Rata mondială de creştere a turismului este mai mare decât cea a altor industrii puternice, precum auto, financiară sau de sănătate. Deşi nu aţi crede, vă pot spune că în Germania, de câţiva ani, turismul a depăşit industria auto ca aport la PIB.

Sosirile internaţionale s-au ridicat, anul trecut, la 1,14 miliarde de turişti. Vizitatorii din ţările cu economii emergente reprezintă 46% din total, o creştere foarte mare, ţinând cont că în anul 2000 constituiau 38%. Nici recesiunea unor ţări precum Federaţia Rusă ori ameninţarea teroristă nu au influenţat negativ industria turistică.

Întrebarea pe care ne-o punem frecvent este: cum stă România din punct de vedere al turismului? Este pregătită să devină o destinaţie turistică? Sau este deja?Tot potrivit analizelor Consiliului Mondial al Turismului şi Călătoriilor, contribuţia directă a turismului la PIB-ul naţional a fost, în 2014, de 1,6%, mai precis de 10,7 miliarde de lei (aproximativ 2,4 miliarde de euro). Suma reflectă activitatea economică a hotelurilor, agenţiilor de turism, companiilor aeriene  şi a altor mijloace de transport precum şi a restaurantelor, parcurilor de distracţie şi a afacerilor din domeniul divertismentului. Tot potrivit acestei organizaţii de prestigiu, până în 2025, aportul la PIB va rămâne neschimbat, dar suma încasată din turism va ajunge la 15,9 miliarde de lei (peste 3,5 miliarde de euro), în contextul în care şi PIB-ul României va înregistra în continuare o creştere.

Pe de altă parte, contribuţia indirectă a turismului la PIB-ul naţional (investiţii, alte servicii generate sau sprijinite de turism precum cumpărături, alimentare cu combustibili etc.) a fost, în 2014, de 33,1 miliarde de lei (circa 7,4 miliarde de euro), respectiv de 4,8% din PIB. De asemenea, în 2014, turismul românesc a generat 205.000 locuri de muncă, reprezentând 2,4% din populaţia ocupată.

Cheltuielile pentru turismul de agrement au constituit 69,1% din total, restul revenind turismului de afaceri şi de evenimente. Pe de altă parte, cheltuielile generate de turiştii străini reprezintă doar 37,3% din total. Interesant e că într-un clasament mondial al contribuţiei turismului la PIB, România se află pe locul 66, înainte altor ţări turistice precum Slovacia şi Bulgaria. Raportat la ponderea forţei de muncă în turism ne situăm mai bine, pe locul 59, iar raportat la investiţii, pe locul 40 (cu 3,5 miliarde de dolari), înaintea altor ţări din regiune, precum Cehia, Ungaria, Croaţia, Bulgaria sau Slovacia.

În concluzie, cifrele ne arată cum stăm. Mai precis, la un sfert din potenţialul global. La ora actuală, sub 3 milioane de turişti străini înoptează anual în structuri de cazare din România, iar din aceştia, turiştii de agrement, veniţi pentru destinaţia România, sunt sub un milion.

Prognozele organizaţiei amintite mai sus pot fi depăşite doar cu o condiţie: să ne promovăm mai agresiv, să ştim să facem marketing turistic. După cum se vede, nu stăm chiar foarte rău, dar mai avem mult de recuperat. România poate primi şi la ora actuală un număr dublu de turişti străini. Avem structuri de cazare de calitate, avem cât de cât o infrastructură şi să nu uităm că avem multe aeroporturi. Turiştii străini sunt foarte importanţi, deoarece sosirea lor reprezintă export de servicii, deci bani veniţi în ţară.

Traian Bădulescu,
consultant în turism