România investește 100 de milioane de euro în digitalizare, prin patru proiecte majore menite să modernizeze administrația și să interconecteze bazele de date ale statului. Aceste inițiative, finanțate din fonduri europene, vor îmbunătăți serviciile publice, vor elimina birocrația și vor facilita accesul cetățenilor la soluții digitale. Contractele de finanțare au fost semnate la Palatul Victoria, în prezența oficialilor guvernamentali și a reprezentanților instituțiilor beneficiare.

Semnarea contractelor de finanțare pentru digitalizare

Ceremonia de semnare a fost prezidată de prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, de ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan și de șeful Cancelariei Premierului, Ștefan-Radu Oprea. Contractele au fost semnate de Ana-Maria Bușoniu, director general al Organismului Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale, în calitate de finanțator și de Dragoș-Cristian Vlad, președinte al Autorității pentru Digitalizarea României, general-locotenent Marian-Cosmin Rădoi, Adjunct economic al directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), Cristina-Lavinia Arnăutu, director în Departamentul pentru Românii de Pretutindeni cu atribuții de secretar de stat și Daniel Picu, vicepreședinte al Consiliului Concurenței, în calitate de beneficiari.

Beneficiile digitalizării pentru cetățeni și mediul de afaceri

„Prin semnarea acestor contracte de digitalizare de aproape 100 de milioane de euro din fonduri europene arătăm faptul că vrem să folosim fiecare cent din banii europeni și să intensificăm ritmul de modernizare a serviciilor publice prin digitalizare. Iar beneficiarii finali sunt, în primul rând, cetățenii, atât cei din țară, cât și din diaspora, dar și mediul de afaceri”, a declarat premierul Marcel Ciolacu la evenimentul de semnare a contractelor.

ADR, semnare contracte digitalizare
SURSA FOTO: ADR

„STS face parte din trei proiecte semnate astăzi, unul în calitate de lider și două în calitate de partener. Ne uităm spre cele mai avansate tehnologii, iar printre proiectele de astăzi se regăsește îmbunătățirea calității Serviciului de urgență 112, o infrastructură critică administrată tehnic și din punct de vedere al securității cibernetice de către STS.

Vorbim de servicii multimedia – apeluri video, mesaje text în timp real, dar și componente informatice care să asigure suportul necesar la nivelul entităților cu rol în gestionarea urgențelor, respectiv al echipajelor de intervenție, precum și îmbunătățirea accesibilității serviciilor pentru persoanele cu dizabilități”, a declarat general ing. Ionel-Sorin Bălan, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale.

Noile proiecte implementate

Cele patru proiecte sunt:

  1. Platforma Națională de Interoperabilitate, în valoare de 33 de milioane de euro, al cărui beneficiar este Autoritatea pentru Digitalizarea României, aflată în coordonarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului;
  2. Extinderea și eficientizarea Serviciului de urgență 112 oferit cetățenilor și crearea serviciul de mesaj de urgență 113, în valoare de 45 de milioane de euro, al cărui beneficiar este Serviciul de Telecomunicații Speciale;
  3. Servicii digitale inteligente pentru românii de pretutindeni, în valoare de 13 milioane de euro, beneficiar Departamentul pentru Relația cu Românii de Pretutindeni;
  4. Îmbunătățirea mecanismului de control și monitorizare a ajutoarelor de stat în beneficiul autorităților publice, al cetățenilor și al mediului de afaceri – actualizarea tehnologică a platformei REGAS, în valoare de 8,6 milioane de euro, al cărui beneficiar este Consiliul Concurenței

La ceremonie au mai participat Mihnea-Claudiu Drumea, secretar de stat exercitând atribuțiile Secretarului General, Ștefan Bărăgan, secretar de stat în cadrul Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Roxana Simona Momeu, secretar de stat în Ministerul Justiției, Adriana Petcu, presedinte al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, Dr. Alexandru Nicolae Bociu, presedinte al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, precum și reprezentanți ai instituțiilor care gestionează cele 15 registre de bază de la nivel național.

Proiectele sunt cofinanțate prin Fondul European de Dezvoltare Regională – Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PoCIDIF), Acțiunea 2.2 E-guvernarea și digitalizarea în beneficiul cetățenilor.

Impactul proiectelor asupra administrației și serviciilor publice

Proiectele sunt finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională FEDR – Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare(PoCIDIF)- Acțiunea 2.2 E-guvernarea și digitalizarea în beneficiul cetățenilor.

