Reţeaua de supermarketuri Shoprite, cel mai mare retailer alimentar de pe continentul african, analizează posibilitatea intrării pe pieţele din Europa de Est care au "fie o competiţie redusă, fie o creştere economică ridicată". România a avut în trimestrul patru de anul trecut cea mai mare creştere economică din Uniunea Europeană, deci este o posibilă ţintă.
Piaţa locală ar putea reprezenta pentru investitorii sud-africani o poartă de acces spre Europa Centrală şi de Est, regiune considerată a 11-a mare economie a lumii, care în 2015 a înregistrat o creştere reală a Produsului Intern Brut de 3,1%, aproape dublă faţă de cea a zonei euro, de 1,6%. Potenţialul de creştere al acestei zone economice, estimat a fi de 3% în următorii cinci ani, le oferă argumente solide în favoarea unor plasamente cu randamente superioare pieţelor dezvoltate.
Decizia de extindere a fost luată de noul director executiv al Shoprite, Pieter Engelbrecht, care a preluat poziţia în ianuarie 2017. Expansiunea va duce Shoprite pe o piaţă unde competitorii Tesco, Carrefour, Lidl şi Aldi au deja o prezenţă solidă.
CITIŢI ŞI Sud-africanii folosesc România ca bază pentru expansiunea în regiune
„Vom analiza alte ţări în curs de dezvoltare. Există însă anumite aspecte care au rezultat în urma discuţiilor cu Steinhoff, iar ei au o bună prezenţă acolo astfel că am dori să profităm de această expertiză şi să analizăm ţările din blocul estic”, a spus Pieter Engelbrecht, citat de Reuters.
În luna februarie a acestui an, Steinhoff International a renunţat la ideea fuziunii activelor sale africane cu magazinele Shoprite, o tranzacţie care, potrivit bancherilor, ar fi creat un gigant cu o valoare de peste 13 miliarde de dolari.
„Cele două tipuri de ţări pe care le vom analiza sunt fie cele cu o competiţie redusă fie cele care au un ritm de creştere ridicat”, a spus Pieter Engelbrecht, fără a oferi alte detalii cu privire la ţările pe care le are în vedere. „Vom înainta într-un ritm lent. Într-o primă fază vom înfiinţa câteva magazine pentru a fi siguri că piaţa ne agreează iar dacă vom fi acceptaţi atunci putem analiza o fuziune sau achiziţie”, a adăugat Engelbrecht.
Analiştii sunt de părere că experienţa dobândită de Shoprite în vânzarea de produse către persoanele cu venituri reduse din Africa ar putea să îi ofere un avanataj competitiv faţă de rivalii occidentali. Motivaţia investitorilor ţine de starea îngrijorătoare a economiei Africii de Sud, care a scăzut cu peste 1%.
Shoprite este cel mai mare lanţ de supermarketuri de pe continentul african. Grupul are o cifră de afaceri anuală de 9 mld. euro şi peste 143.000 de salariaţi. Datele companiei arată că 29 milioane de persoane fac cumpărături zilnic în cele peste 2.200 de magazine. Shoprite este răspândit în 15 ţări din Africa şi deţine 14 branduri.