România are cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană, afirmă Bogdan Chirițoiu

România are cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană, în special la alimente. Cu toate acestea, spune Bogdan Chirițoiu, inflația, care este în continuare mai mare decât în restul Uniunii Europene, reduce avantajul prețurilor mici.

„Pe partea de preţuri suntem în continuare cea mai ieftină ţară din Uniunea Europeană, în special pe zona de alimente. Avem, pe ansamblu, cele mai ieftine alimente din Uniunea Europeană.

Deşi rămânem o ţară ieftină, inflaţia, care rămâne continuare la noi ceva mai mare decât în restul Uniunii Europene, face ca acest avantaj al preţurilor mici preţuri să se diminueze. Suntem încă acolo, dar, de fapt, diferenţele faţă de media UE scad”, a declarat acesta în cadrul unei conferințe de presă.

Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, a exprimat o opinie similară.

„România, chiar şi în acest al cincilea an al actualului ciclu inflaţionist global, are şi preţurile mai mici decât în vestul Europei!

Preţurile din România sunt, de fapt, între cele mai mici din întreaga Uniune Europeană. O realitate confirmată de obiectivitatea rece a cifrelor”, a afirmat acesta.

Adrian Vasilescu
Adrian Vasilescu / SURSA FOTO: Inquam Photos, George Calin

Două experimente realizate de Libertatea în preajma Crăciunului din 2023 și 2024 au evidențiat creșteri constante ale prețurilor comparativ cu anii anteriori sau cu cele practicate în Ungaria.

Potrivit unei analize efectuate sursa citată în decembrie 2024, pe baza prețurilor de la raft, un coș de cumpărături cu produse de bază este mai ieftin în Ungaria decât în România și semnificativ mai ieftin decât în Italia.

În decembrie 2023, Libertatea a analizat evoluția prețurilor comparând costul total al unui coș cu aproximativ 40 de produse cu cel din 2020. Dacă în 2020 acesta avea un preț de 390 de lei, în 2023 același coș ajunsese la 543 de lei, înregistrând o creștere de 39,38%.

Ce cumpără și cum cumpără românii

Retailul românesc reflectă un echilibru între pragmatism și dorința de răsfăț, potrivit celei mai ample analize privind obiceiurile de consum din România, realizate de Footprints AI. Această companie românească de tehnologie dezvoltă și comercializează una dintre cele mai avansate platforme de retail media și retail data insights la nivel global, operând totodată cea mai extinsă rețea de retail media din România și Europa Centrală și de Est.

Femeile sunt responsabile pentru aproape 60% din tranzacțiile din retailul românesc, în timp ce segmentul de vârstă 35-54 de ani domină consumul, datorită stabilității financiare și orientării către produse de calitate. De asemenea, familiile cu copii generează aproximativ 35% din vânzări, fiind un segment strategic pentru retaileri.

Studiul, realizat pe baza datelor anonimizate colectate de la peste 8,5 milioane de consumatori români, oferă o perspectivă detaliată asupra tendințelor actuale de consum, preferințelor românilor și factorilor care influențează deciziile de cumpărare. Mai multe puteți citi aici.