Romania a fost desemnata ca fiind cea mai atractiva destinatie pentru investitii din Europa de Sud-Est, Centrala si de Vest, inaintea Poloniei si Republicii Cehe, si este de asteptat ca pozitia sa ca destinatie pentru investitii viitoare sa se imbunatateasca in urmatorii trei ani, releva studiul Southeast Europe Attractiveness Survey 2007 realizat de Ernst & Young. 

Sondajul de opinie, intreprins in luna octombrie 2006 cu participarea unui numar de 200 de directori executivi ai unor companii din intreaga lume, arata ca Romania este alegerea preferata pentru investitii viitoare in regiunea Europei de Sud-Est si ca perceptia de ansamblu a investitorilor cu privire la regiunea Europei de Sud-Est s-a imbunatatit in mod constant. 

Inca din anul 2002, Ernst & Young pune la dispozitia publicului si mediului de afaceri European Attractiveness Survey, un studiu ce prezinta principalele tendinte referitoare la investitiile straine din Europa. In 2006, pentru prima data, un sondaj similar a fost realizat pentru Europa de Sud-Est, cuprinzand Romania, Grecia, Turcia, Bulgaria, Moldova, Cipru si Serbia.  

Sondajul imbina doua abordari: monitorizarea proiectelor de investitii directe cu ajutorul bazei de date Ernst & Young European Investment Monitor si sondarea perceptiilor investitorilor straini cu privire la atractivitatea prezenta si viitoare a mediului de afaceri din Europa de Sud-Est, ca potentiala destinatie de investitie. 

Date relevante ale studiului: 

58% dintre respondenti au indicat Romania ca fiind o tara atractiva pentru afaceri; 49% au indicat Turcia, 48% Grecia si 44% Bulgaria. Doar un sfert sau chiar mai putin din cei intervievati au considerat atractive Serbia, Cipru si Moldova, celelalte trei tari din regiunea Europei de Sud-Est incluse in sondaj. Aproximativ doua treimi din participantii la sondaj (63%) au afirmat ca perceptia lor asupra Europei de Sud-Est s-a imbunatatit in ultimul an si peste jumatate au precizat ca atractivitatea Bulgariei, Greciei, Romaniei, Serbiei si Turciei se va imbunatati in urmatorii trei ani.  

“Romania impreuna cu celelalte piete europene in formare atrage infuzii de capital datorita echilibrului oferit intre posibilitatile de crestere economica si riscuri; iar Europa de Sud-Est pare a fi un concurent major cu alte piete emergente pentru investitiile straine directe”, afirma Camelia Horlaci, Country Managing Partner, Ernst & Young Romania.   

Vorbind despre operatiunile curente si planurile de viitor pentru Europa de Sud-Est, o treime dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza realizarea de investitii noi sau extinderea celor existente; 28% au mentionat Romania, 23% Turcia, 14% Bulgaria si 12% Serbia ca destinatie pentru aceste investitii. 

Europa de Sud-Est s-a clasat inaintea Europei Centrale ca destinatie pentru investitii viitoare, datorita competitivitatii sale in ceea ce priveste: costul fortei de munca, flexibilitatea legislatiei muncii dar si potentialul de crestere al productivitatii.  

Romania a fost indicata ca destinatie preferata pentru investitii datorita nivelului redus al impozitului pe profit, costului fortei de munca, flexibilitatii legislatiei muncii, potentialului de crestere a productivitatii si disponibilitatii locatiilor pentru investitii (inclusiv costul terenurilor si legislatia din domeniu). 

Dintre cei care au confirmat existenta planurilor de investitii in regiune, 50% intentioneaza sa infiinteze sucursale, 19% au planuri de extindere a operatiunilor existente, iar 15% intentioneaza sa achizitioneze afaceri sau companii autohtone. De asemenea, 75% dintre cei intervievati au afirmat ca nu isi vor muta operatiunile deja existente din regiune.  

Date despre metodologie: 

Ernst & Young a realizat sondajul de opinie privind atractivitatea Europei de Sud-Est in parteneriat cu CSA, o agentie independenta de sondare a pietei, care a folosit sistemul CATI (Interviuri Telefonice Asistate de Calculator).  13% din companiile reprezentate in sondaj au o cifra de afaceri anuala de peste 1,5 miliarde de euro, 27% au o cifra de afaceri intre 150 milioane de euro si 1,5 miliarde de euro, iar 60% au declarat o cifra de afaceri anuala mai mica de 150 milioane de euro. 

Reprezentativitatea sectoarelor economice este de asemenea diversa: bunuri de consum (29%), industria grea/industria auto/industria energetica (23%), servicii (22%), tehnologie si telecomunicatii (12%), produse farmaceutice si chimice (9%), precum si constructii si imobiliare (4%). 

Ernst & Young este una dintre principalele companii din domeniul serviciilor profesionale, are o echipa de 114.000 de angajati in 140 de tari. Ernst & Young Romania, aflata in topul firmelor de servicii profesionale internationale din Romania inca din 1992, aplica cele mai inalte standarde de integritate, calitate si profesionalism in furnizarea de servicii de asistenta complexe clientilor sai. Cu o echipa de 360 de angajati romani si expatriati, Ernst & Young Romania ofera asistenta companiilor multinationale si firmelor autohtone in dezvoltare, organizatiilor non-profit si institutiilor publice. Servicii de asistenta juridica sunt oferite prin firma de avocati, PI Partners, cu o echipa formata din 14 avocati in Romania.

Sursa: Ernst & Young