„Contractele semnate astăzi vor determina eliminarea cozilor la ghișee și a dosarului cu șină în administrație. De asemenea, vom aduce statul mai aproape de români, atât în țară, cât și peste hotare. Implementăm cele mai noi tehnologii în funcționarea sistemului de apel de urgență 112 și introducem numărul 113 pentru mesajele de urgență.

Creăm punți digitale cu românii din toată lumea, printr-un sistem informatic de identificare a oportunităților de finanțare și de informare. Pentru mediul de afaceri, optimizăm platforma digitală pentru ajutoarele de stat, eliminând birocrația și reducând timpul de avizare”, a precizat Bogdan Ivan, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.

Autoritatea pentru Digitalizarea României este beneficiar al proiectului Platforma Națională de Interoperabilitate(PNI) în valoare de 33 de milioane de euro, destinat eliminării dosarului cu șină și interconectării instituțiilor publice pentru schimb automat de date.

ADR, semnare contracte digitalizare
SURSA FOTO: ADR

Printre beneficiile pe care le vor resimți cetățenii se numără absența cozilor la ghișee, dar și dispariția copiilor documentelor. Practic, instituțiile publice vor face schimb de date automat în timp real.

Președintele Autorității pentru Digitalizarea României, Dragoș Cristian Vlad:

”Prin Platforma Națională de Interoperabilitate intenționăm să realizăm un mediu digital prietenos, accesibil și eficient pentru toți utilizatorii. Este un angajament pe care îl facem împreună, un pas spre un viitor în care tehnologia nu este doar un instrument, ci un partener în dezvoltarea unei societăți mai bune.

Digitalizarea va permite autorităților să se concentreze pe aspectele esențiale ale activităților curente, îmbunătățind astfel experiența utilizatorului și eficientizând munca. Totodată, vom putea aloca resursele umane și financiare în mod integrat, generând economii semnificative și maximizând rezultatele”.

Proiectul Extinderea și eficientizarea Serviciului de urgență 112

Un alt contract pentru proiectul Extinderea și eficientizarea Serviciului de urgență 112 oferit cetățenilor a fost semnat de directorul general al Organismulului Intermediar pentru Promovarea Societăţii Informaţionale, Ana-Maria Bușoniu și general ing. Ionel-Sorin Bălan, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale.

Bugetul acestuia este de 45 de milioane de euro, bani care vor fi utilizați pentru digitalizarea serviciului de informare și alertare pentru autorități în situații speciale și de criză, precum și pentru modernizare prin implementarea celor mai noi tehnologii și extinderea serviciilor de urgență 112 și 113.

Director General Organismul Intermediar pentru Promovarea Societăţii Informaţionale, Ana-Maria Bușoniu:

”Astăzi suntem mai aproape de a plasa Romania in rândul țărilor digitalizate, care respectă timpul cetățenilor și se preocupa de eficiența administrației publice cu ajutorul Fondului European de Dezvoltare Regională 2021-2027, gestionat prin Autoritatea de Management pentru PCIDIF. Prin implementarea corectă a acestor proiecte creștem gradul de trasabilitate și transparență a actului administrativ.”

Servicii digitale inteligente pentru românii de pretutindeni

În cadrul ceremoniei, au mai fost semnate contractele pentru Proiectul Servicii digitale inteligente pentru românii de pretutindeni, cu o finanțare de 13 milioane de euro, având ca obiectiv digitalizarea serviciilor oferite de Departamentul Românilor de Pretutindeni (DRP) și modernizarea instrumentelor informatice, precum și Proiectul Îmbunătățirea mecanismului de control și monitorizare a ajutoarelor de stat în beneficiul autorităților publice, al cetățenilor și al mediului de afaceri – actualizarea tehnologică a platformei REGAS, cu o finanțare de 8,6 milioane de euro.

La ceremonia de semnare au mai participat Mihnea-Claudiu Drumea, secretar de stat exercitând atribuțiile Secretarului General, Ștefan Bărăgan, secretar de stat în cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, Giani Cătălin Nica, subsecretar de stat din cadrul MAI, Roxana Simona Momeu, secretar de stat în Ministerul Justiției, Cristina-Lavinia Arnăutu, director DRRP cu atribuții de secretar de stat, Daniel Picu, vicepreședinte al Consiliului Concurenței, Adriana Petcu, președinte al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, dr. Alexandru Nicolae Bociu, președinte al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, precum și reprezentanți ai instituțiilor care gestionează cele 15 registre de bază de la nivel național.