România a importat, în ianuarie 2017, o cantitate de ţiţei de 729.900 tone echivalent petrol, cu 218.100 tep (42,6%) mai mare faţă de cea importată în prima lună a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Producţia de ţiţei a totalizat 295.500 tep, fiind cu 2,2% (6.800 tep) mai mică faţă de cea din perioada similară din 2016, scrie AGERPRES.
Conform proiectului Strategiei Energetice, publicat pe site-ul Ministerului Energiei, se estimează că producţia de petrol îşi va continua tendinţa de scădere lentă între 2030 şi 2050, de la 22 la 13 TWh (1,93 la 1,15 milioane tep).
În scenariul ambiţios de decarbonare combinat cu preţuri mici ale petrolului, producţia de ţiţei cunoaşte un punct de cotitură în 2035, începând de la care are loc o scădere abruptă către zero.
Importăm tot mai mult țiței pentru a acoperi consumul de carburanți
România are rezerve dovedite de petrol pentru mai puțin de două decenii. Descoperirile din ultimii 30 de ani pot fi catalogate ca modeste, astfel că rezervele de țiței sunt limitate.
„În condiţiile unui declin anual constant al rezervelor sigure, de 5%, şi o rată de înlocuire de 5% pentru rezervele de ţiţei şi condensat se poate aprecia că rezervele actuale de ţiţei ale României s-ar putea epuiza într-o perioadă de până în 20 de ani“, se menționează în proiectul strategiei energetice naționale.
Conform datelor anuale prezentate de OMV Petrom, cel mai mare producător de țiței din România, rezervele dovedite de petrol la 31 decembrie 2015 se situau la 625 milioane bep (barilechivalentpetrol), în scădere cu 80 mil. față de sfârșitul anului 2013.
Anul trecut, așa cum a anunțat recent Mariana Gheorghe, CEO-ul OMV Petrom, producția de petrol a grupului a scăzut cu 2,5%. Doar că producția totală a OMV este formată și din țițeiului extras de companie din zăcămintele din străinătate. Astfel, producția internă de țiței a cunoscut o scădere anuală mai accentuată, de 4%, aceasta fiind de numai 26,34 milioane de barili, „din cauza declinului natural, lucrărilor de reparații capitale și de suprafață planificate“, se arată în comunicatul companiei.
Deşi ne confruntăm cu un declin natural al producţiei de petrol, România continuă să rămână în topul celor mai mari producători de petrol din Europa, producția națională reprezentând aproape 6% din cea a Uniunii Europene.
Importurile de petrol au crescut cu o treime în ultimii 5 ani
Dacă în urmă cu cinci ani importurile de țiței reprezentau puțin peste jumătate din consumul anual de petrol al României (56%), în 2016, țițeiul importat a ajuns să acopere două treimi din consumul total. Astfel, producția s-a ridicat anul trecut la 3,57 milioane tep (tone echivalent petrol), în scădere cu aproape 5%, în timp ce importurile au crescut cu peste 13%, ajungând la 7,5 milioane tep, conform datelor provizorii anunțate de Institutul Național de Statistică. Nici importurile de produse petroliere nu sunt de neglijat. În fiecare an, România importă o cantitate importantă de produsele petroliere, în special carburanți. În ultimii doi ani importurile de benzină și motorină au ajuns la 2 milioane de tone/an.