UPDATE România are 38 de companii în topul celor mai mari afaceri din Europa Centrală

38 de companii românești se numără printre cele mai mari 500 de afaceri din regiunea central-europeană, cel mai bine plasate fiind Petrom, Rompetrol, Dacia și Nokia România, care se situează printre primele 100. Anul trecut în acest top erau prezente doar 32 de companii românești.

În timp ce unele afaceri au părăsit topul, altele le-au luat locul: Nokia România (93), Electrica (134), Enel România (195), Renault Industrie Roumanie (343), Grup Servicii Petroliere (365), Cosmote (426), JTI Mfg (475), Cargill Agricultură (481) și Continental Automotive (491), conform Top 500 companii din Europa Centrală realizat de Deloitte.
În sectorul bancar, România se poziţionează cu două instituţii bancare în primele 50 bănci europene. Astfel, BCR s-a menţinut pe locul 9, iar BRD a pierdut două locuri, de pe 13 pe 15, clasamentul fiind realizat pe baza activelor de la sfârşitul anului trecut.

În ceea ce priveşte domeniul asigurărilor, aici sunt prezente cinci firme din România, respectiv Astra (30 faţă de 35 anul trecut), Allianz-Ţiriac Asigurări (33 faţă de 21), Omniasig (37 faţă de 28), Groupama şi ING Asigurări de Viaţă, care au intrat direct pe locurile 44 şi 50.

În funcţie de capitalizare, Petrom ocupă locul 13 din 50 în regiunea analizată, cu 4,429 miliarde de euro şi ultima poziţie, în top zece companii din sectorul energiei şi resurselor după venituri şi profiturile nete din 2010.

De asemenea, Nokia România a intrat direct pe poziţia opt în top zece al celor mai mari companii din sectorul TMT (Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii) după venituri şi profit, cu venituri din vânzări de 1,606 miliarde de euro în 2010.
"România este una dintre ţările care şi-au crescut cota de piaţă în top 500, de la 6% la 8%, ceea ce reflectă continuarea dezvoltării economice, în particular în industrii precum afaceri legate de consum, transporturi, energie şi resurse’", se arată în raport.

Autorii studiului arată că Europa Centrală nevoia de a menţine şi a creşte atragerea de investiţii străine directe este presantă, România lucrând din greu pentru a recâştiga încrederea investitorilor şi pentru a stimula creşterea prin deminstrarea stabilităţii economice şi legislative.

"În România, prioritatea astăzi este de a construi o încredere a investitorilor externi în sănătatea economiei naţionale. Investiţiile străine directe, care au fost dintotdeauna o sursă primară de creştere, au scăzut abrupt în ultimii ani. Succesul României sub acordul cu FMI trimite semnalele potrivite şi de aceea există o speranţă că industria locală de servicii financiare va câştiga teren prin noi investiţii. Totuşi, orice abilitate de creştere va fi de asemenea dictată de abilitatea băncilor de a administra activele neperformante şi riscurile asociate cu creditarea într-un mediu volatil", consideră Andrei Burz-Pinzaru, partner Deloitte România.
Potrivit studiului realizat de Deloitte, 78,8% din companiile incluse în top au cunoscut în ultimele 12 luni o creștere a veniturilor. Tomasz Ochrymowicz, partner și consultant financiar pentru Deloitte, a declarat că, în 2010, veniturile celor mai importante 500 de companii din Europa Centrală au crescut, în medie, cu 11%, după ce 2009 a însemnat o scădere de 12 procente.

Potrivit raportului Deloitte, în ultimul an, numai companiile din Croația și Bulgaria au raportat încasări mai mici față de anul precedent, în timp ce companiile din Slovacia și Slovenia au înregistrat creșteri de 32-33%. Acest lucru demonstrează că afaceril de top din regiune au capacitatea de a depăși chiar și cele mai grele momente. În 2010, firmele din Europa Centrală au profitat de creșterea economică susținută a Germaniei și de evoluția bună a statelor emergente, precum China și Brazilia.

Top 500 este dominat de companiile poloneze (173 din cele 500), urmate de firme cehe (80) şi ungare (68). La distanţă destul de mare vin Ucraina (cu 43 de prezenţe), România (38) şi Slovacia (28).

Printre primele zece cele mai mari afaceri din regiune, șapte sunt companii din domeniul energetic. Pe prima poziție se află gigantul polonez PKN. Pe podium au urcat și ungurii de la MOL și cehii de la Skoda.

Studiul a arătat că managementul firmelor este interesat creșterea veniturilor și a profitabilității, tăierea costurilor administrative.