În primele 7 luni ale anului, țara a achiziționat de la străini bunuri în valoare de peste 72 de miliarde de euro
În contextul unei industrii care a stagnat în ultimii ani, România devine din ce în ce mai dependentă de importuri. În primele șapte luni ale anului, țara a achiziționat de la străini bunuri în valoare de peste 72 de miliarde de euro, incluzând echipamente auto, autoturisme, medicamente și alimente.
În schimb, România a exportat mărfuri în valoare de puțin peste 54 de miliarde de euro, contribuind la dezvoltarea economiilor altor țări, în timp ce economia noastră stagnează.
În primele șapte luni ale anului, deficitul comercial a crescut la 18 miliarde de euro, cu 15% mai mult decât în aceeași perioadă din 2023. Datele statistice arată că sectorul auto a fost principalul contributor la importuri.
Germania continuă să fie principalul partener comercial al României
Pentru componente și accesorii auto, fabricate în diverse colțuri ale lumii, România a exportat aproximativ 5 miliarde de euro. Printre produsele de care suntem din ce în ce mai dependenți se numără medicamentele, cu o valoare de peste 2,3 miliarde de euro, urmate de echipamente electrice și electronice, cum ar fi telefoanele inteligente, și de combustibili, uleiuri din petrol, produse din fier și oțel, precum și materiale plastice.
Mâncarea importată ajunge și în farfuriile noastre. De exemplu, carnea de porc, în principal din Spania, a condus importurile cu o valoare de 500 de milioane de euro în prima jumătate a anului.
Pe de altă parte, la exporturi, accesoriile auto și vehiculele se află în frunte. Datele indică faptul că acestea sunt printre puținele produse pentru care exportăm mai mult decât importăm.
Chiar dacă fabricile locale au redus producția, acestea continuă să exporte fire și cabluri izolate, panouri, dulapuri, medicamente, și scaune, inclusiv fotolii de stomatologie și scaune de coafură. De asemenea, România exportă materie primă, în special grâu și porumb.
Germania rămâne cel mai important partener comercial al României. Conform datelor, în primele șase luni ale anului, România a importat produse din Germania în valoare de 11 miliarde de euro.
În contrast, exporturile către Germania sunt mai mici, atingând 9,7 miliarde de euro în aceeași perioadă. Pe lângă Germania, România depinde și de produsele din Italia, Franța, Ungaria și Bulgaria.
Importurile de produse chinezești în România au atins peste 3,4 miliarde de euro
Situația este diferită în cazul Chinei, unde importurile de produse chinezești în România au atins peste 3,4 miliarde de euro, de 9 ori mai mult decât exporturile, care se ridică la doar 370 de milioane de euro.
Economiștii avertizează că această dependență va exercita o presiune suplimentară asupra economiei țării și va ridica întrebări privind competitivitatea produselor românești pe piața internațională.
”Dacă ar fi să luăm doar carnea de porc, importăm din Spania de exemplu o cantitate foarte mare, îi ajutăm pe producătorii spanioli, în loc să ajutăm producătorii noștri să producă această carne – orice astfel de produs înseamnă un dezavantaj pentru România și un avantaj pentru țările de unde importăm”, a declarat Mihai Roma, profesor de macroeconomie ASE.
Deficitul se adâncește din cauza imposibilității de a produce local produse competitive. Economiștii subliniază că exporturile nu au contribuit semnificativ la creșterea economică a țării, care a înregistrat un avans modest de sub un procent în prima jumătate a anului.