Livrările totale de autovehicule în România au crescut, în ianuarie, cu 18,7%, până la 6.604 unităţi, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2015, în timp ce producţia naţională a scăzut cu 8,8%, până la 30.842 de exemplare, arată statistica Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit sursei citate, vânzările raportate în prima lună din 2016 sunt cele mai mari pe care operatorii din piaţa auto le-au înregistrat în ultimii 7 ani (2010 – 2016). În România, vânzările realizate în luna ianuarie 2016 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile de autoturisme realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora în total fiind de 88% faţă de 12% persoane fizice. Ponderea achiziţiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut, ianuarie, cu două puncte procentuale (de la 14%), din cauza efectului de aşteptare al Programului ”Rabla”, potrivit aceleiașis surse, citată de Agerpres.
În luna ianuarie 2016 au fost produse 30.842 de autovehicule, cu 8,8% mai puţin decât în luna similară din 2015, dar în creştere cu 9,1% faţă de luna precedentă (decembrie 2015). Dintre acestea, 26.671 au fost fabricate de către Dacia şi 4.171 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 15.192 unităţi (cu 10,2% mai mult decât în ianuarie 2015), urmat de Ford B-MAX (4.171 unităţi, -39,7%), Dacia Sandero (4.112 unităţi, +9,3%), Dacia Logan (3.933 unităţi, -37,5%) şi Dacia Logan MCV (3.434 unităţi, +12%).
La export au mers 26.963 de unităţi în luna ianuarie 2016, în scădere cu 15,2%, comparativ cu luna similară din anul 2015, dar cu 13,4% mai mult decât în luna precedentă (decembrie 2015). Cel mai exportat model în prima lună din acest an a fost Dacia Duster (14.473 unităţi), în creştere faţă de 2015 cu 5,8%, urmat de Ford B-MAX (4.012 unităţi, -40,5%), Dacia Logan (3.186 unităţi, -38,6%), Logan MCV (2.752 unităţi, -13,5%) şi Dacia Sandero (2.540 unităţi, -15,7%).
Autoturismele, care reprezintă 77,4% din vânzările înregistrate în prima lună din 2016, respectiv 5.111 unităţi, consemnează o creştere de 13,8%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), de 39,7%. La autoturisme, topul pe mărci este condus de Dacia, cu 1.258 de unităţi (24,6% din total piaţă), urmată de Volkswagen cu 621 unităţi (12,2%), Skoda (563 unităţi, 11%), Ford (457 unităţi, 8,9%), Renault (272 unităţi, 5,3%) şi Seat (190 unităţi, 3,7%).
Pe modele, cu cele 601 unităţi livrate pe piaţa autohtonă, în ianuarie, Dacia Logan este cel mai bine vândut model, urmat de Skoda Octavia (291 unităţi), Dacia Sandero (189), Seat Leon (181) şi Dacia Duster (157). În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere de 59,4%, dar în scădere faţă prima lună din 2015 (67,2% din piaţă).
În ceea ce priveşte autoturismele hibride sau electrice 100%, prima lună din 2016 consemnează 39 de unităţi comercializate, în creştere cu aproximativ 130% fată de ianuarie 2015, când s-au înregistrat 17 exemplare vândute. De asemenea, maşinile de culoare albă şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 31,1%, respectiv 23,7% din totalul preferinţelor. Urmează autovehiculele de culoare albastră, cu 15,8% din total, şi cele negre (13,7%).
Conform APIA, în funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 23,8% sunt import Germania, 21,6% sunt de provenienţă autohtonă, 12,5% din Cehia, 9,9% din Spania şi 7,1% din Franţa. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut, în prima lună a lui 2016, cu 15,8% faţă de ianuarie 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere de 25,9%.