Premieră în România! Primul proiect pentru o linie de tren de mare viteză. Ar costa 17 miliarde de euro
Așadar, proiectul asumat prin PNRR ar necesita 17 miliarde de Euro iar țara noastră se angajează ca până în 2026 să crească numărul de călători cu 25% față de 2021, respectiv 2020 în cazul traficului feroviar de marfă.
De asemenea, Ministerul Transporturilor prezintă două variante pentru linia de tren de mare viteză care ar urma să lege rețeaua națională feroviară de cea central și vest Europeană. Prima variantă implică un traseu pe Valea Oltului prin Sibiu, Cluj și Oradea cu o lungime de 590 km, în timp ce a doua variantă implică un traseu hibrid care să includă unele segmente modernizate pentru viteza de 160 km/h combinat cu aliniament nou pentru viteze de peste 200 km/h.
Documentului publicat de Ministerul Transporturilor
Totodată, Ministerul Transporturilor a publicat un document în care subliniază faptul că manifestă interes pentru o legătură feroviară de mare viteză sau cu viteză sporită care să conecteze zona Constanța / Port Constanța cu capitala României și mai departe cu Budapesta și implicit cu rețeaua europeană de cale ferată modernă.
,,În acest context, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii manifestă interes pentru o legătură feroviară de mare viteză sau cu viteză sporită (superioară vitezei de 200 km/h) care să conecteze zona Constanța / Port Constanța cu capitala României și mai departe cu Budapesta și implicit cu rețeaua europeană de cale ferată modernă. În urma unei analize preliminare realizată de către experții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii au rezultat două potențiale abordări:
- Un aliniament sustenabil din punct de vedere economic și social pentru dezvoltarea unei căi ferate de mare viteză / viteza sporită poate fi: București – Pitești – Curtea de Argeș – Sibiu – Mediaș – (Tg. Mureș) – Cluj-Napoca – Zalău – Oradea – Episcopia Bihor. Această soluție ar urma să fie validată de rezultatele studiului de fezabilitate. Lungimea căii ferate de mare viteză are o lungime de aproximativ 590 km și ar urma să aibă un cost estimat de 25 – 30 mil. EUR/km (ceea ce ar conduce la un cost estimat al investiției de aproximativ 17 mld. EUR).
- Un aliniament hibrid ce include secțiuni modernizate la nivelul 160 km/h pentru o parte a traseului (traversări montane, culoare existente), respectiv aliniament nou cu viteză de peste 200 km/h în funcție de aspectele geografice și cele de rentabilitate economică pe anumite porțiuni ale traseului. O astfel de abordare presupune valorificarea unor investiții deja realizate, în curs de realizate sau în faza de proiect de proiecte de modernizare. Astfel traversarea montana s-ar putea realiza pe un traseu comun HSR – cale ferată convențională (ex. Câmpina – Predeal – Brașov) dacă se va alege o soluție de aliniament cu tunel și geometrii în plan și profil (declivități mici și raze de curbură mari), caracteristice liniilor de mare viteză.
În acest context, este propusă realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construcția primei căi ferate de mare viteză din România cu un cost estimat de 120 mil. EUR (142 mil. EUR cu TVA)” este scris în documentul publicat de Ministerul Transporturilor.