Aproximativ două din trei maşini scoase la vânzare de Fisc au număr de înmatriculare bulgăresc. Pe şoselele din România circulă un număr impresionant de autoturisme înmatriculate la vecinii de la sud de Dunăre. Nici Poliţia Română nu ştie cu exactitate câte sunt. În trafic, şoferii se feresc de ele ca dracul de tămâie, pentru că, asigurare chiar dacă au, e cam greu cu reparaţiile în service în caz de accident.
Culmea e că măsuri de precauţie am luat. Din 2007, statul român a introdus taxa auto, care, ulterior, a fost modificată (iulie 2008) în taxa de prima înmatriculare şi apoi majorată (decembrie 2008), apoi redusă, de ceva timp iar majorată, de le-am şi pierdut şirul, iar acum se "lucrează" la o nouă reducere.
Unii, de regulă cârcotaşii, spun că taxa a fost introdusă la insistenţele dealerilor auto sau în special a unuia dintre producătorii autohtoni, autorităţile susţin însă că au luat această decizie tocmai pentru a nu ajunge în situaţia Poloniei, care, în numai şase luni de la intrarea în UE, s-a trezit cu peste un milion de maşini vechi în ţară.
Totuşi, din câte putem vedea se poate spune că nu am impus barierile necesare pentru a ne proteja. Binenţeles că sunt şi unii care spun, şi pe bună dreptate, că o maşină de trei-patru ani din afară poluează mai puţin ca una care a circulat pe şosele din România doar un an sau doi. Dar, de cele mai multe ori sunt aduse în ţară maşini cu un grad mare de poluare, luate la a nu ştiu câta mână, la nişte preţuri de doi bani.
Alţii au câştigat în instanţă procesele cu statul, dar de sănătate nu ne întreabă nimeni? O idee mai nouă sau mai veche a ministrului Mediului este de a pune o taxă pentru toate maşinile, pe principiul poluatorul plăteşte. Nu e rea, dar ce ne facem cu rablele noastre, dle ministru?
Conform datelor Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor, în 2010 parcul auto naţional era format din 5,41 milioane de vehicule. Aproximativ 80% dintre acestea sunt autoturisme, mai exact 4,3 milioane. Din cele 4,3 milioane de unităţi nu mai puţin de 43% au o vechime mai mare de 10 ani. Dacă mergem si mai departe, putem vedea că aproape 735.000 au chiar peste 20 de ani, adică sunt din perioada regimului comunist.
Eu consider că mai întâi de toate trebuie să rezolvăm această problemă. Încercări s-au făcut, nu pot spune că nu, pentru că prin programul Rabla, numai în 2010, au fost casate circa 230.000 de maşini vechi.
Dar la nivel european se vorbeşte de mai bine de 3 ani de introducerea unei interdicţii privind circulaţia autovehiculelor non-euro. Până în prezent discuţiile nu s-au concretizat într-o iniţiativă legislativă. Nu zic să fim noi mai catolici decât papa, dar dacă tot suntem în Uniunea Europeană poate avem şi noi un cuvânt de spus şi îi mai zorim un pic.