Un mesaj sfâșietor și un omagiu discret
Vestea decesului actorului Traian Stănescu a fost dată chiar de fiul său, Mihai Stănescu, printr-un mesaj emoționant postat pe rețelele sociale: „Acum dansează în ceruri amândoi… Zbor lin, tata!”. Alături de mesaj, o fotografie cu părinții săi — Traian Stănescu și Ilinca Tomoroveanu, marea actriță și soție a sa, plecată dintre noi în urmă cu șase ani.
Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, instituția căreia i-a dedicat mai bine de cinci decenii, a transmis la acel moment un omagiu.
„Rămân în urmă numeroase roluri importante pe prima scenă a țării, o prezență caldă și luminoasă, o viață trăită în armonie, alături de doamna sa, Ilinca Tomoroveanu, cu multă dragoste de Teatru!”
Un început modest urmată de o carieră grandioasă
Născut la 27 martie 1940, în Făget, județul Timiș, Traian Stănescu a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică București, secția Actorie, în 1961, la clasa profesorului G.D. Loghin. După absolvire, a fost repartizat la Teatrul de Stat din Piatra Neamț, unde a interpretat roluri precum:
-
Vulpașin în „Domnișoara Nastasia” de G.M. Zamfirescu,
-
Tom în „Menajeria de sticlă” de Tennessee Williams,
-
Mişu Felecan în „Nota 0 la purtare” de Octavian Sava și Virgil Stoenescu,
-
personaje din „Jocul dragostei şi al întâmplării” de Pierre de Marivaux.
A urmat apoi Teatrul C.F.R. Giulești, unde a jucat în:
-
„Băiat bun, dar cu lipsuri” de Nicuță Tănase,
-
„Billy mincinosul” de Keith Waterhouse,
-
„Pădurea împietrită” de Robert Emmet Sherwood.
În anii 1967-1968, a fost parte din distribuția Teatrului Mic în spectacole precum:
-
„Baltagul” după Mihail Sadoveanu,
-
„Richard II” de William Shakespeare.
O viață petrecută pe scena Teatrului Național
Din 1968, Traian Stănescu a fost, fără întrerupere, actor al Teatrului Național București, unde a creat o galerie impresionantă de personaje. Printre cele mai cunoscute roluri se numără:
-
Gheorghe în „Năpasta” de I.L. Caragiale (1969, regia Miron Niculescu),
-
Logodnicul în „Nuntă însângerată” de Federico Garcia Lorca (1966, regia Miron Niculescu),
-
„Regele Lear” de William Shakespeare (1970, regia Radu Penciulescu),
-
„Pisica în noaptea Anului Nou” de D.R. Popescu (1971),
-
„Danton” după Camil Petrescu (1974, regia Horea Popescu),
-
„Îmblânzirea scorpiei” de William Shakespeare (1975, regia Mihai Berechet),
-
„Moștenirea” de Pierre de Marivaux (1989, regia Horea Popescu),
-
„Cine are nevoie de teatru” de Timberlake Wertenbaker (1990, regia Andrei Șerban),
-
„Ondine” de Jean Giradoux (1994, regia Horea Popescu),
-
„Strigoii” de Henrik Ibsen (1997, regia Nicolae Scarlat),
-
„Numele trandafirului” după Umberto Eco (1998, regia Grigore Gonța),
-
„Amanții însângerați” (2002, regia Alexandru Tocilescu),
-
„Crimă pentru pământ” după Dinu Săraru (2002, regia Grigore Gonța),
-
„Mașinăria Cehov” de Matei Vișniec (2003, regia Cristian Ioan),
-
Luigi în „Sâmbătă, duminică, luni” de Eduardo De Filippo (2007, regia Dinu Cernescu).