De la începutul anului, au fost scoase pe piață aproape 12.000 de locuri de muncă de specialiști cu peste 5 ani de experiență și managerilor.
Angajatorii caută în principal specialiști în financiar și contabilitate, atât pentru poziții entry-level, cât și pentru roluri senior, profesioniști în vânzări din diverse industrii, precum și ingineri cu experiență medie și avansată, în special din sectorul construcțiilor și instalațiilor.
Joburile de specialiști, pretenții crescute
Olivia David, recruitment manager în cadrul Skilld, a explicat că, în anumite domenii precum ingineria, vânzările, finanțele, contabilitatea și chiar IT-ul, cererea de specialiști depășește oferta disponibilă pe piață.
Aceasta a subliniat că această situație face dificilă identificarea și atragerea candidaților potriviți pentru pozițiile vacante. Din această cauză, a precizat că durata de închidere a unui proces de recrutare poate varia în funcție de gradul de specializare, senioritatea poziției și complexitatea procesului de selecție, putând dura între 45 și 90 de zile sau chiar mai mult, în cazul pozițiilor manageriale.
De asemenea, ea a menționat că pentru astfel de posturi, angajatorii caută candidați cu studii superioare, care să vorbească fluent limba engleză, iar în cazul structurilor de tip service center sau customer support, să cunoască și o a doua limbă străină, precum germană, franceză, spaniolă ori italiană. În plus, se solicită cel puțin un an sau doi de experiență profesională, iar pentru pozițiile mai avansate, este apreciată stabilitatea în locurile de muncă anterioare.
Olivia David a mai precizat că, spre deosebire de joburile entry-level, unde recrutorii sunt mai flexibili, în cazul pozițiilor pentru specialiști, angajatorii preferă candidați bine pregătiți, care demonstrează interes față de companie și care adresează întrebări relevante în timpul interviului.
„Pe anumite specializări, precum ingineri, specialiști în vânzări, în finanțe și contabilitate, dar chiar și în IT, cererea este mai mare decât ce oferă piața, ceea ce generează o dificultate în a identifica și a atrage candidați pentru pozițiile deschise în companie.
Din acest motiv, în funcție de gradul de specializare, de senioritatea poziției recrutate sau de complexitatea procesului de recrutare, timpul de închidere a unei poziții poate să varieze de la 45 de zile până la 90 sau chiar mai mult, în cazul pozițiilor manageriale”, spune Olivia David, recruitment manager în cadrul Skilld, agenția de recrutare a eJobs România.

Discrepanțe între ofertă și speranțe
În ciuda faptului că există un interes crescut pentru aceste categorii de candidați, recrutorii întâmpină o serie de obstacole în ocuparea pozițiilor deschise pentru ei. Angajatorii se lovesc, în primul rând de discrepanțele dintre așteptările candidaților și bugetele salariale pe care le au la dispoziție.
„Companiile, în special cele din același domeniu de activitate, au grilele salariale aliniate cu piața, însă candidații care sunt interesați să facă o schimbare sunt motivați de un salariu cu cel puțin 15% – 20% mai mare decât cel pe care îl au în prezent.
În plus, există un fenomen frecvent de contraofertare din partea angajatorului actual odată ce un angajat anunță demisia. În cele mai multe cazuri, dacă doar salariul era cel care îl determina să plece, angajatul alege să refuze, într-un final, noua ofertă și să rămână în compania pentru care lucrează deja”, ne mai explică Olivia David.
Un alt aspect important pe măsură ce avansează în carieră ține de dorința de a avea un echilibru bine definit între viața personală și cea profesională și de a-și manageria singuri timpul. În acest sens, mulți candidați caută un regim de lucru flexibil (remote sau hibrid) sau un angajator al cărui sediu să fie ușor accesibil cu mijloacele de transport în comun ori aproape de casă.
Din cele 2,5 milioane de aplicări înregistrate de la începutul anului, 510.000 venit din partea specialiștilor cu mai mult de 5 ani de experiență și aproape 120.000 de aplicări din partea managerilor. Cei mai mulți au aplicat pentru joburile disponibile în retail, construcții, servicii, producție și transport / logistică.