Conducerea firmei se mandreste cu faptul ca, in prezent, cinci dintre angajatii sai lucreaza la filialele Kraft Foods din SUA, Germania, Franta si Belgia.
La numai 25 de ani, Alexandru Cocan face parte dintr-o echipa care influenteaza industria alimentara mondiala. Sansa lui de a ajunge sa lucreze la sediul central din America al firmei Kraft Foods arata ca si Romania poate deveni tara tuturor viselor.
Alexandru Cocan isi aminteste ca la inceputul anului 1990 s-a intamplat sa citeasca, intr-una din nenumaratele reviste aparute atunci, un articol despre Bernand Tapie, care l-a marcat in mod deosebit. „Povestea celebrului om de afaceri care, desi in copilarie nu si-a permis sa aiba o pereche de pantofi de sport, a ajuns sa cumpere firma Adidas m-a impresionat asa de mult, incat la 14 ani am stiut ce vreau sa fac in viata.”
Dupa terminarea liceului s-a inscris la Facultatea de Stiinte Economice din Brasov, hotarat sa se formeze nu numai pentru o profesie imediata, cat mai ales pentru o cariera de exceptie in viitor. Inscrierea in cadrul AIESEC a avut o contributie insemnata in ascensiunea fulgeratoare pe care a cunoscut-o chiar din timpul studentiei. „S-a intamplat in vara anului 1996. Eram in anul II la facultate – isi aminteste Alexandru Cocan – si impreuna cu colegii din AIESEC am organizat unul dintre primele targuri de locuri de munca din Brasov. La acel targ, Kraft avea o pozitie de trainer (stagiar) in departamentul financiar. Impreuna cu alti 10-20 de studenti am aplicat pentru aceasta pozitie si dupa trei interviuri (cu directorii de resurse umane, financiar si directorul general), am fost selectat eu. Se spune ca de multe ori prima impresie este cea care conteaza: pe mine m-a impresionat foarte mult modul de selectie in Kraft. Era un post pentru o pozitie de intrare, dar intr-una dintre cele mai sensibile echipe dintr-o firma, si anume cea de analiza si planificare financiara. Fiecare interviu cu directorii firmei a durat aproximativ 40-60 de minute, ca sa nu mai vorbesc de faptul ca doua dintre ele au fost in engleza, deoarece directorii care m-au intervievat erau straini.”
In departamentul de analiza si planificare financiara unde a fost angajat, Alexandru a putut sa invete multe elemente care nici acum nu se studiaza in facultate, incepand cu probleme financiare (convertirea rezultatelor din sistemul romanesc de contabilitate in cel american, realizarea unui plan financiar, analize de risc si de profitabilitate a investitiilor), pana la probleme informatice complexe (era perioada in care in firma se puneau la punct sistemele de contabilitate si raportare financiara). Dar cel mai important lucru din acea perioada i s-a parut managementul de resurse umane aplicat la Kraft, posibilitatea de dezvoltare personala printr-un sistem de obiective pe termen lung. In afara de modul corect in care este tratat fiecare, dupa realizarile specifice, printr-un sistem de evaluare bine pus la punct, tanarul crede ca cel mai important lucru este faptul ca angajatilor li se da sansa sa se afirme.
Daca stii ce vrei, visele devin realitate
„Curba invatarii pentru cei cuprinsi in acest proces este deosebit de abrupta: se invata mult intr-o perioada relativ scurta de timp, ceea ce nu este usor. Dar la Kraft ai avantajul sa cunosti direct tot modelul afacerii care se deruleaza in intregime in Romania: tot procesul de aprovizionare, productie, marketing, distributie, cu sistemele interne aferente – financiar, informatica, resurse umane etc. Indiferent de departamentul in care lucrezi, esti implicat in toate aceste procese. Spre deosebire de firmele din SUA, destul de putine activitati sunt externalizate, asa ca ai sansa sa-ti faci o imagine foarte complexa. Si cu cat sunt mai complexe procesele, cu atat este mai usor sa inovezi si sa aduci permanente imbunatatiri.”
In ce-l priveste pe Alexandru Cocan, si curba evolutiei in cariera la Kraft a fost la fel de abrupta. La numai 23 de ani el a fost promovat la New York la „headquarters”, in cadrul departamentului de planificare financiara al companiei multinationale Kraft Foods International, unde are ca responsabilitate analiza financiara a regiunilor din Europa Centrala si de Est, precum si din Asia. El spune ca a ajuns intr-o astfel de pozitie ca parte a programului de dezvoltare a carierei mentionat mai inainte, dar si pentru ca a avut sansa sa aiba in preajma sa oameni exceptionali, atat ca pregatire, cat si ca valori morale. De la acestia a avut posibilitatea sa invete enorm. Restul a fost multa munca, facuta cu inteligenta si pasiune.
