Valoarea investiţiilor din industria auto autohtonă ar putea depăşi în acest an 900 de milioane de euro. Mai mult de jumătate de miliard de euro va proveni din partea a 20 de proiecte greenfield. Mai mulţi furnizori tradiţionali de piese auto ai companiei Ford evaluează în aceste zile oportunitatea de a investi în Romånia, fiind în căutarea unor amplasamente pe o rază de maximum 100 de kilometri faţă de Craiova, afirmă pentru Capital reprezentanţii ARIS. Ford a pus la p
Valoarea investiţiilor din industria auto autohtonă ar putea depăşi în acest an 900 de milioane de euro. Mai mult de jumătate de miliard de euro va proveni din partea a 20 de proiecte greenfield.
Mai mulţi furnizori tradiţionali de piese auto ai companiei Ford evaluează în aceste zile oportunitatea de a investi în Romånia, fiind în căutarea unor amplasamente pe o rază de maximum 100 de kilometri faţă de Craiova, afirmă pentru Capital reprezentanţii ARIS.
Ford a pus la punct desfăşurarea de forţe de care are nevoie pentru a începe producţia de vehicule la noua sa uzină de la Craiova. Chiar dacă retehnologizarea fabricii şi reorganizarea fluxurilor de producţie pentru motoare şi maşini mai au încă mult pånă a fi definitivate, oficialii firmei au deja în atenţie şi amplasarea furnizorilor de componente, care le sunt indispensabile. Aceştia din urmă ar putea aduce în Romånia investiţii aproape duble faţă de cele 675 de milioane de euro pe care Ford le-a promis pentru modernizarea uzinei.
Honsel, primul confirmat
Cu cåteva zile în urmă, 40 de astfel de companii au fost invitate să participe la o conferinţă care a avut ca scop prezentarea activităţilor Ford în Romånia, mediul de afaceri local, precum şi o vizită la uzină. „Conferinţa este un exemplu ce arată că onorăm angajamentele pe care ni le-am asumat în timpul procesului de privatizare, cånd am spus că vom încuraja furnizorii noştri în a deschide centre de operaţiuni în Romånia“, a declarat John Fleming, preşedintele Ford Europa. De aceşti furnizori are nevoie atåt Romånia, pentru a asigura un flux constant al investiţiilor străine, cåt mai ales Ford, pentru a putea beneficia de piese cåt mai ieftine şi uşor de adus la fabrică. Vicepreşedintele Agenţiei Romåne pentru Investiţii Străine (ARIS), Monica Bărbuleţiu, a declarat pentru Capital că o parte dintre furnizorii de care Ford are nevoie, printre care Johnson Controls, Faurecia sau Trelleborg, au deja capacităţi de producţie în Romånia, iar alţii, „precum firma germană Honsel care realizează o investiţie de tip greenfield în valoare de 140 milioane de euro pentru producerea de chiulase auto“, sunt gata să sosească. Honsel AG, care mai are capacităţi de producţie în Germania, Franţa şi Brazilia, produce echipamente din metale uşoare, incluzånd elemente de transmisie, suspensie sau caroserie.
Printre producătorii agreaţi de Ford prezenţi deja în Romånia se numără şi Autoliv. Stefan Kronung, vicepreşedintele companiei, spune că cunoaşte deja planurile Ford pentru Craiova iar faptul că deja furnizează componente construite în Romånia uzinelor Ford din alte părţi ale lumii arată că această colaborare se va extinde şi pentru noua uzină. La råndul său, Edwin Zachari, manager general al Johnson Controls Romånia, a declarat pentru AutomotiveNews că, deşi „suntem focusaţi pe produse pentru Dacia, există posibilitatea de a lucra şi cu Ford“.
Investiţii de 7,5 miliarde euro în componente auto
Susţinånd ideea că Ford va conta foarte mult pe componentele produse în Romånia, preşedintele ACAROM, Constantin Stroe, a declarat pentru Capital că „noul proprietar al uzinei de la Craiova va utiliza o ţesătură de furnizori locală“, mai ales că Dacia nu a impus furnizorilor săi exclusivitatea livrărilor.
Pe långă Honsel şi alţi investitori străini, oficialii Ford speră să poată conta şi pe o serie de producători romåni, cu condiţia ca aceştia să poată îndeplini standardele cerute.
Investitorii care vor veni după Ford au de trecut peste cåteva obstacole. Monica Bărbuleţiu consideră că principalele probleme evidenţiate de investitorii străini sunt disponibilitatea forţei de muncă în anumite zone, lipsa unor terenuri viabilizate pentru investiţii greenfield la preţuri de vånzare rezonabile, dar mai ales „infrastructura de transport slab dezvoltată în comparaţie cu cea din restul ţărilor UE, care aduce implicit costuri logistice mai mari“. Cu toate acestea, oficialul ARIS menţionează că şi „alţi furnizori sunt în proces de evaluare a oportunităţii de a investi în Romånia şi se află în căutare de amplasamente industriale pe o rază de maximum 100 km faţă de Craiova. Se caută soluţii pentru înfiinţarea unui parc industrial în judeţul Dolj“.
În Romånia sunt prezenţi 250 de producători de componente auto, din care 50 cu capital străin. Investiţiile totale ale acestora depăşeşc 7,5 miliarde de euro.
Monica Bărbuleţiu, vicepreşedinte ARIS