Romania a intarziat cu lectiile pentru aderare

Alinierea completa a legislatiei romanesti la normele europene, angajarea de personal si formarea lui, derularea de licitatii, centralizarea datelor sunt doar cateva dintre masurile prioritare care trebuiau realizate pana in decembrie 2005. Conform calendarului pentru integrare, realizat chiar de catre Guvern impreuna cu oficialii de la Bruxelles, o serie de masuri ar fi trebuit indeplinite la inceputul acestui an. Multe dintre acestea sunt intarziate sau se afla intr-o faza inci



Alinierea completa a legislatiei romanesti la normele europene, angajarea de personal si formarea lui, derularea de licitatii, centralizarea datelor sunt doar cateva dintre masurile prioritare care trebuiau realizate pana in decembrie 2005.

Conform calendarului pentru integrare, realizat chiar de catre Guvern impreuna cu oficialii de la Bruxelles, o serie de masuri ar fi trebuit indeplinite la inceputul acestui an. Multe dintre acestea sunt intarziate sau se afla intr-o faza incipienta.


“Ocuparea integrala a posturilor vacante din structura Garzii Nationale de Mediu”, “Elaborarea unui plan de control pe anul 2006 asupra entitatilor raportatoare, in vederea verificarii conformitatii acestora fata de obligatiile de combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism”, “Centralizarea situatiilor fermelor de productie de lapte destinat procesarii conform evaluarii efectuate de catre DSVSA judetene”. Acestea reprezinta o mica parte din angajamentele pe care Ministerul Mediului, Oficiul de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor sau Agentia Nationala Sanitar-Veterinara si alte autoritati trebuiau sa le indeplineasca deja.


Intarzierile vor afecta deadline-urile urmatoare si, mai ales, se vor reflecta in mult asteptatul raport de tara din primavara. Masurile amintite vor influenta concluziile Comisiei Europene dat fiind ca institutiile au primit atentionari speciale in privinta acestora, primind “stegulete” rosii si galbene, in functie de gravitatea situatiei.


Unii specialisti considera ca raportul poate fi mai mult sau mai putin favorabil in functie de stadiul pregatirilor administrative. Altii sustin ca data integrarii va ramane oricum valabila, insa problemele cauzate de intarzieri in pregatire vor avea multe consecinte negative odata ce Romania va fi membra UE.


“Trebuie sa privim planul de masuri prioritare ca pe o imagine de compozit: pot fi mai multe finalizate si mai putine inarziate sau invers. Ceea ce conteaza este rezultatul de ansamblu”, a spus analistul economic Daniel Daianu.


“Chiar daca Romania va primi OK-ul de la Bruxelles in mai, adevaratele probleme vor aparea abia dupa intrarea efectiva in mecanismele financiare si de piata. Asumarea angajamentelor nu poate fi numai de forma”, explica Vasile Puscas, fost negociator-sef pe relatia cu Uniunea Europeana.
Oricum am aborda situatia, este deja tarziu. Chiar daca institutiile publice vor incheia activitatile cu deadline in urmatoarele luni, faptul ca angajarile, legislatia sau centralizarea de informatii se fac pe ultima suta de metri nu este de bun augur. Realizarea superficiala a obiectivelor va implica costuri economice. “Institutiile care trebuie sa primeasca acreditare UE anul acesta ar trebui sa fie dotate deja cu resurse materiale si umane, sa realizeze simulari pentru mecanismele ce vor fi implementate. Acreditarea in sine nu garanteaza si functionarea efectiva”, mai spune Vasile Puscas. In aceasta situatie se afla Agentia de Plati si Interventii in Agricultura. In acest moment, doar jumatate din ferme sunt inregistrate, abia au inceput angajarile de personal si sediile din teritoriu sunt in curs de identificare.


Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) trebuia inca din decembrie sa finalizeze trei masuri. Rezultatele? “In luna ianuarie 2006, ONPCSB va inainta Ministerului Justitiei propuneri de modificare a legii…”, transmit reprezentantii institutiei.


“Reducerea timpului de interventie in zone greu accesibile prin extinderea retelei de ambulante aeriene” a fost in sarcina Ministerului Sanatatii, cu termen de finalizare in luna decembrie. Raspunsul: “Cresterea calitatii si capacitatii serviciilor de urgenta reprezinta o prioritate a Ministerului Sanatatii, stabilita in cadrul politicii nationale…”. La fel de vag este raspunsul referitor la “Cresterea numarului de personal pentru operationalizarea Centrului National de Supraveghere si Control a Bolilor”.


Sectorul de mediu, fara indoiala, se afla in topul problemelor in ceea ce priveste respectarea planului de masuri prioritare. Ministerul Mediului bate recordul la intirzieri. Obiective importante referitoare la “Siguranta nucleara si protectia impotriva radiatiilor” zac din decembrie 2004 in sertarele oficialilor responsabili. Cu toate ca masurile sunt declarate, incurajator, “in curs de realizare”, timpul scurt ramas pana la data aderarii nu garanteaza rezolvarea lor si evitarea problemelor ulterioare. Multe ministere si agentii nationale au aproape o treime din obiectivele pentru integrare in intarziere. In schimb, o parte din institutii par sa fie in grafic, spre exemplu Ministerul Justitiei, Ministerul Finantelor, Autoritatea Nationala a Vamilor.



Cerintele UE referitoare la Romania nu sunt absurde, ci insista foarte mult pe capacitatea noastra de a ne afla “pe plus” cu incadrarea in termene.

Daniel Daianu,

analist economic



• Accelerarea procesului de recrutare de personal la toate nivelurile administratiei de mediu
Ocuparea integrala a celor 561 de posturi suplimentare aprobate la nivelul anului 2005 (Ministerul Mediului)

• Ocuparea integrala a posturilor vacante din structura Garzii Nationale de Mediu (Ministerul Mediului, 2005)

• Finalizarea identificarii locatiilor pentru birourile API la nivel de comuna (Agentia de Plati si Interventii in Agricultura)




• Cresterea numarului de personal pentru operationalizarea Centrului National de Supraveghere si Control a Bolilor (Ministerul Sanatatii, decembrie 2005)

• Reducerea timpului de interventie in zone greu accesibile prin extinderea retelei de ambulante aeriene (MS, 2005)

• Elaborarea unui plan de control pe anul 2006 asupra entitatilor raportatoare, in vederea verificarii conformitatii acestora fata de obligatiile de combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism (ONPCSB)