România este pe locul 128 în lume în privinţa calităţii drumurilor, după Gabon şi Zimbabwe, a declarat, miercuri, ministrul propus al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, în cadrul audierii în comisiile reunite de specialitate din Camera Deputaţilor şi Senat.
„La infrastructura feroviară, avem 20.730 de kilometri de reţea feroviară, a şaptea reţea ca mărime din Uniunea Europeană, avem trei companii anchilozate – CFR SA, CFR Marfă, CFR Călători – fiecare confruntându-se astăzi cu foarte mari probleme, în special CFR Marfă, cu pierderi uriaşe, cu restricţii de viteză – 1.522 de restricţii sunt astăzi înregistrate pe calea ferată, ceea ce conduce la o viteză comercială de 16,3 km/h la marfă şi 44 km/h la călători”, a afirmat Bode.
În ceea ce priveşte infrastructura aeriană, ministrul desemnat a făcut referire la compania TAROM, care se află într-o situaţie dificilă.
De asemenea, Bode a menţionat şi problemele din sectorul naval, unde România a nu reuşit să exploateze suficient Dunărea şi Portul Constanţa. „La infrastructura navală, din păcate, nu reuşim să exploatăm suficient Dunărea, cei 1.074 de km de pe teritoriul României, autostradă curată, sigură şi nepoluantă, şi nu reuşim să exploatăm suficient Portul Constanţa”, a arătat el.
La capitolul fonduri europene, Lucian Bode a atras atenţia asupra incapacităţii statului român de a atrage fonduri.
„Închei cu o placă turnantă: incapacitatea statului român de a atrage fonduri europene. Suntem pe Axa 1 şi 2 POIM în transport la 25% cheltuieli rambursate de la Comisia Europeană. Pornind de la această stare de fapt, programul de guvernare pe care îl supun atenţiei dumneavoastră la capitolul transporturi, infrastructură şi comunicaţii cuprinde următoarele direcţii de acţiune: ca strategie a programului de guvernare pentru domeniul de transporturi şi infrastructură ne propunem creşterea conectivităţii naţionale şi a conectivităţii transeuropene pentru societate şi mediul de afaceri, într-un sistem de transport eficient economic, sustenabil, sigur şi prietenos cu mediul. Principiul de bază al programului de guvernare este planificarea: planificarea proiectelor, planificarea bugetară şi planificarea resurselor umane”, a susţinut Bode.
În ceea ce priveşte planificarea cheltuielilor obligatorii, acestea vor fi alocate în ordinea priorităţilor, a subliniat acesta.
„Dacă ar fi să ne referim în programul de guvernare la planificarea cheltuielilor obligatorii, ele vor fi alocate în ordinea priorităţilor pe cheltuieli de mentenanţă, cheltuieli pentru investiţii în execuţie şi pregătirea proiectelor pentru viitorul exerciţiu financiar european. Aici, în programul de guvernare, ne propunem ca şi acţiuni redresarea şi stoparea declinului companiilor de stat din portofoliu, din domeniul transporturilor, iar ca proiecte programate, proiecte majore, ne propunem realizarea programului de întreţinere curentă şi periodică, reparaţii pentru reţeaua terestră, rutieră şi feroviară, se va realiza accelerarea implementării şi realizării investiţiilor în continuare. Şi aici le-am trecut în programul de guvernare, le-am enumerat toate proiectele în execuţie, dar, sigur, fără a avea pretenţia că această listă nu poate fi extinsă atât pe rutier, cât şi pe feroviar”, a adăugat Lucian Bode.