România a permis navelor care trasportă cereale din Ucraina să tranziteze canalul Bâstroe
Jurnaliștii de la Gândul au trimis o scrisoare către Ministerul Afacerilor Externe (MAE), în care au solicitat, pentru corecta informare a cetățenilor români, conținutul exact al acordului semnat între Guvernul României și Guvernul Ucrainei pe data de 13 iulie 2022, prin care se anunța „transmiterea consimțământului părții române privind tranzitarea canalelor Chilia și Bâstroe” deoarece oamenii nu înțeleg cine a comunicat cu cine și prin ce canale diplomatice s-a comunicat și dacă există aspecte colaterale sau subsecvente ale angajamentului României în ceea ce înseamnă sprijinul oferit Ucrainei în contextul războiului.
Pe data de 13 iulie 2022, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a publicat pe site-ul său informații în legătură cu transmiterea consimțământului României privind tranzitarea canalelor Chilia și Bâstroe. În acel comunicat scrie că „a transmis părții ucrainene, pe canale diplomatice, acceptul în acest sens, punctând că decizia autorităților române vine în contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei, în vederea reducerii consecințelor agresiunii premeditate, ilegale și nejustificate a Federației Ruse asupra acestui stat”.
Pe data de 28 martie 2023, MAE a informat că nu au transmis niciodată Ucrainei că Guvernul României este de acord cu efectuarea unor lucrări de adâncire pe brațul Chilia și pe canalul Bâstroe. Potrivit MAE, în iulie 2022, oficialii români au anunțat Guvernul de la Kiev că tranzitarea navelor terțe încărcate cu cereale din Ucraina prin brațul Chilia și canalul Bâstroe se face „cu caracter excepțional și limitat” și cu respectarea „strictă” a dreptului internațional de mediu.
Nici acum nu se știe care este situația reală de la canalul Bâstroe
MAE nu a explicat, însă, cum a comunicat cu Guvernul de la Kiev în cazul acestei solicitări sau dacă există toate aceste informații într-un document sau dacă au avut loc discuții telefonice sau discuții față-în-față în cadrul unor întâlniri oficiale între oficialii români și diplomații ucraineni. În plus, instituția respectivă nu a precizat nici pentru ce perioadă se putea face tranzitarea, cu ce tip de nave și ce însemna caracterul „excepțional” al transporturilor.
„Nu există un decret sau tratat/acord semnat privind permisiunea României pentru tranzitarea brațului Chilia și a canalului Bâstroe de către navele sub pavilion terț încărcate cu cereale. MAE nu a acordat nicio permisiune părții ucrainene pentru efectuarea de lucrări de dragare de adâncire pe brațele Chilia și Bâstroe.
Dimpotrivă, MAE a precizat părții ucrainene în iulie 2022 că tranzitarea, cu caracter excepțional și limitat, pe aceste canale a navelor terțe care transportă cereale ucrainene, trebuie să aibă loc cu respectarea strictă a dreptului internațional de mediu și cu precizarea clară că România își menține în totalitate poziția privind canalul Bâstroe, ceea ce înseamnă că România nu acceptă niciun fel de dragare de adâncire.
Evidențiem, totodată, faptul că eventuala blocare de către România a tranzitului de cereale ucrainene ar fi însemnat afectarea gravă a economiei ucrainene, care susține efortul de apărare împotriva agresiunii Rusiei și declanșarea unei crize alimentare mondiale, care ar fi afectat cu precădere statele în curs de dezvoltare, blocaj care ar fi acționat doar în interesul Rusiei”, este răspunsul emis de instituția respectivă.
Citește în continuare articolul aici.