Totusi, schimbarea locului de munca din Romania in America a insemnat un soc puternic din punct de vedere profesional, dar si cultural. Acolo a avut posibilitatea sa inteleaga dimensiunea reala a afacerilor Kraft in lume: o firma lider mondial in 11 categorii de produse, cu afaceri pe toate continentele (exceptand Antarctica, dar… nu se stie niciodata) si pentru care unitatea monetara la acest nivel este… milionul de dolari. Pentru varsta si experienta pe care le are, responsabilitatile sunt impresionante, dar Alexandru Cocan spune ca tocmai acest aspect il atrage foarte mult: „La urma urmei, si pe baza analizelor care le fac eu se iau decizii intr-o companie cu venituri de miliarde de dolari. In plus, job-ul este interesant prin faptul ca ai toata lumea in fata ta si iti permite sa intelegi dimensiunea globala a afacerilor firmei.”
Integrarea in noul mediu de lucru nu a fost deloc dificila. Lucrand la sediul central mondial al firmei, are mai multi colegi straini decat americani, asa ca problemele de adaptare la noua organizatie au fost minime. „Toti acesti colegi aveau experiente similare si o dorinta comuna de a se integra.” In plus, nici New York-ul nu este un oras tipic american, ci unul international. „Vezi oameni din toate colturile lumii, fiecare mandru de individualitatea si specificul sau, dar descoperi ca pana la urma suntem cu totii oameni.”
Dupa ce a trecut cu bine de primele luni de acomodare, Alexandru Cocan apreciaza ca nici jobul nu este, din punct de vedere tehnic, mai dificil decat cel din Romania, doar ca raspunderea este mult mai mare: „Lucrand intr-o firma care tinde sa devina lider mondial in domeniul sau, nu exista loc pentru compromis in ceea ce priveste calitatea muncii. Trebuie sa fii in top in orice moment. Apoi inveti ca nu exista „nu se poate” – orice realizare depinde de resursele folosite si, de cele mai multe ori, prin inteligenta si inovatie se pot depasi orice obstacole.” Acum are deja doi subordonati de a caror evolutie in cariera este, potrivit politicilor companiei, direct raspunzator. Tanarul manager priveste relatia cu acestia din perspectiva anilor petrecuti in Romania in preajma unor sefi de la care a avut mult de invatat, dar si constient de faptul ca el nu va putea evolua mai departe in cariera decat daca „ei vor sti sa faca mai mult decat mine acum; succesul lor este succesul echipei si deci si al meu, ca sef al echipei.”
Desigur, in dialogul purtat cu Alexandru nu m-am putut abtine sa nu-l intreb daca mai are de gand sa se intoarca in Romania dupa ce a gustat din painea pe care o mananca acolo angajatii. Mi-a raspuns cu o maturitate si diplomatie frecvent intalnita acum la tineri, dar care continua sa ma uimeasca: „Vreau sa continui dezvoltarea pe care am avut-o pana in prezent, fara a-mi stabili un obiectiv unic. De multe ori problema este ca s-ar putea sa nu prinzi iepurele chiar daca alergi dupa unul singur si, in plus, sa ratezi si mistretul de langa tine, doar pentru ca nu ti-ai propus sa-l vanezi. Totusi, trebuie sa nu uiti nici o clipa ca esti la vanatoare.”    

Daca la inceputul activitatii sale in Romania Kraft Foods avea un numar considerabil de expatriati, majoritatea la nivel de conducere, ca o necesitate pentru realizarea transferului de know-how si pentru implementarea procedurilor si filozofiei companiei in filiala nou-deschisa, in acest moment obiectivul urmarit este de a incuraja dezvoltarea talentelor si capacitatilor locale, care sa inlocuiasca expatriatii, ba chiar sa exporte expatriati romani pentru grup. In prezent, la Kraft Foods Romania, numarul romanilor care lucreaza peste hotare (cinci) il depaseste pe cel al expatriatilor (patru). In aceste conditii, se poate spune ca filiala din Romania a devenit un exportator net de personal specializat pentru corporatie. Aceasta situatie reprezinta nu numai o dovada a calitatii angajatilor romani, ci si a calitatii programelor de cariera initiate in filiala din Romania si a angajamentului managerilor de a-si dezvolta oamenii. De altfel, compania are un principiu pe care se straduieste sa-l promoveze in randul tuturor angajatilor: „Daca doresti sa fii promovat, atunci pregateste-ti un succesor”.r
r
Carte de vizita:r
Nume si prenume: Alexandru Cocanr
Functia: Asistent Financiar, KFI r
Headquarters – Rye Brook, New Yorkr
Data nasterii: 20 aprilie 1976, Fagarasr
Studii absolvite: Facultatea de Stiinte Economice Brasov, specialitatea Finante-banci, promotia 1998r
Starea civila: casatorit, fara copiir
Hobby: lectura, calatoriile, sportulr