521.400 de femei implicate in afaceri, in diverse forme, erau inventariate de Camera de Comert si Industrie a Romaniei la debutul anului trecut. Dintre acestea, insa, 30% isi administreaza propriul SRL, in calitate de asociat unic, restul in regim de actionariat sau asociere la diferite alte societati comerciale. Procentajul din urma este cu mult mai ridicat decat in SUA, unde cota firmelor detinute de femeile-patron se ridica la doar 14%.
La societatile romanesti cu capital de stat, 20% dintre manageri sau administratori sunt femei, fara sa fi investit insa cu titlu personal in acele intreprinderi.
Jumatate din firmele romanesti sunt pur masculine, in cealalta jumatate regasindu-se femei care au calitatea fie de actionari, fie de asociati, fie de administratori. Previzibil, firmele cu reprezentare feminina sunt, in majoritatea covarsitoare, active in comert (69%) si servicii (13,7%); ele au o pondere de 58% in cifra totala de afaceri, 59% din valoarea activelor, 64% din investitii, 73% din exporturi si 61% din profitul brut contabilizat in Romania.
Suita de performante de mai sus, inregistrate la toate capitolele de firmele in care sunt implicate femei de afaceri, nu este un sir de simple coincidente. Oriunde in lume, unde exista statistici relevante si studii serioase, datele conduc la aceeasi concluzie: desi au o pondere relativ restransa in ansamblul economiei, firmele gestionate de femei au crestere sensibil mai rapida si mai sanatoasa decat media. Din stilul femeilor de afaceri – care presupune calitati bine definite si un pragmatism aparte – ar avea ceva de invatat toti businessmenii.