Salariatii de la fabrica de autocamioane Roman Brasov au motive intemeiate sa fie optimisti. La fel si actionarii societatii - cateva mii de persoane fizice si Fondul Proprietatii de Stat, detinatorul a peste 90% din actiuni. Roman a incheiat ultimii ani cu pierderi financiare considerabile, datoriile au crescut la peste 200 miliarde lei, iar ofertele de privatizare intarziau sa apara.Concernul Volvo-Scania (constituit recent prin fuziunea celor doua companii) a propus autoritatilor romane sa pr
Salariatii de la fabrica de autocamioane Roman Brasov au motive intemeiate sa fie optimisti. La fel si actionarii societatii – cateva mii de persoane fizice si Fondul Proprietatii de Stat, detinatorul a peste 90% din actiuni. Roman a incheiat ultimii ani cu pierderi financiare considerabile, datoriile au crescut la peste 200 miliarde lei, iar ofertele de privatizare intarziau sa apara.
Concernul Volvo-Scania (constituit recent prin fuziunea celor doua companii) a propus autoritatilor romane sa preia cota detinuta de FPS in schimbul stergerii a 100 milioane dolari din datoria Romaniei fata de Suedia. Oferta concernului suedez contine, de asemenea, un angajament de efectuare a unor investitii de 150 milioane dolari.
Datoria statului roman fata de Suedia (800 milioane dolari) dateaza din 1929, cand Regatul Romaniei a vandut unei companii suedeze obligatiuni de stat in valoare de 27 milioane dolari aur (suma echivalata astazi la 800 milioane dolari). Desi obligatiunile au devenit scadente cu 40 de ani in urma, statul roman inca nu le-a rascumparat. Pentru stingerea litigiului, partea suedeza a propus autoritatilor de la Bucuresti o serie de proiecte de investitii in al caror cuantum total sa fie inclusa contravaloarea datoriei Romaniei.
Initial, societatea Roman Brasov nu se afla pe lista acestor proiecte, care cuprindea cateva centrale electrice de termoficare, fabrica Automatica Bucuresti si societati prestatoare de servicii pentru Ferom Tulcea, Sidex Galati si Electroputere Craiova. Tratativele pentru preluarea partii statului la fabrica brasoveana sunt acum in stadiu avansat; surse apropiate echipei de negociatori romani sustin ca este aproape sigur ca oferta suedeza va fi acceptata. Raman de stabilit detaliile acestei tranzactii si de rezolvat problema datoriilor pe care Roman le are catre bugetul statului.
In afara de Roman Brasov, concernul Volvo-Scania este interesat de preluarea altor doua companii romanesti – Ferom Tulcea si Neptun Campina – ambele aflate in situatii critice. Miercurea trecuta, actionarii societatii tulcene au luat decizia lichidarii judiciare, Ferom inregistrand datorii de aproape 400 miliarde lei la bugetul statului si pierderi de peste 90 miliarde lei in prima jumatate a anului trecut. Termenul limita de depunere a scrisorilor de intentie pentru cumpararea pachetului majoritar de actiuni Ferom a expirat la 21 decembrie 1998, fara ca FPS sa primeasca vreo oferta. La 22 ianuarie 1999, AGA a hotarat inchiderea operationala a societatii Neptun, care datoreaza bugetului de stat 83 miliarde lei.
In acest context, ofertele concernului suedez apar ca niste colaci de salvare pentru intreprinderile romanesti si ca o mana de ajutor intinsa FPS. Statul roman are de ales intre a ramane proprietarul unor societati care aduc pierderi si a le ceda, fie si in contul unor vechi datorii, unui concern cu renume.