Lovitură dură pentru aceste companii! Guvernul Cîțu le-a exclus. Mai precis este vorba despre companiile din China, companii care au fost excluse de la licitațiile pentru autostrăzi și căi ferate.
Această decizie a fost luată în cadrul ședinței de Guvern din 27 ianuarie, atunci când a fost adoptat memorandumul propus de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, informează sursele g4media.ro.
În urma acestui memorandum va fi aprobată o OUG care va modifica legea achizițiilor publice, în conformitate cu direcțiile Comisiei Europene.
Acest memorandum a fost adoptat din cauză concurenței neloiale a companiilor susținute de statul chinez și din cauza calității îndoielnice a lucrărilor.
Același memorandum arată că excluderea companiilor provenite din țări non-UE fără un acord cu Uniunea Europeană se va aplica atât licitațiilor viitoare, cât și celor în curs. Trebuie menționat că, în acest caz, ar putea fi afectate direct marile companiile chineze controlate de stat care participă la licitații majore, precum Autostrada Sibiu – Pitești, drumul expres Pitești – Craiova și achiziția de trenuri electrice lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Trebuie menționat că, potrivit informațiilor sursei anterior citate, memorandumul adoptat de către Guvern nu prevede explicit eliminarea de la licitații a companiilor din China, ci a companiilor din state terțe care nu au acorduri pentru intrarea pe piața europeană a licitațiilor publice. China se numără printre aceste țări.
Proiectul de OUG ce va pune în aplicare memorandumul adoptat de guvern va fi elaborat de Secretariatul general al guvernului și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).
Multe companii chineze sunt implicate în licitații importante în România
În prezent, mai multe companii chineze sunt implicate în licitații pentru marile obiective de infrastructură din România. Printre acestea se numără și China Railway 14th Bureau Group, Sinohydro Corporation și China Communications Construction Company (CCCC), toate participante la licitațiile pentru tronsoane din autostrada de centură a Bucureștiului, din Autostrada Pitești – Sibiu și drumul expres Pitești – Sibiu, lucrări în valoare totală de peste 3,5 miliarde de euro.
Ministerul Transporturilor susține că firmele chineze participă în număr tot mai mare la licitațiile pentru infrastructură rutieră și feroviară din România și distorsionează competiția prin prețuri de dumping pe care și le permit grație ajutorului de stat primite de la guvernul chinez. În plus, potrivit Ministerului Tranporturilor, firmele din China nu au certificările și omologările cerute de UE, precum construcția în arii protejate, protecția și securitatea angajaților.