OMV Petrom și-a majorat livrările de benzină cu aproape 40% față de 2023, ajungând la 283 mii tone. Principalul concurent al OMV Petrom pe această piață a fost compania poloneză PKN Orlen, care și-a crescut exporturile din rafinăria sa din Polonia cu 60%, atingând 240,4 mii tone.

Pe lângă aceasta, rafinăria PKN Orlen din Lituania și-a majorat exporturile către Ucraina cu 56%, ajungând la 235,9 mii tone. Astfel, cele două rafinării deținute de PKN Orlen au furnizat în total 476,3 mii tone, o cantitate superioară celei livrate de OMV Petrom.

România a rămas cel mai mare furnizor național de benzină pentru Ucraina

Chiar și în aceste condiții, România a rămas cel mai mare furnizor național de benzină pentru Ucraina, cu un total de 307 mii tone livrate, reprezentând aproximativ o pătrime din importurile ucrainene. Din acest volum, 92% a fost asigurat de OMV Petrom. Pe locul al doilea s-a situat Polonia, cu 276 mii tone, dintre care 87% au provenit de la PKN Orlen.

Livrările au fost facilitate de companiile OKKO și WOG, care au format împreună AMIC Energy. Potrivit companiei de consultanță ucrainene A-95, reorientarea importurilor din sud, în special din Grecia, spre vest a fost determinată de prețurile mai avantajoase ale benzinei din țările baltice, mai reduse decât cele mediteraneene.

De asemenea, un factor important a fost surplusul de benzină din Europa de Nord, apărut pe fondul scăderii exporturilor către Africa, scrie profit.ro.

„Condițiile nefavorabile menționate mai sus pe piața benzinei au creat o situație dificilă pentru OMV Petrom, care amenința să provoace exod al clienților către furnizorii din nord.

Conform informațiilor disponibile, în 2025 producătorul român a fost nevoit să revizuiască prețurile în scădere și astfel a reușit să oprească exodul a doi importanți clienți, OKKO și AMIC, mai puțin al WOG”, scrie presa ucraineană.

petrol, țiței
SURSA FOTO: Dreamstime

Condițiile dificile din piața benzinei au pus presiune asupra OMV Petrom, existând riscul ca anumiți clienți să migreze către furnizorii din nord. În acest context, în 2025, compania românească a fost nevoită să ajusteze prețurile în scădere pentru a menține clienții strategici. Astfel, a reușit să păstreze doi importanți parteneri, OKKO și AMIC, deși WOG a manifestat o tendință diferită.

Creșterea exporturilor OMV Petrom nu a fost întâmplătoare

Conform expertului ucrainean Serghei Kuyun, creșterea exporturilor OMV Petrom nu a fost întâmplătoare, ci rezultatul unei strategii comerciale eficiente. Echipa de trading a companiei românești a adoptat un stil de afaceri inovator, reușind să încheie tranzacții într-un timp record, uneori în doar 24 de ore.

În 2024, Ucraina a importat un total de 1,24 milioane de tone de benzină, menținând un nivel similar celui din 2021. Totuși, structura importurilor s-a schimbat semnificativ, având în vedere că, în urmă cu patru ani, 85% din necesarul de combustibil era furnizat prin Belarus. În prezent, România și Polonia au preluat rolul principal în aprovizionarea pieței ucrainene de benzină.