Anul 2024 se încheie cu România în fruntea clasamentului european al scumpirilor, o poziție care reflectă impactul profund al inflației asupra economiei și vieții de zi cu zi. Pe fondul scăderii semnificative a puterii de cumpărare, românii resimt din plin dificultățile unei perioade marcate de prețuri în creștere la alimente, bunuri de larg consum și servicii.

România și războiul ofertelor în prag de sărbători

Apropierea sărbătorilor de iarnă a declanșat o competiție acerbă între retailerii din România. Aceștia recurg la strategii inovatoare pentru a menține interesul consumatorilor, într-o perioadă în care veniturile sunt erodate de inflație.

Conform unei analize realizate de compania Frames, marile lanțuri de magazine își adaptează ofertele la bugetele tot mai restrânse ale clienților.

Crăciun
SURSA FOTO: Dreamstime

„Apropierea sărbătorilor de Crăciun şi Anul Nou a declanşat un război fără precedent al ofertelor între marile magazine din România.

Pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii şi comercianţii se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing inedită ce are drept focus principal fidelizarea clienţilor secătuiţi de efectele inflaţiei record din România”, exprimă analiza.

În această competiție a ofertelor, promoțiile la produsele alimentare devin esențiale pentru a menține fluxul de clienți în magazine. Totuși, inflația accentuată, ajunsă la 5,11% în noiembrie 2024, comparativ cu aceeași lună din anul precedent, îngreunează posibilitățile consumatorilor de a-și procura bunuri esențiale.

Alimentele, lider în creșterea prețurilor

Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, alimentele au înregistrat o creștere de prețuri de 5,11% față de noiembrie 2023, în timp ce produsele nealimentare și serviciile au urcat cu 5,15% și, respectiv, 7,56%.

Aceste scumpiri au transformat sezonul de sărbători într-o provocare majoră pentru români, mulți dintre aceștia fiind nevoiți să-și limiteze cheltuielile pentru masa de Crăciun.

„Vom avea, poate mai mult ca oricând, un Crăciun la suta de grame. Oamenii vor merge şi vor cumpăra cu felia, cu bucăţica, cu dumicatul din bunătăţile clasice de sărbători. Este rezultatul politicii falimentare, cinice, a statului român de a stimula inflaţia, creşterile de preţuri, pentru a creşte încasările la buget şi a-şi dilua datoriile istorice”, spun experții de la Frames.

În medie, o masă festivă pentru patru persoane, cu preparate tradiționale precum sarmale, friptură, cozonac și băuturi, depășește 1.000 de lei.

Pentru mulți dintre români va fi o adevărată provocare să reuşească să îşi petreacă sărbătorile ca „în vremurile bune”, subliniază analiștii Frames.

Un Crăciun mai auster ca niciodată

Deși veniturile medii au crescut în ultimii ani, românii continuă să aloce cel mai mare procent din salariu pentru hrană, peste 25%, conform Eurostat.

Acest procent este considerabil mai mare decât media europeană, ceea ce demonstrează presiunea financiară resimțită de gospodăriile din România.

Pe acest fundal, retailerii și producătorii locali au lansat campanii promoționale inedite, adaptate la bugetele reduse ale consumatorilor. Promoțiile „la suta de grame” reprezintă un exemplu clar al modului în care piața încearcă să se adapteze realității economice.

„Crăciunul lui 2024 va fi unul la promoţie, pentru milioane de români. Produsele de marcă proprie a hipermarketurilor probabil se vor afla în prim-plan, mai ales că raportul preţ-calitate s-a îmbunătăţit semnificativ.

Toate estimările arată că, pe ansamblu, vom avea un Crăciun mai auster ca niciodată, un semn al puterii de cumpărare tot mai reduse din România”, explică analiza Frames.

Vânzările de retail, în declin de doi ani

Scăderea consumului nu este o surpriză. Conform studiilor realizate de GFK, încă din prima jumătate a anului 2024, vânzările anumitor categorii de produse alimentare au scăzut semnificativ.

Printre cele mai afectate articole se numără pâinea, uleiul, alimentele congelate și băuturile. Această tendință a fost accentuată de îngrijorarea consumatorilor, 85% dintre aceștia declarându-se temători că prețurile vor continua să crească.

Patru din zece gospodării din România trăiesc sub presiunea bugetului restrâns, arată datele GFK. Aceste familii sunt nevoite să își limiteze cheltuielile esențiale, ceea ce a condus la creșterea ponderii produselor aflate la promoție. În prezent, 20% din valoarea totală a achizițiilor realizate de gospodării este reprezentată de bunuri aflate în ofertă.

Puterea de cumpărare, în continuă scădere

Deși câștigul salarial mediu net a ajuns la 5.268 lei în octombrie 2024, România rămâne pe locul doi în Europa la cel mai mic salariu mediu pe oră, cu puțin peste 10 euro. Această realitate financiară complică semnificativ gestionarea bugetelor casnice.

„Media creşterii salariale nu reflectă situaţia financiară dificilă în care se află mai mult de jumătate din populaţia României, pentru care venitul real/persoană nu depăşeşte 3.000 lei.

Şi nu vorbim de pensionari, unde e o adevărată tragedie, ci de persoane active, de salariaţi care îşi văd veniturile tot mai mult diluate de creşterile de preţuri record din România”, avertizează specialiștii.

Datele NielsenIQ confirmă că românii cheltuie anual 30 de miliarde de euro pe bunuri de larg consum. Totuși, creșterea vânzărilor în primele nouă luni ale anului 2024, de 16,2%, este susținută aproape exclusiv de scumpiri, nu de un consum mai mare. Astfel, „Crăciunul la promoție” devine o necesitate pentru milioane de români afectați de inflație.