Schimbare majoră pentru românii cu buletin: validare a identității online
Schimbare majoră pentru românii cu buletin! Regista face un pas important în simplificarea și eficientizarea relației dintre cetățeni și instituții prin introducerea unui sistem de validare a identității online.
Astfel, Regista devine prima și singura companie privată care dezvoltă o soluție sigură și legală pentru facilitarea accesului cetățenilor la date sensibile. Prin această funcționalitate, utilizatorii pot accesa în timp real informații precum obligațiile de plată, de pe orice dispozitiv, având posibilitatea de a plăti online taxe, impozite sau amenzi, fără a se deplasa la primărie, în condiții optime de securitate.
Validarea online a identității cetățeanului echivalează cu prezența fizică la ghișeu, cu actul de identitate în mână. Odată implementată această nouă funcționalitate, rezidenții comunităților care utilizează platforma Regista cu modulul de taxe și impozite activat nu mai trebuie să se deplaseze fizic la instituții.
Noul modul de validare a identității permite cetățenilor să verifice obligațiile de plată pentru impozitele locale și să le achite online. Această soluție este deosebit de utilă pentru contribuabilii cu domiciliul în alt oraș sau pentru cei stabiliți în străinătate. Implementată de mai multe primării din țară, soluția a fost adoptată de peste 2.500 de cetățeni care acum pot accesa informații confidențiale fără a se deplasa la sediul instituției.
În interacțiunile cu direcția de taxe și impozite din cadrul primăriilor, este esențial să se verifice dacă persoana care a creat un cont pe platforma eGuvernare Regista este cu adevărat cetățeanul ale cărui informații sunt înregistrate. Aplicarea acestui protocol garantează că informațiile personale sensibile nu sunt accesibile persoanelor neautorizate.
Regista oferă administrațiilor publice locale două modalități de validare a identității cetățenilor
Regista oferă administrațiilor publice locale două modalități de validare a identității cetățenilor: validarea la sediul instituției și validarea online. În primul caz, cetățeanul completează online datele de identificare și apoi se prezintă fizic la sediul primăriei cu actul de identitate, unde un funcționar autorizat validează identitatea.
După validarea cu succes, cetățeanul obține acces la datele sale sensibile și poate plăti online taxele, impozitele și amenzile direct din contul său de e-Guvernare.
Inovația apare în cazul validării online a identității, care permite cetățenilor să se identifice de la distanță prin intermediul unui software dedicat gestionat de compania Namirial, partener al Regista. Soluția respectă cerințele Deciziei nr. 564/2021, care reglementează procedurile de identificare a persoanelor la distanță folosind mijloace video, și a fost avizată ca fiind conformă de către ADR (Autoritatea pentru Digitalizarea României).
Pentru a obține acces la informațiile despre taxe, impozite și amenzi, cetățeanul urmează un proces simplu din contul de e-Guvernare. După efectuarea online a unei plăți de 14,9 RON (TVA inclus), procesul continuă cu verificarea datelor din documentul de identitate, confirmarea identității solicitantului și autentificarea prin intermediul unei parole unice primită prin SMS la numărul de telefon declarat.
„Dacă cetățeanul dorește să vizualizeze online valoarea taxelor și a impozitelor datorate către primărie este obligatoriu să treacă printr-o procedură de identificare, iar acea procedura de identificare trebuie să fie sigură și acreditată.
În România, acest proces nu funcționează încă în mod optim, iar noi venim cu o soluție legală – de fapt, prima și singura soluție legală și acreditată ADR, oferită de o companie privată – în timp ce, în cazul altor primării, afli date personale sensibile ale unui cetățean, doar introducând CNP-ul acestuia, deși au trecut 8 ani de la intrarea în vigoare a normelor GDPR.
Pentru noua funcționalitate, am primit deja reacții pozitive din partea cetățenilor români care locuiesc în străinătate și care s-au autentificat de la distanță, prin intermediul Regista, reușind astfel să-și plătească taxele fără a fi necesar să călătorească personal în țară, pentru o situație simplă.
Regista rămâne consecventă în demersul său de sprijinire a transformării digitale din sfera publică, iar un pas important în această direcție este lansarea modulului de validare a identității pentru persoane fizice. Deși este un obiectiv ambițios, continuăm să facem pași mici și constanți pentru a digitaliza România și a contribui, și noi, la creșterea indicelui DESI”, spune Edward Alexandru Crețescu, Manager General Regista.
Odată încheiat procesul de validare a identității, apar numeroase avantaje
Odată încheiat procesul de validare a identității unui cetățean, fie online, fie la sediul primăriei, apar numeroase avantaje.
Printre acestea, cele mai notabile sunt eliminarea necesității de a se deplasa fizic la primărie pentru verificarea identității în interacțiunile ulterioare și accesul rapid și simplu la informațiile privind obligațiile de plată. Cetățenii pot efectua plăți rapide pentru taxe și impozite direct online, făcând procesul mult mai eficient.
De asemenea, sistemul elimină necesitatea obținerii procurilor sau împuternicirilor, un avantaj esențial pentru cei care locuiesc în alte orașe sau în afara țării. Un alt beneficiu important este că validarea identității trebuie efectuată o singură dată și este valabilă pentru toate interacțiunile ulterioare cu oricare dintre cele 1200 de instituții înrolate în Regista.
Pe de altă parte, pentru instituții, modulul de plăți online, integrat cu alte soluții de gestionare a taxelor și impozitelor locale, optimizează întregul proces de colectare a obligațiilor fiscale, cu plăți direcționate direct în conturile trezoreriei.
Un exemplu elocvent de eficiență – Primăria Năvodari
Un exemplu elocvent de eficiență în această direcție este Primăria Năvodari din Constanța. După implementarea modulului de Plăți Online, cetățenii pot să-și îndeplinească rapid și ușor obligațiile de plată către primărie, fie prin validarea identității online, fie la sediu.
Acest sistem a dus la o creștere a gradului de colectare a plăților pentru primăria Năvodari. De la implementarea Regista până în prezent, instituția a încasat peste 225.000 de lei prin această funcționalitate. De asemenea, Primăria Năvodari este prima instituție care a integrat validarea identității pentru cetățenii localității:
„Prin implementarea modulului de Plăți Online, continuăm să furnizăm cetățenilor acces la metode moderne de interacțiune cu instituția noastră. Aceștia au acum posibilitatea de a-și plăti taxele, impozitele și amenzile online, într-un mediu securizat, iar rezultatele deja se văd, primăria înregistrând o creștere a gradului de colectare a obligațiilor fiscale.
Ne bucurăm că suntem un exemplu de inovație și eficiență în administrația publică locală, dovadă fiind și distincția primită de Primăria Năvodari în cadrul Galei Regista 2024”, a declarat Costel Aurelian Dumitrașcu, viceprimar Năvodari.
Identificarea online oferită de Regista este un proces de autentificare sigur, garantat de partenerul tehnic Namirial (SignD), o companie certificată internațional și avizată de ADR ca fiind conformă.
Colectarea și procesarea datelor personale respectă regulamentul GDPR în vigoare.