Poate România să construiască avioane? Aceasta este una dintre marile întrebări care stau pe buzele multora, mai ales după ce ministrul Economiei a vorbit despre varianta ca țara noastră să producă un avion „sută la sută românesc”. Care este însă adevărul dintre dorință și realitate?
Este în măsură România să construiască un avion? Ministrului Economiei a avansat această idee iar toți cei din industrie au îmbrățișat această variantă. Potrivit unor voci, în România nu s-a contruit un avion nou din lipsă de voință politică.
Florin Spătaru, ministrul Economiei, a propus ca proiect de țară construirea unui avion românesc. Aflat la Aerostar Bacău, Florin Spătaru a spus că din discuţiile preliminare a reieşit că putem să facem un avion pentru partea de training a echipajelor, care să corespundă standardelor internaţionale, dar care să fie produs în România”.
Șansa României este pe avioane mai mici, undeva în categoria 80-90 de locuri
Compania Aerostar Bacău a spus, conform România Liberă, că „subiectul ar trebui aprofundat chiar cu dl. ministru al Economiei, căruia îi aparține această inițiativă”. Specialiștii spun că nu orice aeronavă are o piață în România. „Probabil șansa noastră este pe avioane mai mici, undeva în categoria 80-90 de locuri”, spune directorul INCAS.
Cătălin Nae, directorul general al Institutului Național de Cercetări Aerospațiale „Elie Carafoli” a susținut că avem capacitatea de a genera aerostructuri în principal, o astfel de aeronavă servește mult mai rațional o piață regională. Deputatul Nicu Fălcoi, fost pilot de avioane militare, spune că România poate să construiască avioane utilitare ori avioane de mici dimensiuni.
Să construim un avion de la zero e foarte dificil
„România are IAR-99 și pe care încercăm să-l și modernizăm în perioada următoare”, adaugă deputatul Nicu Fălcoi, fost membru în comisia de apărare a Senatului. IAR 99 Șoim a fost produs de Avioane Craiova. A fost folosit ca avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol și misiuni de recunoaștere.
IAR 99 Șoim a fost produs de Avioane Craiova. A fost folosit ca avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol și misiuni de recunoaștere.
„Dacă plecăm de la ideea că avem structura și propulsia, partea de avionică iarăși reprezintă o problemă, pentru că integrarea în spațiul aerian se face acum pe niște standarde noi, iar noi nu avem în România furnizori de avionică, dar avem parteneri. În rest, lucrurile sunt românești mai mult sau mai puțin”, completează inginerul aerospațial.
„Să construim un avion de la zero în România e foarte dificil. (…) Pot fi construite avioane militare și comerciale, dar e nevoie de investiții și nu se poate face de pe-o zi pe alta. România are nevoie neapărat să aducă tehnologie, dacă vrea să facă ceva în zona de industrie militară”, a spus deputatul Nicu Fălcoi. El a arătat că, dacă vii cu un motor nou, s-ar putea să ai surprize, pentru că durează până la 10 ani să proiectezi și să testezi unul complet nou. De asemenea, directorul INCAS mai spune că „un astfel de proiect nu poate fi acordat unui agent economic care există, trebuie creat agentul economic capabil să-l dezvolte, cu acționariat privat din partea tuturor celor care deja au experiență în domeniul respectiv”.