România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, în condițiile în care 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimii zece ani, față de o pondere de doar 38% la nivelul Europei, potrivit unei analize a companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.
Dintr-un stoc existent de malluri (fără parcuri de retail și galerii comerciale) de aproape 2,1 milioane de metri pătrați, aproape 1,7 milioane de metri pătrați au fost livrați în perioada 2007 – 2016.
În acest clasament, România este depășită de Bulgaria și Serbia, care de asemenea intră în categoria piețelor emergente din ultimii zece ani, în timp ce piețele mature, precum Germania, Franta și Marea Britanie, se află în partea inferioară a topului, în condițiile în care mai puțin de 20% din stocul comercial al acestor țări a fost construit în ultimii zece ani, potrivit analizei.
Anul trecut, pe piața europeană au fost finalizate centre comerciale cu o suprafață închiriabilă de 4,5 milioane de metri pătrați, în scădere cu 6% față de 2015. România, cu livrări de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat la nivel european.
În Europa Centrală și de Est (ECE), livrările de centre comerciale au scăzut cu 17% în 2016, după un declin de 11% în 2015. Activitatea puternică de dezvoltare din ultimii zece ani a dus la o creștere semnificativă a densității centrelor comerciale în multe dintre capitalele regiunii. Praga, București și Budapesta sunt excepțiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densității din Europa Centrală și de Est.
Rusia continuă să fie cea mai mare piață de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa Centrală și de Est, în ciuda faptului că livrările de 1,2 milioane de metri pătrați realizate în 2016 au fost la cel mai scăzut nivel din 2005.
În 2016, Europa de Vest a înregistrat o creștere de 15% a livrărilor de centre comerciale. Franța a fost din nou cea mai activă țară din această regiune și va continua să fie activă și în viitor, datorită încrederii consumatorilor și a brandurilor internaționale intrate pe piață. Italia și Spania au înregistrat o creștere puternică în anul 2016, în timp ce activitatea de dezvoltare în regiunea Benelux a fost robustă, fiind finalizate proiecte „cheie”, precum Docks Bruxelles. Activitatea de dezvoltare în Marea Britanie a scăzut cu 17% față de anul precedent.