In plus, potrivit analizei realizate de compania americana care este dedicata tarilor din Europa Centrala si de Est, Romania este, in momentul de fata, un fel de croitor al Europei, tinand cont de productia de textile care a depasit anul trecut 600 milioane de dolari.Grupuri importante de retail precum United Colors of Bennetton, Marks&Spencer, GAP, Levis, Wrangler sau Steilmann si-au deschis deja magazine in Romania. In acelasi timp, aproape toti stilistii europeni si americani sunt prezenti
In plus, potrivit analizei realizate de compania americana care este dedicata tarilor din Europa Centrala si de Est, Romania este, in momentul de fata, un fel de croitor al Europei, tinand cont de productia de textile care a depasit anul trecut 600 milioane de dolari.
Grupuri importante de retail precum United Colors of Bennetton, Marks&Spencer, GAP, Levis, Wrangler sau Steilmann si-au deschis deja magazine in Romania. In acelasi timp, aproape toti stilistii europeni si americani sunt prezenti pe piata romaneasca prin magazine proprii sau prin acordarea de francize.
Astfel, orice roman cu bani isi poate permite sa cumpere din Bucuresti un costum Armani, o cravata Hugo-Boss, un ceas Cartier sau o camasa de la Dino de Laurentis.
„Pana in 2000, Polonia era tara care indeplinea conditiile de croitor al Europei. De anul trecut, Romania a detronat Polonia in Europa Centrala si de Est”, se arata in raportul respectiv.
Peste 25% din confectiile pe care producatori de renume le desfac pe pietele occidentale provin acum din Romania.
Companii precum Nike sau Adidas prefera sa mearga pe mana fabricilor romanesti care au ajuns sa produca mult mai ieftin decat cele din Hong-Kong sau Malaiezia.
Grupul J&R Enterprises, detinut de omul de afaceri JA Seroussi, are exclusivitatea si licenta pentru producerea articolelor Pierre Cardin pentru Romania, Moldova, Ucraina si Israel. Seroussi spune ca in conditiile in care un costum Pierre Cardin costa in strainatate peste 500 de doalri, ajungand si la mii de dolari, „costumele produse de noi sub aceasta licenta costa in jurul a 200-300 de dolari, iar calitatea este cel putin la acelasi nivel cu a costumelor obtinute oriunde in lume”.
Potrivit just-style.com, grupul Fruith of the Loom a luat de curand decizia de a produce in Romania peste 50% din productia de tricouri, categorie unde, de altfel, este lider mondial.
Potrivit analizei respective, doar 15% din productia pe care marii stilisti o realizeaza in Romania ramane pe piata locala. Restul de 85% merge la export. Principala problema in ceea ce priveste sistemul de export de tip lohn o reprezinta in momentul de fata concurenta cu tarile din estul Romaniei, unde forta de munca este din ce in ce mai ieftina (salarii de 30-35$ pe luna in Ucraina, 50 $ pe luna in Rusia) fata de o medie de 60 $ pe luna la noi in tara.
In general, decizia de a vinde si pe piata locala survine in momentul in care exista o filiala de distributie retail.
Grupul britanic Marks&Spencer intentioneaza sa mai deschida doua magazine in Romania, pe langa cel deschis la Bucuresti Mall anul trecut, in ciuda restructurarilor care au loc la nivel european. Restructurarile de personal si inchiderile de magazine prin care a trecut Marks& Spencer la sfarsitul lunii martie nu au afectat planurile grupului, de extindere din Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania.
Giorgos Bethavas, Country Manager pentru Romania al Marks& Spencer, spune ca diferenta dintre magazinele grupului britanic din Europa Occidentala si cele din zona balcanica este data de managementul care conduce afacerile.
Magazinele Marks&Spencer din Grecia, Romania si Croatia se gasesc sub managementul grupului Marinopolous, care detine franciza generala pentru aceasta zona a Europei. „Vestea privind concedierea a 4.000 de angajati ai grupului a fost dura si s-a crezut ca Marks& Spencer va disparea de pe piata mondiala a confectiilor”, spune Bethavas.
El sustine ca afacerea Marks& Spencer din Romania este buna si ca magazinul din Bucuresti este printre primele locuri din zona balcanica la capitolul dotari. Problema care se pune atat pentru M&S cat si pentru concurentii de la United Colors of Benetton este daca afacerea din Romania poate fi considerata si rentabila.
„Din cauza puterii scazute de cumparare suntem obligati, deocamdata, sa practicam preturi mult mai reduse fata de magazinele din Anglia sau Grecia”, spune Bethavas. Pana acum, grecii de la Marinopolous au vandut in Romania de 2,5 milioane de dolari. „Cifra de afaceri este multumitoare, chiar daca pare mica la prima vedere. Pentru noi, importanta este mentinerea pe piata romaneasca, pentru ca despre profit vom vorbi peste cinci-sase ani”, explica managerul de la Marks&Spencer.