Situaţia e dramatică în infrastructura românească iar România se află la coada clasamentului în privinţa autostrăzilor. Aceasta este concluzia uui cunoscut jurnalist.
Jurnalistul Radu Tudor a prezentat, marți seară, în cadrul emisiunii ”Punctul de întâlnire” detalii șoc privind lipsa autostrăzilor de la noi.
”Harta Uniunii Europene ne arată şi demonstrează faptul că absolut, dar absolut toate ţările membre ale Uniunii Europene sunt împânzite de autostrăzi şi lucrul acesta este o garanţie, în primul rând pentru dezvoltarea lor economică. Să nu credeţi că ani şi ani de zile am vorbit şi voi vorbi despre autostrăzi, doar aşa de dragul plăcerii turistice (…) E vorba de şansa obiectivelor industriale. Dacă România are două mari obiective industriale pe teritoriul său, e vorba de investiţia de miliarde de euro a celor de la Renault, la Dacia Piteşti, la Mioveni. Mai este o investiţie foarte importantă, a celor de la Ford, la Craiova. Şi acolo, câteva miliarde de euro. Aceste companii nu au cum să-şi exporte marfa în occident, pentru că în proporţie de 60-70% ceea ce se produce în România se exportă în beneficiul ţării noastre.
Pur şi simplu mă îngrozeşte această gaură neagră din dreptul României. Polonia care a plecat odată cu noi, în 1990 la căderea comunismului, e plină de autostrăzi. Ungaria, la fel. Până şi Serbia este traversată de la sud la nord de autostradă. Bulgaria e legată de Grecia. România nu e legată de absolut nimic.
Nu suntem în stare de ani de zile, pentru respectul cetăţenilor români, dar şi pentru angajamentele noastre europene. Pur şi simplu, Europa se frânge pe teritoriul României. De la Piteşti la Sibiu nu reuşim să facem legătura, pentru că dacă din portul Constanţa vine marfă importantă pentru România şi pentru teritoriul Uniunii Europene, acest tronson de autostradă este esenţial.
Florin Cîţu dă vina pe PSD și moțiunea de cenzură pentru faptul că băncile refuză să îl mai împrumute: ‘Suntem singura ţară care are astăzi astfel de probleme’
Trenuri de mare viteză? Sper să apuc în timpul vieţii mele să existe măcar discuţia. Noi avem o viteză medie a trenurilor de călători de 45 km/h. Este cea mai mică din Uniunea Europeană. Am mers în Italia de la Milano la Torino cu celebrul tren de mare viteză italian, cu 298 km/h. Dacă se poate acolo, trebuie să se poată şi aici. De ce ei au reuşit şi noi nu putem?”, a spus Radu Tudor, la Anetna3.
România nu se va dezvolta economic
El a prezentat şi unele informaţii cutremurătoare. Astfel, potrivit cunoscutului jurnalist, avem cei mai puţini kilometri de autostradă din UE raportaţi la suprafaţa ţării. România are cea mai mică viteză a trenurilor de călători şi marfă: 30-50 km/h iar miliarde de euro fonduri europene pentru infrastructură au rămas necheltuite din 2007 până azi. În plus, în ultimii 10 ani, 20.000 de români au murit pe şosele în accidente de maşină. Radu Tudor a atras atenția că regiunile istorice ale României nu sunt legate între ele prin autostrăzi sau trenuri de mare viteză.
„Din Transilvania sau Banat se ajunge mult mai repede la Budapesta decât la Bucureşti. Un alt punct: TAROM este în faliment nedeclarat, cu zeci de rute europene profitabile cedate dubios către companii low cost”, a spus jurnalistul. El a atras atenția că Bucureşti e singura capitală europeană care nu are o şosea de centură care să lege A1 de A2.
„Concluzia? Fără autostrăzi, România nu se va dezvolta economic. Producătorii industriali nu au pe unde să-şi exporte marfa, pentru că drumul până la ieşirea din ţară este un coşmar”, a punctat jurnalistul.