Așadar, România a urcat 6 poziții în raportul Global Soft Power Index, realizat de Brand Finance. În momentul de față, țara noastră se află pe locul 58. Clasamentul clasează circa 120 de țări din perspectiva puterii „soft”, sau intangibile.

România se află pe locul 58 în clasament

Aceasta definită ca „abilitatea unei națiuni de a influența comportamentul și preferințele diferiților actori din arena internațională prin atracție și persuasiune mai degrabă decât prin constrângere”.

Puterea soft a statelor este evaluată în funcție de mai multe criterii. Printre acestea se află:

  • familiaritatea;
  • reputația;
  • influența;
  • business-ul și comerțul;
  • guvernarea;
  • relațiile internaționale;
  • cultura și tradițiile;
  • media și comunicațiile;
  • educația și știința;
  • oamenii și valorile.

Poziția țării noastre s-a schimbat după un salt de 10 poziții pe pilonul „Reputație”, ajungând pe locul 57 la nivel global. A fost înregistrat și un salt de 22 de poziții pe pilonul „Influență”, până pe poziția 59 la nivel global.

Țara noastră s-a clasat în trecut pe o poziție și mai bună

Amintim că România s-a clasat în trecut pe o poziția și mai bună. Este vorba despre anul 2020, când țara noastră ocupa locul 50.

SUA conduc clasamentul la nivel global. Statele Unite au cel mai mare scor global din toate timpurile al indicelui Soft Power Index, de 78,8 puncte, o creștere de la 74,8 în 2023.

Regatul Unit a depășit un risc de soft power legat de instabilitatea temporară de la sfârșitul anului 2022, ca urmare a schimbărilor tumultuoase în guvern și de trecerea în neființă a reginei Elisabeta a II-a.

În momentul de față, Regatul Unit se situează pe locul 7 ca „economie puternică și stabilă”. În trecut ocupa locul 12.

Romania, harta
SURSA FOTO: Dreamstime

Germania a înregistrat o scădere drastică și a fost înlocuită de China

În schimb, Germania  a înregistrat o scădere drastică. Țara a coborât pe poziția a 5-a, după ce a obținut prima poziție în 2021 și locul 3 atât în 2022, cât și în 2023.

China înlocuiește Germania pe poziția a treia în clasamentul puterii soft. Țara și-a îmbunătățit scorul general cu 6,2 puncte, de la 65,0 la 71,2.

Astfel, a înregistrat cea mai rapidă evoluție decât orice alt brand național din indicele Soft Power.

Brand Finance evaluează anual puterea și valoarea a peste 5000 de mărci globale.

Brandirectory deține toate clasamentele Brand Finance, rapoartele de specialitate și cărțile albe publicate începând cu 2007.