45 de milioane de dolari, este una dintre cele trei implicate în creaţia de jocuri, alături de Development (programare, artă) şi Production.

Cum a ajuns un român să ocupe o astfel de funcţie? Cu siguranţă, experienţa a avut un cuvânt greu de spus în decizia de numire. „Faptul că mi-am început cariera în QA a fost important, ca şi experienţa dobândită de-a lungul timpului, construind echipe performante“, spune Pohonţu. Încă din timpul facultăţii a început să lucreze ca tester, iar în 2003 s-a angajat la Jamdat Mobile, fiind director QA, responsabil pentru toate centrele de testare. „În momentul în care firma căuta o posibilitate de expansiune a capacităţii de producţie în Europa, am redactat un plan de afaceri şi un buget, care apoi a fost aprobat de echipa executivă a companiei“, explică el cum a reuşit să ajungă directorul sucursalei din ţara noastră. „În decurs de şase luni de la aprobarea proiectului, eram deja în România, punând bazele afacerii“. Ulterior, EA a achiziţionat Jamdat Mobile, Pohonţu ajungând astfel parte a managementului unuia dintre cei mai mari producători de jocuri.

Rapiditatea cu care a avansat în plan profesional nu l-a făcut să uite de aspectele personale ale vieţii. „Plecarea mea s-a datorat faptului că soţia mea a rămas însărcinată, ea preferând să crească copilul aproape de părinţii ei“, mărturiseşte el, recunoscând că, din acest motiv, nimic nu l-ar fi putut reţine în ţară. „Sunt convins că mă voi întoarce la un moment dat, atunci când se va ivi o oportunitate. Consider, din multe puncte de vedere, că pot fi de ajutor ţării mele, chiar dacă locuiesc în SUA. Un exemplu concret ar fi centrul de testare pe care l-am demarat în Bucureşti şi care va angaja, până la sfârşitul anului, peste 120 de profesionişti “.

Dacă ar lua-o de la început, ar explora mai multe direcţii

Recunoaşte că este „ferm angajat“ în munca pe care o desfăşoară în prezent şi spune chiar că ar putea contribui la rectificarea unor „inadvertenţe organizaţionale pe care le-am sesizat atunci când mă formam ca profesionist QA“. Mai mult, spune că este foarte probabil ca în viitor să îşi deschidă o afacere proprie.

Fără îndoială, că o astfel de ascensiune nu poate avea loc fără momente dificile şi lecţii învăţate rapid. Nu se fereşte să le recunoască, spunând că un moment foarte dificil din cariera sa a fost atunci când s-a văzut nevoit să concedieze o echipă pe care el însuşi o recrutase şi o adusese la un nivel profesional superior. „Acest lucru s-a întâmplat la începutul carierei mele de manager şi a avut un efect profund asupra mea“, mărturiseşte el, adăugând că succesele şi eşecurile pe care le-a avut i-au oferit experienţe de neuitat şi l-au format. Nu ar schimba abordarea de care s-a folosit în România, dar „probabil că m-aş îndrepta în mai multe direcţii odată şi nu aş parcurge o cale lineară“.

Mai este timp de joacă atunci când te afli într-o astfel de funcţie? Cu siguranţă că da, ba chiar există şi unele avantaje. Jocul său favorit de la EA este Mirror’s Edge, testat de echipa din România. „Premisa jocului şi spiritul estetic reprezintă ceva nou. Nu-l căutaţi în magazine, pentru că nu a apărut încă pe piaţă!“.

Drumul de la reporter la director al echipei globale de testare

• Între 1995 şi 1997, a lucrat ca reporter la o revistă săptămânală de divertisment, şi mai apoi ca tehnoredactor la cotidianul Meridian. A fost şi editor la ediţia românească a revistei Estates News.

• Din 1997, timp de doi ani, a fost intern la compania Launch Entertainment, unde avea mai multe atribuţii, printre care şi editarea materialelor audio–video.

• În 1999 s-a angajat ca inginer QA la Xdrive Technologies. Aici, coordona o echipă de trei oameni şi supraveghea testarea unor proiecte de dezvoltare a unor aplicaţii pentru internet şi desktop, pentru o gamă largă de configurări şi browsere.

• În 2001 s-a alăturat echipei de testare de la Activision, ca manager de proiect, având în subordine 25 de oameni.

• În 2003 a plecat la Jamdat Mobile, unde a extins departamentul de testare al companiei de la cinci la 72 de angajaţi. S-a ocupat de crearea metodologiei de testare şi a definit structura organizaţională a departamentului, gestionând un buget anual de 1,8 milioane de dolari. A construit biroul din România al companiei, pe care care l-a condus timp de doi ani.

Electronic ARTS În România

• Înfiinţată în 1982, Electronic Arts are sediul central în Redwood, California. Compania a raportat anul trecut o cifră de afaceri de peste trei miliarde dolari şi are la nivel mondial peste 7.900 de angajaţi.

• În portofoliul Electronic Arts se află jocuri ce au atins cele mai înalte poziţii în topurile de specialitate: FIFA’08, Need For Speed, The Sims, The Lord of The Rings, Harry Potter, Godfather, Medal Of Honor.

• Dacă până acum compania producea la Bucureşti jocuri pentru telefoanele mobile, din acest an va produce şi jocuri video pentru computere şi console. EA va investi, în următorii ani, peste cinci milioane de dolari în dezvoltarea studioului de la Bucureşti. Totodată, EA va continua investiţiile începute anul trecut în Universitatea Politehnică Bucureşti şi în cursurile cu aplicabilitate în industria jocurilor.