Afacerile generate de spaţiile comerciale au crescut anul trecut cu 4,9% în România, şi se estimează că anul acesta vor mai creşte cu încă 4,3%, potrivit unui studiu realizat de GfK pe 32 de ţări europene.
Această creştere este pusă pe seama faptului că România este printre ţările care au cunoscut cele mai mari rate de creştere a puterii de cumpărare, alături Scandinavia, ţările baltice şi Germania, care a cunoscut o creştere peste medie, de 2,5%. Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2013 la nivelul celor 28 țări membre UE a fost de 15.017 euro anual. Cu o creștere de numai 0,6% în 2013, puterea de cumpărare a rămas în urmă în mod semnificativ în comparație cu anii anteriori. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia și Slovenia (câte -2%). Puterea de cumpărare a scăzut din nou anul trecut și în Italia și Spania. Cu toate acestea, o creșterea ușoară este așteptată în aceste țări anul acesta.
Anul trecut, cifra de afaceri realizată din spații comerciale a stagnat la aproximativ 3.100 mld. euro (-0,1%), în cele 32 de țări analizate de GfK. Pierderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) și Italia (mai bine de -3%). În topul celor mai mari piețe de retail din Europa care nu au fost afectate se numără în continuare Rusia, urmată de Franța și de Germania. România se află printre statele care se bucură de creșteri semnificative (cu +4,9%), alături de țările baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).
Creșterea comerțului online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa. De aceea, GfK anticipează o creștere moderată pentru acestea din urmă, de 0,6% (în medie) pentru țările UE în 2014. Printre fruntași se numără România (+4,3%) și țările baltice (+4.8 – 5.9%). GfK se așteaptă ca situația retailului să înceapă să se stabilizeze anul acesta în special în statele europene cu economia greu afectată.
În 2013, ponderea cheltuielilor populației în retail a scăzut din nou la nivelul țărilor membre UE; cota este în prezent la aproape 31%. Motivele pentru acest declin sunt legate de creșterea costurilor pentru energie, facturile de întreținere și activități de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populației în retail este scăzută în special în Italia (aproape 27%) și Grecia (25%), ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie și Elveția dețin o pondere a cheltuielilor populației în retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proporție relativ mică este suficientă pentru a acoperi nevoile de bază.
Cele 32 de țări analizate au beneficiat în 2013 de o suprafață de vânzare de 1,11 mp/cap de locuitor, ceea ce înseamnă o creștere de aproape 2% față de valoarea din 2012. Cea mai mare creștere a avut loc în țările nordice și est europene: Finlanda, Bulgaria, România și Estonia. Prin contrast, suprafața de vânzare a scăzut în unele țări, în special în Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajări pentru locuințe. Cu toate acestea, suprafața de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creștere datorită declinului populației.