România construiește autostrăzi cu cele mai mari prețuri din UE, în timp ce cantități imense de materii prime, care le-ar face mult mai ieftine, se irosesc din cauza ignoranței autorităților. Demersurile repetate ale reprezentanților ArcelorMittal privind prelungirea termenului de exploatare a haldei de zgură și utilizarea sterilului în marile lucrări de construcție au rămas fără ecou sau cel mult au fost încadrate la categoria „proiecte potențiale”, scrie Andreea Paul.
Halda de zgură de la Galați conține în jur de 60 milioane de tone de steril (zgură), produs derivat din ciclurile tehnologice de producție ale oțelului. O cantitate de 5 milioane de tone de zgură este suficientă pentru construcția a 350 kilometri de autostradă. Un calcul simplu arată că zgura de la Galați ar fi suficientă pentru construcția a aproximativ 4000 kilometri de autostradă. Mai mult, se estimează că halda ar mai conține cam 3-4 milioane de tone de fier vechi, care ar putea reintra în ciclul de producție al ArcelorMittal mult mai ieftin și mai competitiv.
Prețul mediu de construcție al unui kilometru de autostradă în Europa este în jur de 5 milioane de euro. Ori cele mai ieftine tronsoane construite în România sunt Fundulea-Lehliu, Lehliu-Drajna, Drajna-Feteşti şi Feteşti-Cernavodă, acolo unde s-a folosit zgură adusă de la Galați, iar kilometrul de autostradă a variat între 2 şi 2,6 milioane de euro.
Conform angajamentelor asumate de România în fața Uniunii Europene, halda de zgură de la Galați urmează să fie închisă în 2014, acoperită cu pământ și cu vegetație. Odată cu declanșarea acestui proces, o cantitate imensă de materii prime prețioase va fi pierdută definitiv. Este preferată exploatarea mult mai scumpă a albiilor râurilor și a munților pentru obținerea de pietriș și balast, acolo unde impactul asupra mediului este extrem de negativ.
Reprezentanții ArcelorMittal au arătat disponibilitatea de a oferi resursele depozitate în halda de zgură în vederea valorificării economice fără niciun fel de cost suplimentar. O derogare de la directiva europeană și prelungirea perioadei de exploatare a haldei de la Galați va aduce beneficii însemnate pentru economia românească.